• Anonym (Signatur)

Finns det arbetsplats där man delar omklädningsrum och dusch med båda könen?

Ibland fascineras jag av hur olika människor ser på nakenhet, och hur miljön ofta spelar roll för vad som är ok eller inte. I en bastu är man naken, på stranden är man nästan naken, på kontoret är man inte alls naken osv. En del är väldigt pryda av sig och en del inte alls. Själv är jag inte särskilt pryd av mig, men man måste ju följa de normer och regler som finns.

Jag har läst och hört några gånger tidigare om att det funnits arbetsplatser där både omklädningsrum och dusch är gemensamt för båda könen, vilket låter ganska ovanligt. Men är det någon som varit med om det tidigare att ni haft ett jobb där man har detta? Hur har detta fungerat i så fall?

• Svar på tråden Finns det arbetsplats där man delar omklädningsrum och dusch med båda könen?
  • Anonym (Vården)

På min förra arbetsplats var det så. Jobbar inom vården och detta var på ett sjukhus. Trivdes inte alls med det. Duscha gjorde jag (kvinna) aldrig där. Men fanns män som gjorde det. En kille hade sitt skåp precis bredvid mitt så man lärde sig när han bytte om och såg till att inte stå där exakt samtidigt.

• Anonym (Extra jobbigt)
    Anonym (Vården) skrev 2021-04-16 23:19:06 följande:

På min förra arbetsplats var det så. Trivdes inte alls med det. Duscha gjorde jag (kvinna) aldrig där. Men fanns män som gjorde det. En kille hade sitt skåp precis bredvid mitt så man lärde sig när han bytte om och såg till att inte stå där exakt samtidigt.

Extra jobbigt om det var en snygg kille hade ingen betydelse?
  • Anonym (Extra jobbigt)

På min förra arbetsplats var det så. Trivdes inte alls med det. Duscha gjorde jag (kvinna) aldrig där. Men fanns män som gjorde det. En kille hade sitt skåp precis bredvid mitt så man lärde sig när han bytte om och såg till att inte stå där exakt samtidigt.

Extra jobbigt om det var en snygg kille hade ingen betydelse?
  • Anonym (militären)

Militärens grundutbildning, om det räknas som arbetsplats.

• Guldnovan
    Anonym (militären) skrev 2021-04-17 14:22:11 följande:

Militärens grundutbildning, om det räknas som arbetsplats.

Gu-F som jag gjorde 2013 var så. Logement och duschar var gemensamma. Vi kvinnor blev även tilldelade kalsonger.....ingen behå däremot fast det finns. 
  • Anonym (Signatur)

På min förra arbetsplats var det så. Jobbar inom vården och detta var på ett sjukhus. Trivdes inte alls med det. Duscha gjorde jag (kvinna) aldrig där. Men fanns män som gjorde det. En kille hade sitt skåp precis bredvid mitt så man lärde sig när han bytte om och såg till att inte stå där exakt samtidigt.

Men var det bara män som duschade då och inga kvinnor? Ofta är det väl fler kvinnor inom vården än män.
  • Anonym (Signatur)
    Guldnovan skrev 2021-04-17 15:33:10 följande:
    Gu-F som jag gjorde 2013 var så. Logement och duschar var gemensamma. Vi kvinnor blev även tilldelade kalsonger.....ingen behå däremot fast det finns. 
    Hur fungerade det då? Spanade folk in varann i duschen eller var det helt naturligt och ingen som uppförde sig illa?
  • Friger

Arbetsmiljöverket har synpunkter på just denna del:

Omklädningsrum ska normalt vara skilda för män och kvinnor om de behöver använda dem samtidigt.

Duschar ska vara skilda för män och kvinnor, om de behöver använda duscharna samtidigt.

Ska tilläggas att ordet normalt betyder att du ska ha goda skäl till att avvika. Goda skäl brukar inte vara att det är dyrt eller besvärligt att lösa. De flesta roliga/knepiga undanflykter som folk kör med faller oftast platta ner när det prövas på riktigt.

Ordet "ska" betyder att det ska vara det. Ordet samtidigt betyder helt säkert att om dom jobbar samma tider. Inte att det är godkänt att ha någon form av kö utanför omklädningsrummet.

