• Thu 15 Apr 2021 12:17
    494 visningar
    5 svar
    5
    494

    Endometerios IVF 2021

    Hej alla! Jag är en orolig tjej som är 29 år som ska göra IVF nu i sommar!

    Jag vill gärna snacka mer er och höra hur det gått för er och kanske om det finns fler i min sits så kan vi stötta och följa varandra.

    Bakrundsinfo: försöktbli gravid i 1,5 år, aldrig fått någon som sagt till mig att jag har endometerios tills nu det senaste året fast jag sprungit in och ut av smärtor till gyn. 

    Genomgår just nu påbörjad IVF sedan igår när jag var på första mötet med min man och vi fick en plan att följa, jag ska gå in i klimakteriet nu i maj och sedan blir det äggplock och insättning i juni hoppas vi!

    kom in tjejer och snacka med mig! känner mig så hjälplös och känslomässigt obalans då jag ibland är glad och tacksam för all denna hjälp men samtidigt känner jag sorg i tänk om det inte går? känns så långt bort från min kontroll.
  • Svar på tråden Endometerios IVF 2021
  • Liv00
    Thu 15 Apr 2021 23:18
    #1

    Hej! Har själv endometrios, väldigt svår.. jag planerade inte barn men såklart det gjorde mig ledsen att aldrig kanske få.. men jag blev oplanerat gravid wn dag, allt gick bra och idag har jag mitt älskade barn hos mig,

    Att genomgå ivf är tufft, (Inte gjort det själv, men beundras av dem som gör!) Håller tummarna för dig att ni kommer lyckas!! Ett tips, om du har Fb så finns endometrios grupper där, med mycket prat om just Ivf osv. Du är verkligen inte ensam <3 !

  • Thu 15 Apr 2021 23:32
    #2
    Liv00 skrev 2021-04-15 23:18:49 följande:

    Hej! Har själv endometrios, väldigt svår.. jag planerade inte barn men såklart det gjorde mig ledsen att aldrig kanske få.. men jag blev oplanerat gravid wn dag, allt gick bra och idag har jag mitt älskade barn hos mig,

    Att genomgå ivf är tufft, (Inte gjort det själv, men beundras av dem som gör!) Håller tummarna för dig att ni kommer lyckas!! Ett tips, om du har Fb så finns endometrios grupper där, med mycket prat om just Ivf osv. Du är verkligen inte ensam <3 !


    Åh va underbart att höra blir så glad. 
    För mig har de sagt att allt ser bra ut att det finns lite cystor och myomer men att de är helt normat. Nu när jag var hos IVF läkaren så konstaterade hon att jag verkligen har endo och att det är anledningen till mina smärtor och kanske varför det är svårigheter att bli gravid eftesom att alla andra prover ser bra ut på både mig och min man.

    Ja jag vet att det finns där men känns typ skönt att skriva här för å va anonym. 

    du skrev att du vart oplanerat gravid, får jag fråga då om du kört oskyddat länge eller vart det bara så? <3
  • Liv00
    Thu 15 Apr 2021 23:59
    #3

    Okej men det var ju härligt!! Jag förstår dig, dock är det ju så otroligt olika, min mormor har endometrios mem hade inga problem med att få barn, gick direkt, men mycket smärta hade hon, min mamma hade otroligt svårt att få barn, massa missfall men tillslut kom jag då, och även jag ärvde endon, aldrig försökt att bli med barn men varit aktiv sen 14 )

    Ärligt så har jag nästan aldrig skyddat mig med mina partners pga min endo som jag fick tillslut diagnos på vid 23 eller 25 års åldern, har dock ätit olika behandlingar till och från för smärtan.. men så hade inget att oroa* mig över, varit väldigt sexuell sen 14 års åldern men vid 28 års åldern blev jag gravid, så då valde jag att behålla pga min endometrios och att det har aldrig skett innan, helt otroligt. Så kanske mognar kroppen senare? Man blir mer *vuxen* slappnar av på ett annat sätt?, för barn var inget planerat ifrån min sida faktiskt, det bra blev, och att det blev när jag är 28 och inte runt yngre åren kan man ju undra, men tur att inte det skedde dock!

  • Mon 19 Apr 2021 11:27
    #4
    Liv00 skrev 2021-04-15 23:59:35 följande:

    Okej men det var ju härligt!! Jag förstår dig, dock är det ju så otroligt olika, min mormor har endometrios mem hade inga problem med att få barn, gick direkt, men mycket smärta hade hon, min mamma hade otroligt svårt att få barn, massa missfall men tillslut kom jag då, och även jag ärvde endon, aldrig försökt att bli med barn men varit aktiv sen 14 )

    Ärligt så har jag nästan aldrig skyddat mig med mina partners pga min endo som jag fick tillslut diagnos på vid 23 eller 25 års åldern, har dock ätit olika behandlingar till och från för smärtan.. men så hade inget att oroa* mig över, varit väldigt sexuell sen 14 års åldern men vid 28 års åldern blev jag gravid, så då valde jag att behålla pga min endometrios och att det har aldrig skett innan, helt otroligt. Så kanske mognar kroppen senare? Man blir mer *vuxen* slappnar av på ett annat sätt?, för barn var inget planerat ifrån min sida faktiskt, det bra blev, och att det blev när jag är 28 och inte runt yngre åren kan man ju undra, men tur att inte det skedde dock!


    Okej, ja fattar ja känner nog inte att det aldrig kommer gå utan mer att de lär ta tid typ.. för min endo känns som att den gör de svårt och typ stänger ingången haha men hoppas det tar sig nu när ja får hjälp med ivf är så taggad på att börja nu i sommar:)
  • Liv00
    Thu 22 Apr 2021 23:07
    #5

    Förstår!:) önskar dig lycka till!!

Svar på tråden Endometerios IVF 2021