• Anonym (E)
    Tue 13 Apr 2021 13:14
    1619 visningar
    14 svar
    14
    1619

    Andfådd och trött för ingenting

    Jag kan alltså bli trött och andfådd av ingenting men det konstiga är att det inte händer hela tiden utan bara bland, ett par gånger i veckan kanske.

    Jag är medelålders, har aldrig rökt, dricker ytterst sällan, är mullig men inte fet. Jag kan utan problem gå en mil i rask takt, vandring är min hobby, eller renovera hemma/städa en hel dag utan att bli andfådd. Jag jobbar heltid, kontorsjobb med mycket mentalt fokus, vilket inte heller är något problem. Jag har överlag ett högt arbetstempo.

    Sedan finns det dagar som idag när jag ska hämta ett paket på posten och måste stanna i trappan för att jag blir andfådd och helt slut fysiskt. Kroppen känns som bly och varje steg är som att vada i gyttja. Sedan går det över.

    Jag har inga sjukdomar förutom hypertoni som jag medicinerar för. Enligt min läkare beror det sannolikt på ärftlighet i mitt fall eftersom jag inte har några livsstilsfaktorer som påverkar negativt. Vikten är inte på den nivån att det är en förklaring enligt läkaren och jag har bra värden generellt.

    Jag hade det extremt stressigt för ett par år sedan men numera mår jag bra och tillvaron är ljus. Jag mediterar och tar det mycket lugnare nu.

    Är det någon som känner igen det här och har en tanke om vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Andfådd och trött för ingenting
  • Tue 13 Apr 2021 13:52
    #1

    Jag tycker du ska gå till läkare för detta. Jag har haft problem med hjärtat och det skulle kunna vara något sådant. Kolla upp om du har några begynnande proppar i hjärtat.

  • Tue 13 Apr 2021 13:54
    #2

    Ja jag känner igen, blir ofta så för mig. Är utmattad, så för min del beror det antagligen på det. Tror du det kan vara nåt sånt även för dig?

  • hawtho­rne
    Tue 13 Apr 2021 13:56
    #3

    Varför tror du att familjeliv är bättre på att ställa diagnos än läkare?

    Tycker du själv att det är en bra ide att försöka bli diagnosticerad här?

  • Tue 13 Apr 2021 13:56
    #4

    Låter som förmaksflimmer.

  • sextio­talist
    Tue 13 Apr 2021 14:00
    #5
    mannenfrån08 skrev 2021-04-13 13:56:11 följande:

    Låter som förmaksflimmer.


    Jag tänkte exakt samma sak.


    TS, sök läkare, om det är förmaksflimmer, så finns det jättebra hjälp att få. 

  • Anonym (Q)
    Tue 13 Apr 2021 14:41
    #6

    Covid? Eller efterdyningar av det? Min lungkapacitet är absolut påverkad och jag kan bli andfådd utan direkt anledning. Jag hade en mycket mild variant av covid i slutet av september. Jag var knappt sjuk då, men testade positivt, men har som sagt problem med lungorna sedan dess.

  • hawtho­rne
    Tue 13 Apr 2021 18:08
    #7
    mannenfrån08 skrev 2021-04-13 13:56:11 följande:
    Låter som förmaksflimmer.
    Kan även vara lungcancer, symptom på hjärtinfgarkt, njursvikt, parkinsson, avancerad KOL, kungemfysem och så självklart långtidscovid. Det kan även vara ALS och ett dussintal andra otrevliga och dödliga sjukdomar.

    Det enda man kan och ska göra är att uppmana TS att söka läkarvård.
  • Tue 13 Apr 2021 18:22
    #8
    hawthorne skrev 2021-04-13 18:08:45 följande:
    Kan även vara lungcancer, symptom på hjärtinfgarkt, njursvikt, parkinsson, avancerad KOL, kungemfysem och så självklart långtidscovid. Det kan även vara ALS och ett dussintal andra otrevliga och dödliga sjukdomar.

    Det enda man kan och ska göra är att uppmana TS att söka läkarvård.
    Möjligt men inte troligt, sätter min månadslön på att det är paroxysmalt förmaksflimmer.
  • Anonym (E) Trådstartaren
    Wed 14 Apr 2021 11:16
    #9

    Tack för alla svar!

