• Anonym (Mjau)

Mat månaden ut för 270kr

Pga pandemin så behöver jag hålla mig hårt till min budget och har avsatt 6000 kr för mat och hygien per månad för en familj på två vuxna och två små barn.

Pga påsk och födelsedagsfiranden x 2 har jag redan gjort av med 5700kr. Kanske har jag köpt på mig för mycket också, för skåp och frys är fulla.

Så min tanke är att klara oss på 100 kr/vecka för frukt och grönt och mjölkprodukter och äta ur skåp och frys.

Jag tror det kommer gå, men behöver lite pepp och tips.

• Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr
  • Anonym (Kakan)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-12 15:24:35 följande:

Har fått två frågor som jag vill besvara.

Vad jag köpt för 5700 på två veckor: tårtor för sammanlag 1000kr, påskgodis och lite finare påskmat. Har dessutom köpt på mig massor mat som varit på extrapris. Har tex tre paket blöjor och tre paket välling i källaren.

Jag vet att jag får barnbidrag, men kassaflödet är eg inte problemet, det är med att jag föresatt mig att hålla budget, och med tanke på att skåpen bågnar här hemma kan det vara lite bra att tömma ur. Så skulle jag inte få till det kommer jag inte låta mina barn gå hungriga, då är det något annat som får stryka på foten.

Återkommer med inventering ikväll.

Vilken rolig utmaning att följa. Visst vill man följa sin planerade budget. I alla fall jag klarar mig rätt länge på det jag har i skåpen. Ska bli kul att se vad du har hemma.

Mina skåpsrens brukar resultera i linsgrytor med couscous, tomatsoppa med kalljäst grytbröd, restbuffé från frysen, chiapudding med frysta bär, havregrynsgröt, omelett med frysta grönsaker, risotto, potatisstomp med korv och pasta med pesto.
  • Anonym (Fulla skåp noll idéer)

Följer

• hammarhajen

Kul utmaning!

Tips: tänk lite utanför din vanliga box. Man snöar lätt in på att det "ska" vara på ett visst sätt, t.ex. alltid ris till fiskpanetter och mjölkprodukt i ugnsformen med kyckling. Men man kan ju också ha pasta till fiskpanetterna (inte lika bra kombo kanske, men funkar) och ha en tetra krossade tomater som såsbas till kycklingen.

Så inventera och var inte rädd för att testa (för er) nya kombinationer!

Har du mycket mjöl och gryn så köp en jäst och baka eget bröd.

Pastasallad är bra. En kycklingfilé kan räcka till många om man delar i bitar, som grönsaker kan man fylla ut med det mesta - en överbliven morot, en burk majs, oliver om man har... 

• Anonym (Mjau)

Härligt vilken peppande respons jag fått, det gav energi! Blev nästan lite rädd att ni skulle banna mig för att jag köpt tårta för 1000 kr på en månad. Även om det var vid tre tillfällen och det var trevligt att bjuda på fika( utomhus) känner jag kunde ha ordnat det på ett lite billigare sätt, iaf en av gångerna.

Är klar med inventeringen nu. Kaffe och te klarar vi oss med det vi har månaden ut, även vid hemma arbete och kafferep. Samma sak för smaksättare och hygienprodukter, förutom soja och hushållspapper. Orkar inte skriva ut allt. Nu till det roliga, maten.

I kylskåpet finns

1/2 12 bitars prinsesstårta

Ugnsbakad rotselleri

5 dl vispgrädde

3 l mjölk

1 kg kassler

10 ägg

1 bit halloumi

500g keso

1,5 liter yoghurt

2 kg apelsiner

5 bananer

5 gröna äpplen

5 röda äpplen

3 avokados ätmogna

1 citron

1 vitkålshuvud

1,5 kg morot

2 tomater

2 kokta potatis

1/3 gurka

2 paprikor

1,5 pkt smör

700g feta ost

1,5 flaska flytande margarin

2 purjolökar

1 kg gul lök

200g riven ost

200 hård ost

En nästan ny bytta bordsmargarin

1 dl creme fraîches

Frys

2 kg lammgrytbitar

7 lådor köttfärssås ( en låda = en middag)

