• Anonym (Kaffedraken)

    Att kasta ut sambo

    Sambo sedan flera år tillbaka , hon har inte betalt en enda räkning , är bara skriven på adressen, är arbetslös , kan inte ta över lägenheten (pga inkomst brist samt olika skulder).

    Hur blir man av med henne ?

  • Svar på tråden Att kasta ut sambo
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Uggla) skrev 2021-04-18 21:08:09 följande:

    Funderar...

    Soc ger inte bidrag om man bor med någon annan, så då är väl tanken att sambon ska betala. Annars måste de väl ha kontrakt på att hon är inneboende för att hon ska kunna gå till soc?

    Men ja, du kan nog inte bli DÖMD för att inte betalat för din sambo...

    Men det låter som att bostadens värde kommer att delas om du inte först bodde själv i lägenheten innan hon flyttade in... Flyttade ni in samtedigt, så kommer hon få hälften även om hon inte betalat en krona... Kanske värt det för att bli av med henne?

    Min tanke är också att svälta ut henne.

    Betalar du hennes räknigar? Sluta i så fall.


    Men det är inte TS problem. Om soc inte betalar. ;)

    Om man älskar varandra då betalar oftast en sambo frivilligt av kärlek , trots att man inte är försörjningskyldig enligt lagen.

    Men om det bara gäller någon som man inte älskar , snarare tvärtom och människan vägrar lämna lägenheten...

    Blir situationen en annan.

    Är det en hyresrätt eller bostadsrätt är frågan.

    Hyresrätt kan man ju inte sälja om man inte vill riskera fängelse och böter.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2021-04-18 21:34:45 följande:

    Men det är inte TS problem. Om soc inte betalar. ;)

    Om man älskar varandra då betalar oftast en sambo frivilligt av kärlek , trots att man inte är försörjningskyldig enligt lagen.

    Men om det bara gäller någon som man inte älskar , snarare tvärtom och människan vägrar lämna lägenheten...

    Blir situationen en annan.

    Är det en hyresrätt eller bostadsrätt är frågan.

    Hyresrätt kan man ju inte sälja om man inte vill riskera fängelse och böter.


    Nej, är man inte tillsammans längre så är man ju bara 2 vuxna på samma adress. Hon får gå till soc, hennes problem.

    Ts: vore kul att veta om det är hyres eller bostadsrätt.

    Dock så måste ju TS fortfarande betala all hyra, amotering, el, och andra hemrelaterade fakturor för att inte de ska gå till kronofogden. Och det suger ju när de är 2 till att ha behov av allt och inte fakturorna ska gå till fogden....
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som flera skriver så är det en skillnad mellan bostadsrätt och hyresrätt.

    Men har du sagt att du vill separera?

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-04-19 06:37:31 följande:

    Som flera skriver så är det en skillnad mellan bostadsrätt och hyresrätt.

    Men har du sagt att du vill separera?


    Vad är skillnaden? Även om det är en hyresrätt, så ska kontraktet på lägenheten ingå i bodelningen. Den som får kontraktet, är den som anses ha störst behov av lägenheten, om inte TS och sambon kommer överens om annat. Vill TS flytta, så kan han bara säga upp kontraktet, eller sin del av kontraktet om de båda står på det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Only) skrev 2021-04-18 11:50:22 följande:
    Det går inte att prata förnuft med henne , hon har det bra , inga bekymer ,vuxna ta hand om allt det "oviktiga "  räkningar, ansvar mm
    Vad är det som det inte går att prata med henne om? Vägrar hon acceptera att det är slut? Vägrar hon flytta? Hon kan inte tvinga dig att vara tillsammans med henne. Vill hon inte lyssna, så är det hennes problem. Måste du bo kvar i lägenheten? Kan inte du flytta? Låt henne få lägenheten i bodelningen, och så flyttar du så fort du hittat något eget. Om hon sedan sitter med en hyra hon inte kan betala, så får hon skylla sig själv för att hon vägrade flytta till något billigare.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (*) skrev 2021-04-19 07:20:32 följande:
    Vad är skillnaden? Även om det är en hyresrätt, så ska kontraktet på lägenheten ingå i bodelningen. Den som får kontraktet, är den som anses ha störst behov av lägenheten, om inte TS och sambon kommer överens om annat. Vill TS flytta, så kan han bara säga upp kontraktet, eller sin del av kontraktet om de båda står på det.
    Nja, vissa skillnader
    Inga pengar inblandade, så den som övertar hyresrätten tar den rakt av. Sedan kommer det viktigaste, som faktiskt även framkom i trådstarten. Ts sambo har ingen inkomst och skulder, dvs hon kommer med all sannolikhet inte få ta över kontrakten, vad än ts och hon har för överenskommelse.
    Skulle ts säga upp kontraktet så är det inte alls säkert att hans sambo får ta över detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-04-19 07:56:17 följande:

