• Anonym (Mamman)

    Storlek på cykel till 5 åring?

    Jag har en dotter som fyller 5 år i juli, hon är 98 cm idag. Väldigt kort och liten tjej.

    Vill köpa hennes första, riktiga cykel men blir inte klok på storlekarna. Vill ju köpa en som hon kan använda i år samt nästa år också helst utan att hon ska växa ur den. Ska man ta en 14 tum (verkar finnas väldigt få av dem dessutom) eller 16 tum? Tror ni 16 tum blir alldeles för stort att använda i år?

  • Svar på tråden Storlek på cykel till 5 åring?
  • Anonym (Lagom)

    Jag tror 16 ? är lagom. Ofta lättare att lära sig på.

  • Anonym (Myran)

    16 tum tror jag blir bra. Min dotter på snart 5 är ungefär lika lång(100cm) och hon har sedan förra året cyklat på en 16 tums cykel. Den börjar nästan bli lite för liten för henne och funderar på att ge henne en större när hon fyller år om 3 månader. Så 16 tum blir jättebra till henne :)

  • Spucks

    Det relevanta är inte storleken på hjulen, men höjden på sadeln - det kan variera starkt mellan olika modell. Jag skulle kolla på dem modellen som kommer ifråga och sedan kolla vad tillverkaren säger om hur lång barnen ska vara.
    Min son som är ungefär 98cm har en 12tum cykel, den passar perfekt. N
    ågra av hans kompisar som är ungefär lika långa har en 14tum, som också passar perfekt, för att sadeln på nedersta stället är ungefär lika högt som på min sons cykel.

  • cosinus

    Jag hade försökt hitta en 16-tumscykel som funkar. Som ovan skrev skiljer det sig ganska mycket på hur ramen är och därmed hur lågt sadeln går att få.

    När mina (som är ganska små) börjat 6-års har majoriteten av kompisarna i klassen hunnit upp på 20 tum medans av mina var det bara ett av barnen som vuxit så pass. Övriga 3 fick cykla till skolan på 16 tum första hösten och det är stor skillnad på hur lätt det är att cykla lite större sträckor med en cykel med större däck. 20 är markant mycket bättre än 16 som är ljusår bättre än 12. Så för att cykeln ska kännas bra även nästa år och speciellt om hon ska cykla med kompisar så hade jag definitivt velat ha 16 tum och inte 14 på däcken.

  • cosinus

    Inser dock att jag tänkte mig en 5-åring som redan lärt sig cykla. Så behöver ju inte fallet vara. Om hon aldrig cyklat förr skulle jag köpa den billigaste 12-tummren du kan hitta begagnat och lära mig på den och sen sälja vidare. Och sen göra som jag skrev ovan. 

    Det är klart enklare lära sig på den minsta cyklarna eftersom du får trampa lagom fort fast cykeln knappt rör sig frammåt

  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2021-04-14 23:02:47 följande:

    Jag har en dotter som fyller 5 år i juli, hon är 98 cm idag. Väldigt kort och liten tjej.

    Vill köpa hennes första, riktiga cykel men blir inte klok på storlekarna. Vill ju köpa en som hon kan använda i år samt nästa år också helst utan att hon ska växa ur den. Ska man ta en 14 tum (verkar finnas väldigt få av dem dessutom) eller 16 tum? Tror ni 16 tum blir alldeles för stort att använda i år?


    Jag skulle satsa på tex en Frog. Där baserar man storleken på cykel på innerbensmåttet och varje hjulstorlek kommer med två olika ramstorlekar. 

    www.cykloteket.se/cyklopedin/frog-bikes/

    Det bästa är ju om du tar med din dotter och testar olika cyklar. Mina killars första cykel efter springcykeln var en Specialized Riprock, 16 tum. De var 4 när de fick dem. 

    www.tcmcykel.se/barncykel-16-tum/2021-specialized-riprock-16-rosa-turkos

    Den har också så du kan ha sadeln väldigt långt ner i början.
  • Anonym (Lia)

    Mitt barn började med en 20-tums, var då fem år men ganska lång. Tänker att 16 tum borde vara lagom för er.

    Barnet hade sparkcykel och springcykel innann, ingen vanlig cykel och absolut inga stödhjul. Lärde sig cykla nästan direkt på 20-tummaren.

  • Anonym (12)

    Jag skulle aldrig köpa en för stor cykel att växa in, när barnet ska lära sig. Hellre en billig och begagnad mindre cykel. Jag själv skulle lära mig cykla på en för stor cykel och det var fruktansvärt obehagligt.

    Min 4-åring, strax över metern, cyklar fortfarande runt på sin 12-tummare. Nu börjar den bli lite liten, så vi ska köpa en ny så fort pandemiläget blir sådant att vi kan gå i affärer igen.

    Vi använde för övrigt stödhjul ett par gånger. All tid på balanscykeln hade gett henne fin balans, men hon behövde lära sig att trampa och styra samtidigt. Efter nån vecka eller två, lärde hon sig som treåring att cykla på en kvart. Gör det som passar er och lyssna inte på folk som VET hur man ska göra.

  • Anonym (Mamman)

    Tack för svar!

    Vi vill dock inte köpa en begagnad utan en ny. Hade även tänkt beställa istället för att köpa i butik, därav frågorna. Men verkar som att man kanske får besöka en fysisk butik och kolla ändå så det blir rätt.

  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2021-04-15 10:57:52 följande:

    Tack för svar!

    Vi vill dock inte köpa en begagnad utan en ny. Hade även tänkt beställa istället för att köpa i butik, därav frågorna. Men verkar som att man kanske får besöka en fysisk butik och kolla ändå så det blir rätt.


    När vi bytte från 16 till 20 förra året så gjorde vi så att vi tog med barnen och provade många olika cyklar innan vi till slut beställde en via nätet. Då var det ju också så att de ville ha en ny mtb och då skulle det bli utan fotbroms vilket gjorde att det var extra viktigt att det fungerade med handbromsarna. 

    Så jag säger som så att åk och kolla på olika modeller och se vad ni gillar bäst och beställ sedan. 
Svar på tråden Storlek på cykel till 5 åring?