• Anonym (Fk)
    Guldnovan skrev 2021-04-17 15:33:10 följande:
    Minns att man som kvinna fick underklädesbidrag 120kr/mån.
    Dessutom tyckte jag kallingarna var sköna.
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Fk) skrev 2021-04-20 16:43:55 följande:
    Minns att man som kvinna fick underklädesbidrag 120kr/mån.
    Dessutom tyckte jag kallingarna var sköna.
    Men ni fick ingen bh eller nåt alltså, utan bara kalsonger?
  • Anonym (K)

Japp, hade det så när jag jobbade som soldat (och under min militära utbildning såklart) mellan 2015-2020. Inga konstigheter alls för oss då vi var vana vid det sen grundutbildningen. Man tittar inte på varann på det sättet och jag kände mig aldrig obekväm bland mina kollegor. Är kvinna för övrigt om det nu skulle spela roll.

• Anonym (Mirre)
    Anonym (Signatur) skrev 2021-04-20 18:15:42 följande:

Vi fick tre sportbehåar, men fick sen tvätta dessa själva. Alla andra kläder lämnade vi in på tvättbyte. Använde också kalsonger, gjorde lumpen 2007.

Gemensamma duschar men duschbås hade vi. Man kunde ha en handduk runt sig hela tiden fram tills man dragit för duschdraperiet alltså. Men inte separata omklädningsrum. Fast jag tror ingen, vare sig tjejer eller killar, stod helnaken bland andra.
  • Guldnovan
    Anonym (Signatur) skrev 2021-04-20 12:51:50 följande:
    Hur fungerade det då? Spanade folk in varann i duschen eller var det helt naturligt och ingen som uppförde sig illa?
    Kort utbildning, 14 dagar.  Ingen spanade. Bra stämning. 
  • Guldnovan
    Anonym (Signatur) skrev 2021-04-20 18:15:42 följande:
    Gu-F är på 14 dagar. Jag var 47 år. Nej vi fick kalsonger, de var sköna. Vi hade egna bh;ar. 
  • Guldnovan
    Anonym (Mirre) skrev 2021-04-20 21:04:40 följande:
    Vi fick tre sportbehåar, men fick sen tvätta dessa själva. Alla andra kläder lämnade vi in på tvättbyte. Använde också kalsonger, gjorde lumpen 2007.

Gemensamma duschar men duschbås hade vi. Man kunde ha en handduk runt sig hela tiden fram tills man dragit för duschdraperiet alltså. Men inte separata omklädningsrum. Fast jag tror ingen, vare sig tjejer eller killar, stod helnaken bland andra.
    Vi fick inte bh. I övrigt stämmer det du skriver. Jag låg på Kvarn, Linköping. Skulle bli bandvagnsförare. 
  • hawthorne

Har haft flera sådana, inga inom kommun/stat. Det har dock handlat om relativt små arbetsplatser.
    Att man inte gör skilda omklädningsrum med skilda duschar är rätt enkel matematik. Det kan kosta runt en miljon att "bara fixa" detta som någon kallade det. En sådan stor summa är inget småföretag trollar fram bara sådär.

Allt går faktiskt att lösa med god vilja, förståelse och hänsyn från alla inblandade. Gissar att det är "hänsyn" som är det riktigt knepiga i sammanhanget, då är det så mycket enklare att bara skrika "fixa"...

• Anonym (Signatur)
    hawthorne skrev 2021-04-21 19:16:17 följande:

Har haft flera sådana, inga inom kommun/stat. Det har dock handlat om relativt små arbetsplatser.
    Att man inte gör skilda omklädningsrum med skilda duschar är rätt enkel matematik. Det kan kosta runt en miljon att "bara fixa" detta som någon kallade det. En sådan stor summa är inget småföretag trollar fram bara sådär.

Allt går faktiskt att lösa med god vilja, förståelse och hänsyn från alla inblandade. Gissar att det är "hänsyn" som är det riktigt knepiga i sammanhanget, då är det så mycket enklare att bara skrika "fixa"...

Men såg ni varandra nakna då när ni duschade/bytte om? Eller var det mer som att byta om på stranden?
Svar på tråden Finns det arbetsplats där man delar omklädningsrum och dusch med båda könen?