Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

    Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

    Padirac skrev 2021-04-19 21:41:53 följande:
    Har kommer en sammaställning av de 'miljoner' civila du vill påstå att de allierade bombade - noterar att du  genomgående spelar upp de tyska antal döda och spelar upp de andra krigförande ländernas döda...

    en.wikipedia.org/wiki/Civilian_casualties_of_strategic_bombing%E2%80%93_September_2,_1945)City/Town Country Date Estimated death toll Attacking force Notes
    Wielu? Poland 1 September 1939 c. 1,300 Oberkommando der Luftwaffe
    See: Bombing of Wielu?.
    Warsaw Poland 1?27 September 1939 6,000?7,000[5] Oberkommando der Luftwaffe
    See: Bombing of Warsaw in World War II.
    Rotterdam Netherlands 14 May 1940 884 Oberkommando der Luftwaffe Firestorm.
    See: Rotterdam Blitz.
    Berlin Germany June 1940 - April 1945 50,000 Royal Air Force (RAF) Bomber Command, United States Army Air Forces (USAAF) Eighth Air Force, French Air Force. Various. See Bombing of Berlin in World War II
    Milan Italy June 1940 ? April 1945 2,200[6] RAF Bomber Command, USAAF
    See: Bombing of Milan in World War II.
    Turin Italy June 1940 ? April 1945 2,069[7]?2,199[8] RAF Bomber Command, USAAF
    See: Bombing of Turin in World War II.
    Palermo Italy June 1940 ? August 1943 2,123[9] RAF, USAAF
    See: Bombing of Palermo in World War II.
    London United Kingdom 7 September 1940 ? May 1941 40,000-43,000 Oberkommando der Luftwaffe Firestorm.
    See: London Blitz.
    Chushien China 4 October 1940 21 Imperial Japanese Army Air Service 21 civilians were killed when a Japanese airplane flew over the town of Chushien and released rice and wheat plus rat fleas carrying Y. pestis.[10][11]
    Ningbo China 29 October 1940 99 Imperial Japanese Army Air Service 99 civilians were killed when Imperial Japanese Army Air Service bombers struck the city of Ningbo with ceramic bombs full of fleas carrying the bubonic plague.[10][12]
    Naples Italy November 1940 ? February 1944 6,000?7,000[13] RAF, USAAF, Luftwaffe
    Liverpool United Kingdom December 1940 to May 1941 4000 Oberkommando der Luftwaffe See Liverpool Blitz
    Birmingham United Kingdom 19 November 1940 450 Oberkommando der Luftwaffe Firestorm.
    See: Birmingham Blitz.
    Bristol United Kingdom 24 November 1940 207 Oberkommando der Luftwaffe Firestorm.
    See: Bristol Blitz.
    Belgrade Kingdom of Yugoslavia 6?8 April 1941 1,500?4,000 Oberkommando der Luftwaffe See: Operation Retribution (1941).
    Chongqing China 5 June 1941 4,000 Imperial Japanese Army Air Service and the Imperial Japanese Navy Air Service Conflagration. Within three hours of bombing, 4,000 residents were asphyxiated to death.
    See: Bombing of Chongqing.
    Leningrad Soviet Union 19 September 1941 1,000 Oberkommando der Luftwaffe See: Siege of Leningrad.
    Rangoon Burma 23 and 25 December 1941 1,250?2,000 Imperial Japanese Army Air Service Lack of adequate protection of the city caused extensive damage to houses and mass civilian casualties.
    See: Bombing of Rangoon (1941?1942).
    Paris France 2?3 March 1942 600 Royal Air Force (RAF) Bomber Command See: Bombing of France during World War II.
    Cologne Germany 30?31 May 1942 411 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Cologne in World War II.
    Stalingrad Soviet Union 23 August 1942 955[14] Oberkommando der Luftwaffe Firestorm.
    See: Bombing of Stalingrad in World War II.
    Mortsel Belgium 5 April 1943 936 United States Army Air Forces (USAAF) Eighth Air Force
    Hamburg Germany 24?30 July 1943 42,600[15] Royal Air Force (RAF) Bomber Command and the United States Army Air Forces (USAAF) Eighth Air Force Firestorm.[16]
    See: Battle of Hamburg.
    Bologna Italy July 1943 ? April 1945 2,481[17] RAF Bomber Command, USAAF
    See: Bombing of Bologna in World War II.
    Kassel Germany 22?23 October 1943 10,000 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Kassel in World War II.
    Augsburg Germany 25?26 February 1944 730 Royal Air Force (RAF) Bomber Command and the United States Army Air Forces (USAAF) Eighth Air Force Firestorm.
    See: Bombing of Augsburg in World War II.