    Jag har funderat över hjärtat eftersom min pappa också hade hypertoni, medicinerade med betablockerande och fick arytmier som han åkte in akut för ett antal gånger.

    Jag fick göra ett dygns-EKG för några år sedan när jag hade vad som kändes som hjärtklappning och ?hårda? hjärtslag men det såg bra ut. För några veckor sedan tog de EKG eftersom jag har hypertoni och skulle opereras (för något helt annat) och det såg också ok ut.

    Just nu har jag den känslan av hjärtklappning varje dag utan någon direkt anledning. Fast det är antagligen mest en känsla eftersom de redan har kollat hjärtat.

    En sak som jag har märkt är att jag verkar binda vatten lätt med svullna fötter och händer. Det försvinner när jag tar blodtrycksmedicinen eftersom den är vätskedrivande. Min första medicin utan den funktionen hjälpte inte.

    Det här började långt före covid så det beror nog inte på det. Jag tror inte att jag har haft covid heller.

  • Anonym (E) Trådstartaren
    Wed 14 Apr 2021 12:36
    #10
    +2
    hawthorne skrev 2021-04-13 18:08:45 följande:

    Kan även vara lungcancer, symptom på hjärtinfgarkt, njursvikt, parkinsson, avancerad KOL, kungemfysem och så självklart långtidscovid. Det kan även vara ALS och ett dussintal andra otrevliga och dödliga sjukdomar.

    Det enda man kan och ska göra är att uppmana TS att söka läkarvård.


    Det finns väl knappast någon som tror att man kan få diagnos och medicinsk hjälp på ett nätforum.

    Ibland vill man bara diskutera symtom som ett sätt att ringa in problemet. Det kan t.ex. finnas symtom som hänger ihop men man ser inte sambandet förrän någon annan påpekar det.

    Om jag hade haft klassiska symtom på t.ex. hjärtinfarkt eller stroke skulle jag förstås inte skriva inlägg här utan uppsöka vård direkt men det jag har är ganska diffust och kommer och går.

    Numera när man kanske bara får en kvart på sig hos läkaren är det bra att komma dit välförberedd med en tydlig och konkret fråga, i stället för att gå dit varje gång man har en ny fråga. Många läkare uppskattar pålästa patienter eftersom det sparar tid även för dem. Det är ju trots allt alltid läkaren som utifrån sin expertis beslutar om vidare undersökningar och ställer eventuell diagnos.

    Själv tycker jag att det är fint att främmande människor tar sig tid att att försöka hjälpa andra i deras funderingar.
  • Wed 14 Apr 2021 15:20
    #11
    Anonym (E) skrev 2021-04-14 12:36:09 följande:
    Det finns väl knappast någon som tror att man kan få diagnos och medicinsk hjälp på ett nätforum.

    Ibland vill man bara diskutera symtom som ett sätt att ringa in problemet. Det kan t.ex. finnas symtom som hänger ihop men man ser inte sambandet förrän någon annan påpekar det.

    Om jag hade haft klassiska symtom på t.ex. hjärtinfarkt eller stroke skulle jag förstås inte skriva inlägg här utan uppsöka vård direkt men det jag har är ganska diffust och kommer och går.

    Numera när man kanske bara får en kvart på sig hos läkaren är det bra att komma dit välförberedd med en tydlig och konkret fråga, i stället för att gå dit varje gång man har en ny fråga. Många läkare uppskattar pålästa patienter eftersom det sparar tid även för dem. Det är ju trots allt alltid läkaren som utifrån sin expertis beslutar om vidare undersökningar och ställer eventuell diagnos.

    Själv tycker jag att det är fint att främmande människor tar sig tid att att försöka hjälpa andra i deras funderingar.
    Kolla med din vårdgivare om dom ha en Coala Heart Monitor att låna ut, annars kan du köpa en själv för 2995:-. Är lättanvänd & smidig, i synnerhet om man har symtom som kommer & går. Då kan även dela datan från appen med din vårdgivare.

    www.coalalife.com/se/privat/
  • sextio­talist
    Wed 14 Apr 2021 15:29
    #12
    Anonym (E) skrev 2021-04-14 12:36:09 följande:
    Det finns väl knappast någon som tror att man kan få diagnos och medicinsk hjälp på ett nätforum.