1 påse wokgrönsaker räcker till en middag

2 färdiga vårrullar

1 kg kycklingfilé

1/2 falukorv

1 pkt grillkorv

1 pkt korvbröd

2 Gorbyspiroger

2 en portions färdigrätter

1/2 påse räkor m skal

1 pkt panerad fisk

1/2 pkt fiskpinnar

1 pkt falaffel

500 g quorn

1,5 fryst broccoli

300 g frysta ärtor

600g köttbullar

2 limpor bröd

700g pytt i panna

1 prinsesstårta

1 sats smuldeg

1 liter vaniljglass

Glasspinnar olika sorter

5 kanelbullar

2x 0,5 l äpplemos

Rarbarbertärnimgar

Lite blåbär

100 g tomatpuré

Frysta äpplelklyftor

2 x 2 rotfrukts och kikärtsgryta som blev för stark för barnen

Ratatoille

300 rotfrukter att rosta i ugnen

Skafferi

1,5 basmatiris

5 kg pasta blandade sorter

2 pkt potatismos

Müsli

1 dubbelparet knäckebröd

10 l havredryck

5 l kokosdryck

150 g chaufför

700g havregryn

2 kg socker

2 kg vetemjöl

2 pkt torrjäst

Sylt, olika sorter

Tortillabröd

Tacoskal

2 burkar tacosås

1 burk champinjoner

10 burkar konserverade tomater

3 paket apelsinjuice

Diverse godis, 2 påsar chips, 5 paket olika sorters ost kex

1 paket bake up bröd

2 flaskor saft

500 g röda linser

500g torkade vita bönor

10 tetror bönder, olika sorter

Matvete, bulgur och mat havre

• Anonym (Mjau)

Min budget är alltså 270 kr för resten av månaden.

Jag tänker att jag ska äta ur skåpet och endast kompelteringshandla. När vi ätit upp de färska grönsaker vi har så är det morötter som gäller, det är mest jag som äter grönsaker i vanliga fall så det drabbar inte barnen så mkt.

Bananer och mjölk tänker jag däremot se till att de får i sig.

Så här ser planerar jag att köpa, uppdelat på kanske två gånger.

5 dl gräddfil 15kr, hushållspapper 40 kr, soja 15 kr, 6 l mjölk 70 kr, ost 70 kr och 2 kg bananer 40 kr( eller 50 kr om jag väljer eko). Summa 290 kr. Alltså 20kr över budget. Men hittade en påse bortglömda tomflaskor i ett hörn som kan rädda mig. Och kanske jag kan komma undan med billigare hushållspapper och ost om jag har tur.

• minst

Nummer 1: Dela tårtan i kylskåpet i mindre bitar och frys in. Supergott att ta fram en bit och äta halvtinad, precis som glasstårta!

• Anonym (Jadå)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-12 22:03:09 följande:

Min budget är alltså 270 kr för resten av månaden.

Jag tänker att jag ska äta ur skåpet och endast kompelteringshandla. När vi ätit upp de färska grönsaker vi har så är det morötter som gäller, det är mest jag som äter grönsaker i vanliga fall så det drabbar inte barnen så mkt.

Bananer och mjölk tänker jag däremot se till att de får i sig.

Så här ser planerar jag att köpa, uppdelat på kanske två gånger.

5 dl gräddfil 15kr, hushållspapper 40 kr, soja 15 kr, 6 l mjölk 70 kr, ost 70 kr och 2 kg bananer 40 kr( eller 50 kr om jag väljer eko). Summa 290 kr. Alltså 20kr över budget. Men hittade en påse bortglömda tomflaskor i ett hörn som kan rädda mig. Och kanske jag kan komma undan med billigare hushållspapper och ost om jag har tur.

Torrmjölk kanske är aningens billigare per liter, men frågan är om innehållet är lika bra?
  • hammarhajen
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-12 21:51:29 följande:

Härligt vilken peppande respons jag fått, det gav energi! Blev nästan lite rädd att ni skulle banna mig för att jag köpt tårta för 1000 kr på en månad. Även om det var vid tre tillfällen och det var trevligt att bjuda på fika( utomhus) känner jag kunde ha ordnat det på ett lite billigare sätt, iaf en av gångerna.

Är klar med inventeringen nu. Kaffe och te klarar vi oss med det vi har månaden ut, även vid hemma arbete och kafferep. Samma sak för smaksättare och hygienprodukter, förutom soja och hushållspapper. Orkar inte skriva ut allt. Nu till det roliga, maten.

