• Anonym (Anna)

Finns något sätt att få pengar?

Jag hjälper mitt lillasyskon som är 21 år gammal. Hen har pga olika omständigheter inte gått klart gymnasiet eller ens grundskolan utan pga depression hamnat vad datorn i spelvärlden. Mycket sorgligt men jag har FÖRSÖKT påverka, men hen gör som hen vill ändå oavsett vad jag tycker.

Hen bor hos vår ensamma förälder som själv är arbetslös och går på a-kassa vilka dagarna snart är slut. Alltså lever de på enbart förälderns a-kassa. Hur mitt lillasyskon ens har mage till att göra så i så hög ålder vet jag ej, så fråga inte tack. Jag själv är högskoleutbildad och har bra inkomst, stora kontraster.

Jag försöker hjälpa så gott jag kan med hur hen ska söka kurser och gå klart skolan, söka aktivitetsstöd osv vilket inte är det lättaste proceduren för en ung person utan livserfarenhet. Minsta krångel i någon procedur och hen hamnar vid dator och blir arg på mig som försöker få något gjort.

Vad kan jag göra? Vad kan vår förälder göra? Finns något mitt syskon kan få eller vår förälder för att hen bor där?

Soc är inget alternativ då för mycket pengar som tur är finns sparat.

Snälla hjälp mig, jag är såååååå trött på att hjälpa folk som inte gör något åt sin situation :,(

• Svar på tråden Finns något sätt att få pengar?
  • Anonym (ppp)

Föräldrar är inte försörjningskyldiga när man fyllt 21. 

Tycker du och föräldern ska prata ihop er om att hon behöver flytta hemifrån, på sikt. Börja planera för det, och då behöver hon söka försörjningsbidrag eftersom hon inte kan ha eget boende utan någon form av inkomst. 
    Tvinga henne till arbetsförmedlingen för ett första samtal så att hon får reda på vad som gäller, vilken stöd man kan få och vilka bidrag som finns. 

Folkhögskola är ett bra alternativ annars. Passar de flesta att studera i en lugnare miljö och man kan flytta "halvt" hemifrån och bo på internat under terminerna men åker hem på loven. Titta på folkhögskola.se - det är precis nu man behöver skicka in ansökningar inför hösten. Finns massor med kul profiler. Jag har eget barn i folkhögskola och det fungerar toppen (ett barn som annars hade suttit hemma och spelar datorspel i evighet)! 

• Anonym (Lin)

21-åringen måste själv söka försörjningsstöd, utan sin förälder. Pengarna som föräldern har, har inget med 21-åringen att göra, utan de förväntas ha skilda ekonomier.

• Anonym (ja)

Om hen inte har en klinisk depression så säger jag folkhögskola, absolut! Har ett par släktingar som misslyckats i vanliga skolan och hamnat lite i ditt syskons situation. På folkhögskola (med internat, viktigt!) har de fått både socialt sammanhang och undervisning och de har båda klarat gymnasiekompetens där. 

Kanske kan du få med hen på visning av några folkhögskolor (digitalt nu då kanske)?

Om hen är deprimerad kanske det behövs behandling för det först dock. Då behöver du få med hen till läkare i första hand. Är det möjligt? Du får nog vara lite handfast, ringa, boka tid och köra dit hen. När man är deprimerad gör man ju ingenting självmant som bekant.

• Anonym (Andreas)

Eftersom 21-åringen anses som självförsörjande så har hen rätt att söka socialbidrag då hen betraktas som inneboende och ska betala hyra.

Men för att få bidraget måste hen vara inskriven på arbetsförmedlingen eller skola eller motsvarande.

Inget engagemang = inga pengar.

Varken du eller föräldern hjälper genom att sticka åt pengar eller på annat sätt försörja hen. Tvärtom är det ju strypning av pengar som gäller i första hand och krav på att betala hyra och sina egna utgifter. Punkt.

• Anonym (Ylva)

Låter som att hen har en diagnos. Skolan och samhället i sig är inte för alla.

Jag tror att du behöver prata med din förälder som gör livet möjligt för ditt syskon. Sen kan du inte påverka och styra allt. Försöka går men ger det inget resultat så är det inte ditt bekymmer.

• Anonym (q)

En 21åring som är deprimerad, kanske annat och spelberoende är inte mogen. En vanlig 21åring är knappt det även om många anser sig vara. Många 21åringar bor hemma utan att det är en hög ålder men bör givetvis få hjälp och stöd utefter förmåga. Föräldern måste ställa krav men krav kan vara att den t.ex pratar med en kurator på VC.

Folkhögskola är ett jättebra alternativ som får många att mogna.

Soc ska hjälpa med försörjningen om han uppfyller deras krav. Att få en del av hyran kan vara krångligare om han aldrig betalat innan då de kan räknas som sambos.

• Anonym (F)

Du ska prata med din förälder om att avhysa ditt syskon. Ge en uppsägningstid på tre månader, därefter måste hen antingen börja betala hyra eller flytta ut. Hyran ska motsvara hälften av alla kostnader som hör till hushållet, inkl mat. Självklart ska du vara med när föräldern tar samtalet med syskonet, se till att ge en skriftlig uppsägning, begär underskrift eller filma överlämnandet eller maila det till hen. Om ni en dag behöver begära handräckning från Kf har man pappersbevis på att man faktiskt informerat om uppsägningstiden.

Life sucks buttercup! Hälsa hen det från mig när hen börjar skrika och käfta.

• Anonym (Lin)
    Anonym (q) skrev 2021-04-15 11:46:42 följande:

En 21åring som är deprimerad, kanske annat och spelberoende är inte mogen. En vanlig 21åring är knappt det även om många anser sig vara. Många 21åringar bor hemma utan att det är en hög ålder men bör givetvis få hjälp och stöd utefter förmåga. Föräldern måste ställa krav men krav kan vara att den t.ex pratar med en kurator på VC.

Folkhögskola är ett jättebra alternativ som får många att mogna.

Soc ska hjälpa med försörjningen om han uppfyller deras krav. Att få en del av hyran kan vara krångligare om han aldrig betalat innan då de kan räknas som sambos.

Nä de räknas inte som sambos. Det kan däremot variera om soc beviljar hyresdelen och el/bredband, för min son i samma ålder gjorde de det.
  • Anonym (q)
    Anonym (Lin) skrev 2021-04-15 14:57:20 följande:
    Nä de räknas inte som sambos. Det kan däremot variera om soc beviljar hyresdelen och el/bredband, för min son i samma ålder gjorde de det.
    Fast jo, det kan vara så. I bedömningen av hyra och hushållskostnader då precis som du säger så vi menar samma sak. Störst chans att beviljas för egna omkostnader. Var mer en kommentar till att vissa tror att han direkt blir beviljad som inneboende med en del av hyran ersatt, så enkelt är det inte om han inte betalat hyra tidigare :)
  • KKarate

Efter akassa så finns aktivitetsstöd, då får din mamma gå i program där hon går till jobbcoach och får pengar för det.

Svar på tråden Finns något sätt att få pengar?