    Caen France 7 July 1944 400 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Carried out in support of Operation Charnwood, the attempt by ground forces to capture Caen. The bombing failed, as the main German armor and infantry positions to the north of Caen remained intact. In order to avoid dropping bombs on their own ground forces, the markers were dropped too far forward, pushing the bombed zone well into Caen itself and further away from the German defenses, and thus inflicting heavy French civilian casualties.
    Darmstadt Germany 11?12 September 1944 11,500 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Darmstadt in World War II.
    Duisburg Germany 14?15 October 1944 2,500 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Duisburg in World War II.
    Ulm Germany 17 December 1944 707[18] Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.[18]
    See: Bombing of Ulm in World War II.
    Dresden Germany 13?15 February 1945 25,000[19] Royal Air Force (RAF) Bomber Command and the United States Army Air Forces (USAAF) Eighth Air Force Firestorm.
    See: Bombing of Dresden in World War II.
    Pforzheim Germany 23 February 1945 17,600 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Pforzheim in World War II.
    The Hague Netherlands 3 March 1945 551 Royal Air Force (RAF) Bomber Command The high rate of civilian casualties resulted due to the wrong coordinates given to RAF pilots, which dropped the bombs on the densely populated neighborhood of Bezuidenhout instead of Haagse Bos, where the Germans had installed V-2 launching facilities that had been used to attack English cities.
    See: Bombing of the Bezuidenhout.
    Tokyo Japan 9?10 March 1945 120,000-200,000 United States Army Air Forces (USAAF) Twentieth Air Force Conflagration. 279 B-29s dropped about 1,700 short tons (1,500 t) of bombs, destroying 16 square miles (41 km2) of the city.[20][21][22][23][24]
    See: Bombing of Tokyo
    Osaka Japan 13?14 March 1945 3,987 United States Army Air Forces (USAAF) Twentieth Air Force Firestorm.
    See: Bombing of Osaka.
    Würzburg Germany 16 March 1945 5,000 Royal Air Force (RAF) Bomber Command Firestorm.
    See: Bombing of Würzburg in World War II.
    Kobe Japan 16?17 March 1945 8,841[25] United States Army Air Forces (USAAF) Twentieth Air Force Firestorm.[25]
    See: Bombing of Kobe in World War II.
    Taipei Taiwan 31 May 1945 3,000 United States Army Air Forces (USAAF) Fifth Air Force See: Raid on Taipei.
    Aomori Japan 29 July 1945 1,767[26] United States Army Air Forces (USAAF) Twentieth Air Force Firestorm.[26]
    See: Bombing of Aomori in World War II
    Hiroshima Japan 6 August 1945 70,000 ? 126,000 United States Army Air Forces (USAAF) 393rd Bomb Squadron The first of the only two nuclear weapons used in combat. Uranium-based nuclear weapon: codename Little Boy.
    Between 50,000 and 60,000 were killed, including 20,000 Korean slave laborers. Some 70,000 others suffered burns or died by the end of 1945 and in the years afterwards.[27][28][29][30][31] See: Atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki.
    Nagasaki Japan 9 August 1945 39,000?80,000 United States Army Air Forces (USAAF) 393rd Bomb Squadron The second of the only two nuclear weapons used in combat. Plutonium-based nuclear weapon: codename Fat Man.
    Between 34,850 and 39,850 were killed, including 23,200 to 28,200 Japanese industrial workers and 2,000 Korean slave laborers. Some 50,000 others suffered burns or died by the end of 1945 and in the years afterwards.[27][32][33][31] See: Atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki.  
    Sammantaget blir det en hel del, men vissa av de där siffrorna säger ju bara det sunda förnuftet är helt uppåt väggarna fel. Berlin såg ut som en grushög vid krigsslutet. Under denna tid bodde mellan 3-4 miljoner människor i staden. Lär ha dött långt över 50 tusen. Lägg på en nolla så lär du garanterat ligga närmare sanningen. Dessutom gick röda armén hårt åt civilbefolkningen när de intog staden. Det förekom systematiska våldtäkter mot tyska kvinnor. 
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-20 01:27:55 följande:
    Bombade sovjet kvinnor när de intog Berlin? Eller försöker du byta ämne?