    Nja, vissa skillnader

    Inga pengar inblandade, så den som övertar hyresrätten tar den rakt av. Sedan kommer det viktigaste, som faktiskt även framkom i trådstarten. Ts sambo har ingen inkomst och skulder, dvs hon kommer med all sannolikhet inte få ta över kontrakten, vad än ts och hon har för överenskommelse.

    Skulle ts säga upp kontraktet så är det inte alls säkert att hans sambo får ta över detta.


    Men det blir ju sambons problem om hon inte kan ta över kontraktet.

    Hur blir det om det är en bostadsrätt då, menar du?

    Oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt, så ser jag inget som försvårar för TS om han vill flytta ut.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (*) skrev 2021-04-19 08:08:21 följande:
    Men det blir ju sambons problem om hon inte kan ta över kontraktet.

    Hur blir det om det är en bostadsrätt då, menar du?

    Oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt, så ser jag inget som försvårar för TS om han vill flytta ut.
    En bostadsrätt har ett ekonomiskt värde. Så räknas den som samboegendom, så ska den som tar över bostadsrätten köpa ut den anda ägaren.
    Sedan vet jag inte om en bostadsrättsförening har mandat (på samma sätt som en hyresvärd) att neka att den andra ta över.

    Utöver detta, så förstår jag inte varför ts göra sig själv bostadslös i detta fall, om han inte kan få till ett deal med hyresvärden. Får han det, så löser sig nog det mesta
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-04-19 08:24:04 följande:

    En bostadsrätt har ett ekonomiskt värde. Så räknas den som samboegendom, så ska den som tar över bostadsrätten köpa ut den anda ägaren.

    Sedan vet jag inte om en bostadsrättsförening har mandat (på samma sätt som en hyresvärd) att neka att den andra ta över.

    Utöver detta, så förstår jag inte varför ts göra sig själv bostadslös i detta fall, om han inte kan få till ett deal med hyresvärden. Får han det, så löser sig nog det mesta


    Det är oklart i tråden vari problemet ligger, men om det är att TS behöver göra sig av med en efterhängsen och parasiterande sambo, så kanske han bör prioritera att bara komma bort från henne. Givetvis ska han inte flytta ut innan han har hittat annat boende. Personligen hade jag inte heller tjafsat om att få in min andel av bostadsrättens värde, om det var viktigt att bli av med exet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (*) skrev 2021-04-19 09:32:37 följande:

    Det är oklart i tråden vari problemet ligger, men om det är att TS behöver göra sig av med en efterhängsen och parasiterande sambo, så kanske han bör prioritera att bara komma bort från henne. Givetvis ska han inte flytta ut innan han har hittat annat boende. Personligen hade jag inte heller tjafsat om att få in min andel av bostadsrättens värde, om det var viktigt att bli av med exet.


