Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Hur gör ni med disken?

Vilka saker handdiskar ni? 
    Vi har en liten bänkdiskmaskin, så det handdiskas som fysiskt inte får plats i maskinen. Stora skålar och kastruller osv. Utöver det så handdiskar jag nästan alltid alla kastruller och maskin-okejade stekpannor ändå. Handdiskar alltid pannor av gjutjärn, alla köksknivar och alla träredskap.  

Det som handdiskas, vad gör ni med dessa direkt efter disk (ställer i diskställ eller torkar med handduk)?
    Ställer i diskstället i första hand. Blir det fullt i diskstället får det stå i 10 minuter innan det torkas med handduk om det behövs och ställs in i skåp osv.

Det som ställs i diskställ, när plockas de bort från diskstället?
    Det som inte måste ställas undan för att få plats med mer får stå tills nästa gång jag diskar. Börjar alltid diska med att tömma diskställ och maskin.

Om ni har diskställ, hur ofta tar ni bort diskstället och torkar bakom?
    Varje gång jag diskar.

Ett annat ämne på temat disk och förvaring i kök:
    Fråga om skärbrädor - ni som använder lösa av plast, var förvaras de mellan användningarna och när ni sköljt/diskat av dem - torkar ni dessa med handduk eller står de på tork?
    Har 5 plastskärbrädor som används då och då. 4 är ett set med ställ, så de bor i stället på bänken när de inte används. Det femte bor bakom diskstället. De, som det mesta av min disk, får lufttorka.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Hur gör ni med disken?