Hur mycket pratar er 1,5 åring?
Jag har fyra barn. 2 pojkar, 2 flickor. Min äldsta är 5 år och 3 månader - han har fullt adekvat förståelse, fullt adekvat uttal, men är sen i det expressiva (enligt test är han på nivån för ett barn på 3 år och 8 månader med det expressiva, i synnerhet vad gäller ordförråd och att återberätta saker, grammatiken är väl hyfsat adekvat). När han var 1,5 år sa han heller inte särskilt mycket - mamamam, dadada, bi (bil) och vov (hund). Så han var allt annat än tidig. Han har alltså idag en s.k. expressiv språkstörning. Så det KAN vara ett tecken på att din barn eventuellt har en språkstörning, det är därför de kollar mängden ord barnen säger vid olika antal månader - och sätter in extrakontroller för att se om barnen kommer ikapp eller inte. Studier visar nämligen att ju tidigare ett barn med en språkstörning får insatser - desto bättre utveckling.
Min 4-åring, flicka, pratade i 3-ordsmeningar vid 18 månader, kunde minst 150 ord. Mitt tredje barn, pojke, snart 18 månader, har ungefär samma ordförråd som äldsta pojken hade vid 18 månader... Där räknar jag alltså med att det eventuellt också KAN ligga en språkstörning bakom, så jag "arbetar" redan på samma sätt som vi gjorde med äldsta sonen. Mycket läsning, prata om vad vi gör, benämna sånt han visar att han vill med sitt kroppsspråk (t.ex. han går till köket, pekar på kranen, gör ett ljud, då säger jag "Jaha, du är törstig. Jag ska ge dig vatten.).
Kan också nämna att sent tal också KAN bero på hörseln, så även ut det hänseendet vill de ha koll.