I kylskåpet finns

1/2 12 bitars prinsesstårta

Ugnsbakad rotselleri

5 dl vispgrädde

3 l mjölk

1 kg kassler

10 ägg

1 bit halloumi

500g keso

1,5 liter yoghurt

2 kg apelsiner

5 bananer

5 gröna äpplen

5 röda äpplen

3 avokados ätmogna

1 citron

1 vitkålshuvud

1,5 kg morot

2 tomater

2 kokta potatis

1/3 gurka

2 paprikor

1,5 pkt smör

700g feta ost

1,5 flaska flytande margarin

2 purjolökar

1 kg gul lök

200g riven ost

200 hård ost

En nästan ny bytta bordsmargarin

1 dl creme fraîches

Frys

2 kg lammgrytbitar

7 lådor köttfärssås ( en låda = en middag)

1 påse wokgrönsaker räcker till en middag

2 färdiga vårrullar

1 kg kycklingfilé

1/2 falukorv

1 pkt grillkorv

1 pkt korvbröd

2 Gorbyspiroger

2 en portions färdigrätter

1/2 påse räkor m skal

1 pkt panerad fisk

1/2 pkt fiskpinnar

1 pkt falaffel

500 g quorn

1,5 fryst broccoli

300 g frysta ärtor

600g köttbullar

2 limpor bröd

700g pytt i panna

1 prinsesstårta

1 sats smuldeg

1 liter vaniljglass

Glasspinnar olika sorter

5 kanelbullar

2x 0,5 l äpplemos

Rarbarbertärnimgar

Lite blåbär

100 g tomatpuré

Frysta äpplelklyftor

2 x 2 rotfrukts och kikärtsgryta som blev för stark för barnen

Ratatoille

300 rotfrukter att rosta i ugnen

Skafferi

1,5 basmatiris

5 kg pasta blandade sorter

2 pkt potatismos

Müsli

1 dubbelparet knäckebröd

10 l havredryck

5 l kokosdryck

150 g chaufför

700g havregryn

2 kg socker

2 kg vetemjöl

2 pkt torrjäst

Sylt, olika sorter

Tortillabröd

Tacoskal

2 burkar tacosås

1 burk champinjoner

10 burkar konserverade tomater

3 paket apelsinjuice

Diverse godis, 2 påsar chips, 5 paket olika sorters ost kex

1 paket bake up bröd

2 flaskor saft

500 g röda linser

500g torkade vita bönor

10 tetror bönder, olika sorter

Matvete, bulgur och mat havre

Då tror jag att ni klarar er helt utmärkt! Om ni inte har något barn som absolut "måste" ha en viss yoghurt på morgonen eller så. 

Bestäm dig bara för att inte köpa något alls, så länge du kan. Är det du söker slut, så välj något annat. Ät upp yoghurten, sedan får det bli annan frukost. Är oljan slut, så stek i smör. Är det pålägg du vill ha slut, så välj ett annat. 

Ofta kör man på ren vana - osten tar slut, då köper man ny ost. Även fast man faktiskt har leverpastej hemma. 

Se till att inget hinner bli gammalt - håll koll i kylen och laga upp den mat som finns innan den riskerar att bli dålig. Är det dags att äta upp grädden så kolla vad i frysen som passar med grädde, istället för att först välja ur frysen och så blir grädden ståendes. Titta igenom snabbt på kvällen varje dag för att se om någon frukt eller grönsak måste ätas dagen efter.
  • Anonym (Mjau)

Frukost

Havregrynsgröt m äppelmos till alla i familjen.

Lunch till mig i vardagarna blir kylskåpsrens, mannen tar oftast lite mackor. Jag kommer att välja apelsiner till mellis och lämna bananer åt barnen.

Middags Meny första veckan, den lätta veckan.

Måndag Wok m kycklingfilé och äggnudlar ( glömde skriva att jag har 1 kg i skafferiet) två vårrullar, 1/2 påse wokgrönsaker uppblandat m purjolök och vitkål

Tisdag rotsellerisoppa redd m cremfraich. 1/2 Prinsesstårta ( eftersom vi har den i kylen och den inte ska bli gammal så blir det det istället för pannkakor)

Onsdag Falafel m bulgur, fetaost mosad i yoghurtsås, sallad, tomat paprika

Torsdag pastagratäng m kassler ( ägg och vispgrädde) kanske gör dubbel sats och fryser in eller så sparar jag hälften av kassler, grädde ägg och riven ost)

Fredag: tacos med quornfärs, majs, lite riven ost 1 tomat, gurka. Sallad eller strimladvitkål

Lördag lunch köttbullar makaroner

Middag: lammgryta av ngt slag, storkok

Söndag: enchilada ev rester från i fredags blandas med bönmos och gratineras i ugn.

• Anonym (Mjau)

@minst tack för tipset med att frysa in tårtan. Blir det något över efter morgondagens middag så får den åka in i frysen.

@jadå smart med torrmjölk, ska kika efter det i affären.

Svar på tråden Mat månaden ut för 270kr