    Vag jag läst då hade kanske hälften av Berlins befolkning flytt staden då den bombades under många år. Hur många bodde i London under tiden Nazityskland bombade staden?

    Det som omnämns som strategier för förintelseförnekare är att spela upp tyska förluster och spela ned Nazitysklands folkmord, krigsbrott och brott mot mänskligheten..

    Större delen av de knappt 39 miljoner dödade i Europa dog enbart pga Nazitysklands rasism och krigsideologi, oavsett vem som höll i bössan eller släppte bomben. Ingen annan än Nazityskland kan lastas för den europeiska delen av ww2
    Padirac skrev 2021-04-20 01:27:55 följande:
    Bombade sovjet kvinnor när de intog Berlin? Eller försöker du byta ämne?

    Vag jag läst då hade kanske hälften av Berlins befolkning flytt staden då den bombades under många år. Hur många bodde i London under tiden Nazityskland bombade staden?

    Det som omnämns som strategier för förintelseförnekare är att spela upp tyska förluster och spela ned Nazitysklands folkmord, krigsbrott och brott mot mänskligheten..

    Större delen av de knappt 39 miljoner dödade i Europa dog enbart pga Nazitysklands rasism och krigsideologi, oavsett vem som höll i bössan eller släppte bomben. Ingen annan än Nazityskland kan lastas för den europeiska delen av ww2

    Hela Berlin utsattes för bombräder 24/7. Röda armén sköt artellerield mot staden. Det var inte så att de såg vad de sköt på. De sköt urskiljningslöst rakt in mot staden. De var likgiltiga för om det var kvinnor, barn eller tyska soldater som var målet.  Du gör som många andra som vill förminska detta krigsbrott. Du sätter alla tyskar som skyldiga, men hur skyldiga var kvinnor och barn? Faktum är att många tyska soldater var oskyldiga till nazitysklands folkmord de med. Misstaget många gör är att de sätter likhetstecken mellan nazism och tyska soldater under andra världskriget. Hitler hade avskaffat demokratin 12 år tidigare. Många tyska soldater år 1945 hade inte bidragit till att se till att Hitler och NSDAP kom till makten. Skulle gissa på att minst 80% inte bidragit till det. Många var säkerligen motståndare till NSDAP och Hitler. De hade att välja mellan att bli skjutna av sina egna för ordervägran, blivit sedda som desertörer, eller att bli skjutna av röda armén. 

    Lite intressant att du säger att bara nazityskland kan lastas för den europeiska delen av andra världskriget. Så Stalin hade inget ansvar när han försökte invadera Finland menar du? Ribbentrop-pakten? Hade den varit okej om Tyskland hållit sin del av avtalet menar du?

    Bennito Mussolini var oskyldig han med? Pilkorsrörelsen i Ungern?
  • Challenger
    flygrl skrev 2021-04-23 21:21:06 följande:
    KillBill skrev 2021-04-19 18:26:21 följande:

    Jädra autokorrigering. Det skulle stå stämma i bäcken.


    Så...när tråden verkar ha somnat in återvänder jag för att besvara det du skrev. Har inte hunnit innan...

    Asså självklart tycker jag förintelseförnekande är märkligt och obehagligt men jag är skeptisk till om förbud är rätt väg att gå. För mig är yttrandefrihet väldigt viktigt och det innebär att också kontroversiella ämnen ska kunna diskuteras fritt (fast inte överallt och alltid). Förintelseförnekarna ska bemötas med tunga argument.

