Vilka barnböcker tycker du är bäst?
Jag arbetar inom förskola och läser mängder med barnlitteratur varje dag. Dessutom har vi 3000+ böcker hemma, varav ca 1,5 Billy-bokhylla är barnböcker i 3-5 års ålder (+ några hyllrader av böcker för lägre skolbarnsålder, men där är vi ganska nya)
Utan att veta vad ditt/dina barn gillar, skulle jag (bortsett från alla de många bra böcker som Annieee föreslog) föreslå några ytterligare böcker som har vuxenhumor i sig men där barn också tycker att det är kul (som många av de böcker hon har föreslagit har):
De flesta av Pija Lindebaums böcker
Nussekudden
Bella och Gustav
Olssons Pastejer
Oscars pinnar (om man har ett pinnsamlande barn.) Om man har ett stenstamlande barn så finns "Astons stenar", men ur vuxenperspektiv så är helt klart "Oscars pinnar" mycker roligare!
För mindre barn rekommenderar jag Wirséns böcker.
Utöver regelrätta barnböcker, så vill jag slå ett slag för klassiska sagoantologier och faktaböcker för vuxna! Sagor går alltid hem, och när barnet/barnen frågar om någonting som barnet undrar så får man en mer levande diskussion om man har en faktabok att plocka fram. Det kan vara mängder med text, men så länge man kan visa en bild (även om det är en hyfsat dålig bild på en tavla, eller en bild på en gammal telefon eller på en karta, så håller man diskussionerna betydligt längre än att alltid rådfråga google. (Vi kollar alltid med google om vi inte kan svara, men böckerna tenderar att alltid få vårt barn att stanna kvar i diskussionerna längre.)