Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

    Boplats Syd, vad hade ni för könummer?

    Nu står jag inte i kö just där, men här gäller i alla de köerna jag står i att fem st blir erbjudna att titta på lgh, vissa har något fler som blir erbjudna en titt. 


    Den som tackar ja inom angiven tid och står först i kön av de som tackat ja samt uppfyller bostadsbolagets krav på tex inkomst får bostaden.

    Krav som bostadsbolagen kan ha är förutom inkomst tex antal personer som får bo i bostaden, inga skulder, inga anmärkningar från tidigare hyresvärdar. 

    En del privata värdar har ingen kö alls, utan där är det först till kvarn som får bostaden om de uppfyller bostadsbolagets krav. 

    Några har förtur för barnfamiljer vid tex skilsmässa. Men det är numer ganska få som har det vad jag vet. 

    Jag har aldrig hört talas om att en person som tackat ja men inte fått bostaden har prioriterats. Nästa gång du blir erbjuden titt på en bostad kanske du står som nr 3, gången efter kan du vara nr 5 igen, det beror ju på vilka som har sökt bostaden. 


    Jag har tex fått en bostad jag inte ens sökte, jag ringde bara och frågade om de hade någon, jag skulle skiljas  och behövde någonstans att bo. Ingen av de som erbjudits en titt på bostaden hade svarat inom angiven tid så jag som svarat ja direkt utan titt fick den. 

    Jag har också råkat ut för att ha varit på visning av lgh där värden har visat den och alla de som erbjudits titten varit där samtidigt. Då har någon ansett sig vara först i kön eftersom denne varit nr två gången innan på en likadan lgh. Men, jag hade inte sökt den tidigare lgh och jag hade fler köpoäng. Personen som ansåg sig vara nr ett blev vansinnig på värden som visade bostaden när denne sa att nej, du är nr två i den här kön också. Det slutade med att personen i fråga blev utkastad från kön helt och hållet. 


    Så, det du kan hoppas på är att de andra inte svarar i tid eller att de tackar nej. 

Svar på tråden Boplats Syd, vad hade ni för könummer?