    Sen tycker inte jag att nazisterna är dom enda som kränker människor med sina uttalanden tex. mig som svart utan även kommunisterna som förnekar och/eller skönmålar situationen i kommunistdiktaturer som Sovjet, Kina, Cambodja, Nordkorea och landet min mamma kommer ifrån, Cuba (pappas hemland Venezuela håller dom också på att sabba totalt). Och jo, jag har hört kommunister mfl. vänsterextrema förneka massmorden på oliktänkande i Sovjetunionen fast fler ryssar dödades så än i andra världskriget. Precis som dom helt öppet uttalar mer eller mindre öppna hot mot sina politiska motståndare. :/

    Så ska man förbjuda förnekande av Förintelsen borde man ju förbjuda förnekande av alla bevisade folkmord som turkarnas på armenier och andra kristna, Kina, Cambodia mm. För precis som det är kränkande och rent av hotfullt för judar när Förintelsen förnekas eller förminskas är det ju för armenier eller flyktingar från gamla Sovjetunionen när dom folkmorden förnekas. :/
    Kan bara hålla med! Det måste vara konsekvent. 
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-24 11:25:48 följande:
    Så du jämför ett av världens största folkmord och systematiska utrotning av en utsatt folkgrupp och andra oliktänkande eller andra utsatta människor med Bibeln och koranen?

    Menar du att de som förnekar förintelsen har en religiös tro vars skrifter påstår att förintelsen inte skett och att dessa skrifter är att jämföra med Bibeln eller koranen? Iofs verkar förintelseförnekarna vara förblindade av sin tro, och kanske är tron lik en religiös övertygelse. Nazzarnas och nynazzarnas möten är kanske väckelsemöten ..

    Antisemitismen har inga gränser ser jag..
    Vem är semit för dig?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Semiter

    "Alla de tre stora monoteistiska religionerna judendomkristendom och islam har grundats av semiter. De har därigenom präglat livsvanor och kulturformer över hela världen.
    "

    Dvs, kritik mot såväl judendom, kristendom men även islam kan anses utgöra antisemitism. Är det några som konstant kritiserat islam och de arabiska grannarna är det ju just staten Israel. 

    I bibeln beskrivs för övrigt ett antal historiska folkmord. Vill du förminska dessa? Varför vill du det? Är du kanske antisemit eller hyser sådana åsikter?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Midjan
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-24 12:06:44 följande:

    Rättigheten att tro eller INTE tro är inskriven i lag.

    Det finns inga bevis för gud.  Att förintelsen inträffat är däremot fakta den som påstår något annat far med osanning. 

    Självklart ska det inte vara tillåtet att förneka det största folkmordet på judar i historien. 


    Men det ska vara fortsatt tillåt att förneka andra folkmord?
    Det som IS, sunnimuslimer eller det som judarna ägnat sig åt vad gäller palestiner? Det tycker du ska vara tillåtet? Tolkar jag dig rätt då? Det "bara" det folkmord som den nazistiska regimen i Tyskland ägnade sig åt på 30/40-talet som det ska vara förbjudet att förneka eller förminska? Alla andra folkmord är okej att hysa tvivel till och förmedla detta tvivel offentligt?
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-24 14:48:28 följande:
    Det verkar som att du likställer de överväldigande bevis som finns för att förintelsen skett med kapiten 31 i 4e mosebok i den kristna biblen?

    Varför försvarar du förintelseförnekelse om och om igen?
    Jag försvarar inga förintelseförnekare. Jag anser bara att om det ska vara förbjudet att förneka vissa skeenden i historien baserat på folkmord så måste det råda någon form av konsekvens. Annars handlar det inte om humanism och människovärde utan om politik. Dvs, en slags politik ska vara tillåten och en annan förbjuden. Har vi demokrati då?

    Sedan är jag starkt av uppfattningen att ALLA åsikter och teorier MÅSTE vara tillåtna i en demokrati, för annars har vi ingen demokrati längre. I en demokrati måste man tillåta att folk har andra åsikter, tankar och värderingar än de man själv har. Man måste tillåta att de sprids. Gränsen tycker jag går vid rena personangrepp, men åsikter och uppfattningar ska inte förbjudas. 