    Ibland vill man bara diskutera symtom som ett sätt att ringa in problemet. Det kan t.ex. finnas symtom som hänger ihop men man ser inte sambandet förrän någon annan påpekar det.

    Om jag hade haft klassiska symtom på t.ex. hjärtinfarkt eller stroke skulle jag förstås inte skriva inlägg här utan uppsöka vård direkt men det jag har är ganska diffust och kommer och går.

    Numera när man kanske bara får en kvart på sig hos läkaren är det bra att komma dit välförberedd med en tydlig och konkret fråga, i stället för att gå dit varje gång man har en ny fråga. Många läkare uppskattar pålästa patienter eftersom det sparar tid även för dem. Det är ju trots allt alltid läkaren som utifrån sin expertis beslutar om vidare undersökningar och ställer eventuell diagnos.

    Själv tycker jag att det är fint att främmande människor tar sig tid att att försöka hjälpa andra i deras funderingar.
    Det jag skulle ta upp är oregelbundenheten. Dvs du, om jag förstod dig rätt, har inte detta konstant, utan uppstår då och då. 
  • Anonym (E) Trådstartaren
    Wed 14 Apr 2021 17:08
    #13
    mannenfrån08 skrev 2021-04-14 15:20:06 följande:

    Kolla med din vårdgivare om dom ha en Coala Heart Monitor att låna ut, annars kan du köpa en själv för 2995:-. Är lättanvänd & smidig, i synnerhet om man har symtom som kommer & går. Då kan även dela datan från appen med din vårdgivare.

    www.coalalife.com/se/privat/


    Tack för tips! Det verkar supersmidigt jämfört med dygns-EKG med sladdar och dosa som jag fick ha på mig.
    sextiotalist skrev 2021-04-14 15:29:24 följande:

    Det jag skulle ta upp är oregelbundenheten. Dvs du, om jag förstod dig rätt, har inte detta konstant, utan uppstår då och då. 


    Ja precis, jag ska börja skriva ner när det händer för att se om det finns något mönster.

    Jag har ingen husläkare just nu. Jag hade en tidigare som var jättebra. Hon forskade om hjärt- och kärlsjukdomar och var den som uppmärksammade min hypertoni. Det är framför allt det diastoliska (undre) trycket som är för högt i mitt fall, nästan alltid över 100 och det övre trycket runt 150 utan medicin. Den första medicinen hjälpte inte utan det var först när jag fick en vätskedrivande medicin som trycket gick ner. Tyvärr slutade den läkaren.
  • Anonym (Stude­nt)
    Wed 14 Apr 2021 17:48
    #14
    Anonym (E) skrev 2021-04-14 11:16:46 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag har funderat över hjärtat eftersom min pappa också hade hypertoni, medicinerade med betablockerande och fick arytmier som han åkte in akut för ett antal gånger.

    Jag fick göra ett dygns-EKG för några år sedan när jag hade vad som kändes som hjärtklappning och ?hårda? hjärtslag men det såg bra ut. För några veckor sedan tog de EKG eftersom jag har hypertoni och skulle opereras (för något helt annat) och det såg också ok ut.

    Just nu har jag den känslan av hjärtklappning varje dag utan någon direkt anledning. Fast det är antagligen mest en känsla eftersom de redan har kollat hjärtat.

    En sak som jag har märkt är att jag verkar binda vatten lätt med svullna fötter och händer. Det försvinner när jag tar blodtrycksmedicinen eftersom den är vätskedrivande. Min första medicin utan den funktionen hjälpte inte.

    Det här började långt före covid så det beror nog inte på det. Jag tror inte att jag har haft covid heller.


    En chansning med tanke på ödemen är hjärtsvikt, EKG kan inte utesluta alla hjärtproblem, där borde förmaksflimmer visat sig dock. För hjärtsvikt behövs hjärt-EKO. Det är min tanke, ringer du vårdcentralen och beskriver att du lätt blir andfådd och får hög puls vid liten ansträngning samt svullna fötter kommer de nog vilja utesluta svikt i alla fall. Lita inte på ett "ok" EKG i alla fall!
Svar på tråden Andfådd och trött för ingenting