    Nä... i storstadsområdena kan det vara frågan om flera miljoner. Det hade nog de flesta tjafsar om :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2021-04-19 10:16:43 följande:
    Nä... i storstadsområdena kan det vara frågan om flera miljoner. Det hade nog de flesta tjafsar om :)
    Jag bor på landsbygden, 20 mil till närmsta storstad.
    Här är det bostadsbrist liksom i de övriga 348 kommunerna i landet. Den minsta lägenheten kostar här straxt under 2 miljoner. Kötiden för hyreslägenhet handlar om många år.

    Vad jag menar är att det är så i hela landet utom några få undantag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (F) skrev 2021-04-19 10:16:43 följande:

    Nä... i storstadsområdena kan det vara frågan om flera miljoner. Det hade nog de flesta tjafsar om :)


    Ja, kanske. Men har hon inte pengar att köpa ut honom, så har hon inte det. Alternativet är att han tar lägenheten och köper ut henne, men då kanske problemet uppstår att hon vägrar flytta istället. Att bli av med en inneboende som vägrar flytta kan vara extremt svårt, även om man tar hjälp av Kronofogden.

    Man får väga för- och nackdelar mot varandra. Ibland är det så viktigt att ta sig ur en destruktiv relation att det kan vara värt att man får det tufft ekonomiskt i flera år efteråt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Törstiga tuppen skrev 2021-04-18 18:50:39 följande:

    Är det hyresrätt?


    Ja
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2021-04-19 06:37:31 följande:

    Som flera skriver så är det en skillnad mellan bostadsrätt och hyresrätt.

    Men har du sagt att du vill separera?


    Ja ,  har varit tydlig med detta , men hon spelar dum
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Only) skrev 2021-04-20 19:49:50 följande:
    Ja ,  har varit tydlig med detta , men hon spelar dum
    Så vad gör du nu då? 

    Du kanske ska låtsas att du har en ny tjej, eftersom ni ju gjort slut. Bjud hem någon som går med på att spela lite spel här, sova över osv. Om hon vägrar förstå behöver det bli så otrevligt hemma att hon vill flytta.

    Eller känner ni någon som du vet hon lyssnar på som kan förklara för henne att det  inte går längre?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Only) skrev 2021-04-20 19:49:50 följande:

    Ja ,  har varit tydlig med detta , men hon spelar dum


    Säg att du kommer kontakta tingsrätten för att få en bodelningsman. Och sedan gör du det också. Denne får reda ut vem som får behålla lägenheten.

    Idds du inte vänta i hela processen, leta upp eget annat boende och flytta helt sonika ut. Sen får hon klara sig själv.

    Det verkar inte funka att få henne fatta och flytta frivilligt så du få ta till de metoder som finns.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (*) skrev 2021-04-19 07:25:14 följande:
    Vad är det som det inte går att prata med henne om? Vägrar hon acceptera att det är slut? Vägrar hon flytta? Hon kan inte tvinga dig att vara tillsammans med henne. Vill hon inte lyssna, så är det hennes problem. Måste du bo kvar i lägenheten? Kan inte du flytta? Låt henne få lägenheten i bodelningen, och så flyttar du så fort du hittat något eget. Om hon sedan sitter med en hyra hon inte kan betala, så får hon skylla sig själv för att hon vägrade flytta till något billigare.
    Hon har accepterat att det är slut men vägrar flytta , jag skulle ge henne kontrakt till lägenheten men hyresvärd vill inte ha henne . 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Only) skrev 2021-04-21 17:43:46 följande:
    Hon har accepterat att det är slut men vägrar flytta , jag skulle ge henne kontrakt till lägenheten men hyresvärd vill inte ha henne . 
    Kan du inte bara säga upp kontraktet eller din del av kontraktet då?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Only) skrev 2021-04-21 17:43:46 följande:

    Hon har accepterat att det är slut men vägrar flytta , jag skulle ge henne kontrakt till lägenheten men hyresvärd vill inte ha henne . 


    Men sluta mesa då, gör det bara, säg upp kontraktet.
Svar på tråden Att kasta ut sambo