• Tue 13 Apr 2021 16:43
    259 visningar
    2 svar
    2
    259

    Tre frågor till er ingenjörer

    Hej!

    1. Jag vet ju att LTH, LiU, KTH och Chalmers är bra men vilket är bäst inom teknik? Jag syftar mest på självaste utbildningen och arbetsmiljön på universitet och inte självaste studentlivet 


    2. Är högskoleingenjörsprogrammet mest praktiska eller teoretiska? Jag vet att det är mer praktiskt än civilingenjörsprogrammet men med hur mycket?

    3. 
    Tycker ni att jag ska välja civilingenjör på en skola med ett sämre rykte eller högskoleingenjör på en skola med ett bättre rykte och sedan välja en master om jag känner för det?

    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Tre frågor till er ingenjörer
  • sextio­talist
    Tue 13 Apr 2021 16:55
    #1
    MaloneXD skrev 2021-04-13 16:43:51 följande:
    Hej!

    1. Jag vet ju att LTH, LiU, KTH och Chalmers är bra men vilket är bäst inom teknik? Jag syftar mest på självaste utbildningen och arbetsmiljön på universitet och inte självaste studentlivet 

    2. Är högskoleingenjörsprogrammet mest praktiska eller teoretiska? Jag vet att det är mer praktiskt än civilingenjörsprogrammet men med hur mycket?

    3. Tycker ni att jag ska välja civilingenjör på en skola med ett sämre rykte eller högskoleingenjör på en skola med ett bättre rykte och sedan välja en master om jag känner för det?

    Tacksam för svar!
    Alla tre har sina styrkor, de har ofta en nisch där de är lite, lite bättre än de andra. Men de är väldigt bra alla fyra De är samtliga etablerade tekniska högskolor med lång erfarenhet av att utbilda blivande ingenjörer.

    Högskoleprogrammet är klart mer det med tydlig praktisk inriktning. Det var delvis därför dessa program skapades.

    Av de du nämnde finns inget med "sämre" rykte. Men, du bör kolla av möjligheten att läsa master efter högskoleutbildningen fungerar på de olika högskolorna.

    Så kommer min personliga åsikt
    Självklart Chalmers, det har inte ett dugg med att jag själv läst där. Helt objektivt Flört
  • Tue 13 Apr 2021 19:49
    #2

    1. Har givetvis att göra med vad du tänker studera- försök få tala med någon som läser det du vill på orterna.

    Ska man hålla på med partikelfysik är det läge att välja LTH, då det är svårt att slå tillgången till Max IV och samarbete med ESS, t.ex. Och Rymdteknik kan man ju bara läsa i Luleå.

    Men läser du en vanlig bred ingenjörsutbildning och vill ut i industrin sedan så går det nog utmärkt på alla lärosäten du nämner.

    3. Om du inte är rädd för att slita vid skrivbordet och är social/vet hur man skaffar studiekompisar så hade jag nog satsat på civ.ing. ändå. Det finns de som klarar det med envishet och en grupp som hjälper varann, även om de inte är mattegenier eller älskar reglerteknik. Men fixa en plan B- undersök först vad det finns för möjligheter att byta program om du skulle känna att det blev fel efter en termin eller två.

    Och oavsett hur det går så har även de jag känner med 2/3 civ.ing.-utbildning bättre löner än nästan alla övriga i bekantskapskretsen idag.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Tre frågor till er ingenjörer