• Anonym (åh)

    Hur dela upp så det blir rättvist?

    Hej, kan inte tänka klart...

    Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop. Jag har en 1a på 25 kvm och han en 2a på 50 kvm, så det mest rimliga är att jag hyr ut min bostadsrätt under något år, för att sen kanske sälja båda två och köpa något eget. Men hur ska vi dela upp allt? Vet att det kommer bli diskussion kring detta...

    Min lgh kostar 2.8 miljoner och hans 3 miljoner (min ligger centralt och hans lite utanför centrala Sthlm). Men han har endast lånat 50% ca, vilket betyder att han inte behöver amortera. Jag har lånat 75% (ish). Vi har väl runt samma ränta i % ungefär, men han betalar lägre totalt såklart, då han lånat mindre.
    Jag tror att jag kommer kunna hyra ut min för 10.000 minst. Jag har ju betalat för möblerna så resonerar väl som så att jag tar 1000-2000 för detta, innan jag splittar resten med min kille. Därefter delar vi på hans avgift hos honom? Jag betalar min ränta och amortering, och han betalar sitt till banken.  

    Eller resonerar jag helt fel för egen del nu? Jag tar ju samtidigt också risken för att lgh blir i dåligt skick när vi hyr ut... + att jag kommer ju fortf behöva ta en del av "min summa" till att betala in föreningsavgiften...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-16 23:09
    Eller ska han få något i överhuvudtaget när jag hyr ut?? Tänker att han borde det, men kanske tänker fel?

  • Svar på tråden Hur dela upp så det blir rättvist?
  • minst

    Jag tycker inte att du ska dela den inkomsten med din pojkvän. Om jag vore dig så skulle jag lägga undan varenda krona och använda som insats i er nya gemensamma lägenhet. Givetvis ska du var med och dela på kostanden för boendet där ni gemensamt bor under tiden. Se till att skriva bra avtal som säger vem som har bidragit gällande kontantinsatsen till den nya bostaden så att ni får igen det ni har satsat om relationen inte håller i längden. Prata mycket om ekonomi innan ni flyttar ihop så att ni har samma tankegångar och även gällande hur ni ska hjälpa varndra ekonomiskt om ni har planer på att vara föräldralediga framöver.

  • Anonym (A)

    Jag tänker att dina inkomster är dina egna och de har inte han med att göra.

    Sen delar ni på hans avgift/el/drift och ev räntekostnad. Dock ej amortering.

  • Anonym (J)

    Dela avgift, ränta och drift på hans lägenhet. Allt annat är separat.

  • Anonym (ppp)

    Jag tycker att eftersom ni är helt färska på det här med att vara sambo så har ni separata ekonomier ett tag. 
    Givetvis ska ni dela på löpande kostnader som mat + hyra, el osv när ni lever tillsammans, men han äger väl sin lägenhet på papperet och du din? Eller hade ni tänkt göra så att ni äger hans 50/50 och din 50/50? 

    Ja du får in genom att hyra ut din lägenhet, men det är ju så man behöver göra, annars skulle det bli orimligt dyrt att bara ha en tom bostad stående som kostar pengar. Ni räknar ut vad era gemensamma kostnader är, och sen lägger du in den summan, ni kanske tex startar ett gemensamt konto för sånt. Resten som både du och han har över är era egna pengar (tycker jag), som ni har på era egna lönekontot och/eller sparkonton. När ni bott ihop minst ett halvår så har ni säkert märkt om det funkar att vara sambo, och då kanske ni vill ta en ny diskussion om det ekonomiska, men så länge ni inte har barn och så länge det inte är dags att sälja båda och skaffa något större så tycker jag ditt är ditt och hans är hans.

  • Anonym (K)

    Det du får in i hyra är dina pengar. Ni ska dela på utgifterna hos honom, dvs hyran, elen, internet osv men däremot inte lånet.

  • Anonym (Alice)

    Tycker inte att ni ska dela på inkomsten du får från din lägenhet. Den är ju din och det är din inkomst. Det är ju pengar du ska kunna spara och kanske använda till att fräscha till lägenheten innan du säljer för att köpa en ny gemensam. 

  • Anonym (D)

    Du har ju inte bara betalat för möblerna i lägenheten; du har betalat (och betalar fortfarande) för själva lägenheten. Hyrespengarna du får in ska såklart gå till månadsavgift, ränta, amorteringar och till att hålla lägenheten i gott skick. Att du betalar hälften av månadskostnaderna för lägenheten ni bor i, samt hälften av mat, el och dylikt räcker gott. Om du får större överskott än han så se det som en chans att spara/amortera så att du har lika mycket pengar som han att lägga in i en gemensamt ägd bostad någon gång i framtiden.

  • Fiakakan

    Hur tänkte ni fördela andra kostnader som mat och om det finns bil i hushållet? Delar ni hälften var, eller procentuellt efter inkomst? För om det är % efter inkomst borde din intäkt för andrahandsuthyrningen ingå där. Om ni hade bott i din lägenhet så hade din sambo kunnat tjäna pengar på att hyra ut sin. Därför tänker jag att ni ska se till hela den sammanlagda boendekostnaden om ni betalar 50/50. Och i den sammanlagda boendekostnader tycker jag att bägge lägenheterna ingår, inklusive hyresintäkt.

    Det viktiga tänker jag är att ingen känner sig lurad eller utnyttjad.

  • Anonym (Fair)

    Du går för många onödiga steg och tankevurpor här i din planering. Din lägenhet är din, hans lägenhet är hans, blanda ABSOLUT inte in varandra i erat respektive ägande av bostad. Det innebär att du hyr ut din lägenhet och tar alla pengar för uthyrningen, även om du går plus med råge på uthyrningen. Då är dessa boendekostnader kvittade av din hyresgäst, du har ingen boendekostnad i din egen lägenhet. Men Du bor hos honom, och då ska du betala halva fasta avgifterna för hans lägenhet- men inte ränta och amortering, för om du gör det så bör du också rimligen äga en del av hans lägenhet som ökar i takt med vad du har betalat för den. Ni kommer att göra er olyckliga om ni snurrar in i att ni borde äga varandras lägenheter. Ni delar på det som är gemensamt som ni båda använder, tex IT, streamingtjänster, mat. Sen om ni i framtiden ska fortsätta ihop och sälja och skaffa gemensamt boende- då tar ni den planeringen då, och tillsammans med råd från er bankman.

  • Aliona

    Säger precis som fair ovan. Ni fortsätter att äga era respektive lägenheter, står för utgifter och tar inkomster själva. Du betalar hälften av månadsavgiften och löpande kostnaderna hos din sambo.

Svar på tråden Hur dela upp så det blir rättvist?