Vilka barnböcker tycker du är bäst?
Ok, här är lite barnböcker jag har kvar i bokhyllorna. Varning för att de är från 90-talet och bakåt. Jag väljer de som har bilder i sig, så ålder ca 3-7 år? Fast har lästs av oss i flera generationer upp i tonåren, en del av dem. Och jag läser gärna om dem nu också. Jag fetar mina och/eller syskon alltid älskat.... Jag skippar Astrid Lindgren, för de har ni säkert redan läst. Ni har säkert redan läst många av dessa också....
Hattjakten av Sven Nordquist
Pannkakstårtan av densamme (den är sönderläst! och det var ändå andra exet mamma köpte!)
Hugin och Munin Berättar av Erik Hjorth Nielsen
Sagostunden av Milos Macourek (? stavning) med flera (en tjeckisk sagobok, utgiven av Kärnan. Leta efter den, den är SÅÅÅÅÅ vacker och lite annorunda, pga, ja, tjeckiska sagor....)
Lilla Björn och Lilla Tiger, Lilla Björn & Lilla Tiger på villovägar, Lilla Björn & Lilla Tiger i Trafiken av Jonousch (? stavning)
Massor av Alfons-böcker av Gunilla Bergström, men vill lyfta fram Godnatt Alfons Åberg, Mera Monster Alfons Åberg och Vad sa Pappa Åberg?
Boken om Pip-Larssons av Edith Unnerstad
Berättelsen om Narnia, alla 7, av CS Lewis. För att vara lite inortodox vill jag lyfta fram Hästen och hans Pojke.
Mumin av Tove Jansson. För små barn lyfter jag Kometen Kommer, och för lite äldre barn och vuxna vill jag lyfta fram Sent i November,
Peter Pan i Kensington Gardens av JM Barrie
Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan av Jujja och Tomas Wieslander
Rut-Emma av Karin Stiernholm Raeder
Tre Sagor av Jan Lööf (särskilt Skrot-Nisse har varit poppis här)
Pelle Svanslös, allihop, av Gösta Knutsson (undrar om de går alls att hitta?)
Eddie och Maxon Jaxon, En Barkbåt till Eddie, Eddie och Johanna och Eddies Hus av Viveka Lärn eller Sundvall eller Lärn Sundvall, vad det nu står på hennes böcker nuförtiden....
Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell (SNÄLLA om den inte redan är läst! Eller läs som talbok upplästa f*ing Maragretha Krook.... de finns på youtube)
Ja, det var ett axplock av det jag har sparat....