Inlägg från: Anonym (ST-läkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ST-läkare)

Hur hög är din lön, vad tjänar du?

Är ST-läkare och tjänar 63600/ månad. Med dagens priser på allt borde fler satsa på vidareutbildning för att få mer högavlönade jobb. En lön under 30 000/mån (efter skatt) är för lite i dagens läge

• Anonym (ST-läkare)
    Anonym (Si) skrev 2025-11-29 17:14:21 följande:
    Varför ska man ljuga om man är anonym? Det finns ju ingen anledning att skryta om ingen ens vet vem man är 😂 jag svarade helt ärligt tack vare er jag är anonym. Skulle aldrig dela halvkänslig personlig information om jag inte var anonym.
    Många ljuger nog just för att de kan vara anonyma. Man får känslan av att vissa inte är så sanningsenliga, minst sagt. :)
  • Anonym (ST-läkare)
    EpicF skrev 2025-11-30 23:25:24 följande:
    Alldeles gör låg lön. Regionen?
    Det är väl snarare en hyfsad lön för at vara sjuksköterska?
  • Anonym (ST-läkare)
    EpicF skrev 2025-12-01 11:18:12 följande:
    Absolut INTE. Alldeles för lågt med den erfarenheten. 

Att det tyvärr är en vanlig lön bland ssk med 20+ års erfarenhet är en annan sak. Det gör inte att lönen är "hyfsad". 
    Iallafall en lön jag hade klarat mig utmärkt på. Tror att en del är rent otacksamma. Sen beror det ju på hur många barn man har att försörja förstås.
  • Anonym (ST-läkare)
    EpicF skrev 2025-12-02 23:25:49 följande:
    Du vet sjuksköterska är en akademisk utbildning, och att vi har ansvar över liv och död?

Vi rättar också upp alla fel som läkararna gör och ser till att läkarna inte har ihjäl patienterna eller påför de mer skada. 

Att klara sig på en lön innebär inte att lönen är ok. Jag hade klarat mig utmärkt på 25' men det innebär inte att jag hade accepterat en så låg lön. 
    Så det är inte "Mycket-vill-ha-mer"-syndromet som spökar då?
  • Anonym (ST-läkare)
    EpicF skrev 2025-12-03 13:12:37 följande:
    Det handlar överhuvudtaget inte om "mycket-vill-ha-mer"-syndromet utan att vi sjuksköterskor är värda lön som speglar utbildning, kompetans och det ansvaret vi faktiskt har. 

Du hade knappast accepterat en lön på 30' som ST-läkare. 
    Jo, det hade jag faktiskt. Men tackar inte nej tlll att den är högre. För mig är det viktigare att jag klarar mig och kan unna mig lite guldkant och någon resa ibland. Har valt att bo i hyresrätt dessutom för att jag inte har något behov av att bo i villa/ hus.
Svar på tråden Hur hög är din lön, vad tjänar du?