• sandra­29
    Fri 16 Apr 2021 12:26
    494 visningar
    5 svar
    5
    494

    Kan en favoritsida göra att bebisen använder den sidan mer?

    Hej.

    Min bebis på 3 månader har höger som favorit sida. Hon vill alltid ligga åt höger och alltid titta åt höger.

    Nu när hon börjat gripa om leksaker så ser jag att hon helst griper med höger hand och verkar har ett bättre grepp om leksakerna med höger hand.

    Kan det ha att göra med att hennes favoritsida är höger?

  • Svar på tråden Kan en favoritsida göra att bebisen använder den sidan mer?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 16 Apr 2021 15:33
    #1

    Hej! Ser att du skrivit ett antal trådstarter gällande ditt barn och hens utveckling. Vad säger BVC om all denna oro? Låter väldigt tufft för dig. Mår du bra i övrigt? Jag hade en väldigt jobbig första tid med mitt barn och ?letade fel? hela tiden. Var 100% övertygad om att min dotter hade en cp-skada då hon använde ena armen mer osv. Besökte neurolog och allt. Inget fel hittades såklart och nu ett par månader senare har allt vuxit bort.

  • sandra­29
    Fri 16 Apr 2021 16:33
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-16 15:33:18 följande:

    Hej! Ser att du skrivit ett antal trådstarter gällande ditt barn och hens utveckling. Vad säger BVC om all denna oro? Låter väldigt tufft för dig. Mår du bra i övrigt? Jag hade en väldigt jobbig första tid med mitt barn och ?letade fel? hela tiden. Var 100% övertygad om att min dotter hade en cp-skada då hon använde ena armen mer osv. Besökte neurolog och allt. Inget fel hittades såklart och nu ett par månader senare har allt vuxit bort.


    Hej.

    Det har varit en tuff tid då jag blivit ensamstående med en 5 åring och en bebis.

    Är säkert ingen fara bara jag som förstorar upp allt. Har nog blivit för mkt bara av att ha allt ansvar själv.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 16 Apr 2021 18:01
    #3

    Låter jättejobbigt. Vill bara förmedla att du inte är ensam om tankarna och också att det faktiskt med största sannolikhet inte är något ?fel? på din dotter. Som sagt, mitt barn använde bara en hand och låg med huvudet åt ena sidan osv och det visade sig att hon legat trångt i magen vilket resulterat i lite strama muskler på ena sidan. Detta växte bort ju mer hon låg på mage och tränade nacken. Hoppas du får må bättre snart, så du kan njuta av din bebis också. Kram

  • Sun 16 May 2021 01:59
    #4
    sandra29 skrev 2021-04-16 12:26:53 följande:

    Hej.

    Min bebis på 3 månader har höger som favorit sida. Hon vill alltid ligga åt höger och alltid titta åt höger.

    Nu när hon börjat gripa om leksaker så ser jag att hon helst griper med höger hand och verkar har ett bättre grepp om leksakerna med höger hand.

    Kan det ha att göra med att hennes favoritsida är höger?


    Hon är väl högerhänt. Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem.
  • sandra­29
    Sun 16 May 2021 11:57
    #5
    Johan70 skrev 2021-05-16 01:59:08 följande:

    Hon är väl högerhänt. Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem.


    Det är det inte längre :)
Svar på tråden Kan en favoritsida göra att bebisen använder den sidan mer?