    Därför tycker jag att det ska vara fullt tillåtet att förneka såväl förintelsen som Stalins Gulag-läger, liksom månlandningen, samt bibeln och koranen. Det ska vara fullt tillåtet att avbilda såväl Jesus som Mohammed som en hund om man så önskar. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-24 17:31:44 följande:
    Jag har på flera ställen i tråden svarat att jag gärna ser att det blir otillåtet att förneka andra folkmord,
    Vill du göra det förbjudet att förneka alla folkmord? 
    Om en grupp eller en enskild lyfter ett folkmord så förvandlas det till en sanning och alla former av tvivel, eller förnekande blir kriminaliserat? 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-24 19:57:49 följande:

    Jag tycker åtminstone folkmord som innefattar etnisk rensning ska innefattas av ett förbud om att havda att det inte har inträffat. Anledningen är att i praktiken blir hets mot folkgrupp att påstå att det inte har inträffat.


    Med den definitionen blir det mycket att förbjuda...
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-24 18:52:51 följande:
    Så du försvarar alltså förintelseförnekare!!
    Jag försvarar yttrandefriheten och åsiktsfriheten. 
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-25 12:03:47 följande:
    Försvarar du:
    förtal
    hets mot folkgrupp
    lögner om enskilda personer
    lögner om enskilda händelser
    historieförfalskningar
    bedrägerier genom manipulation

    Var går gränsen  - om du tycker att det finns någon gräns?
    Problemet med gummiparagrafen "Hets mot folkgrupp" är att det är väldigt svårt att definiera vad som egentligen utgör en folkgrupp. Det blir väldigt mycket godtycke och sådana lagar är aldrig bra. Speciellt inte de som närmast blir politiska. 

    För att ta ett aktuellt exempel pratas det nu väldigt mycket om "Mäns våld mot kvinnor". Är män en folkgrupp? Varför? Varför inte? Är svenskar en folkgrupp? Är eskimåer en folkgrupp? Är samer en folkgrupp? Är svarta en folkgrupp? 
    Varför är det okej att prata om mäns våld mot kvinnor, men inte somaliers våld mot svenskar?

    Jag tycker hets mot folkgrupp är en dålig lag, för den är och tolkas fruktansvärt selektivt. Den har ju dessutom kommit att breddas till att omfatta även sexuell läggning, så skulle jag identifiera mig som homosexuell tillhör jag tydligen en egen folkgrupp. Något märkligt tycker jag. 

    Personligen tycke jag hets-mot-folkgrupp är en dålig lag som borde avskaffas.  Lögner om enskilda personer kan ju redan idag klassas som förtal och man kan dömas för det. Vad gäller historien finns det väldigt mycket åsikter och vad som är falskt och vad som är äkta blir på så vis alltid en bedömning.  Bedrägeri är brottsligt. Vet inte vad du menar med manipulation, men även vissa fall av manipulation är ju brottsligt det med.

    För att svara lite generellt på din fråga tycker jag gränsen går när det skadar enskilda. 

    Blir ju lite märkligt om det ska vara tillåtet att uttala sig nedlåtande om svennar, samtidigt som det ska falla under hetslagstiftningen att uttala sig nedlåtande om judar eller muslimer. I vart fall om man eftersträvar någon form av likhet inför lagen.
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-25 13:32:34 följande:
    Är förintelsen existens en fråga om politisk övertygelse eller om faktiska händelser?

    Kan hets mot folkgrupp - vad nu folkgrupp är - skada enskilda personer?  

    Hur seer du på förhållandet mellan det pressetiska systemet och ytrandefrihet och skada mot enskidla personer eller folkgrupper - vad nu folkgrupp är?
    Att göra det brottsligt att förneka förintelsen, men samtidigt inte göra det brottsligt att hävda att somaliers våld mot svenskar, eller mäns våld mot kvinnor inte inträffar eller utgör något problem är i högsta grad politiskt. Likaså att man i kalendern inrättat en minnesdag till förintelsens offer, utan att samtidigt inrätta en minnesdag för kommunismens offer. 

    Jag anser inte att hets eller kritik mot en folkgrupp, sammanslutning eller vad det nu må vara skadar enskilda personer på samma sätt som förtal gör. Just det pressetiska systemet ska väl verka för att skydda enskilda och inte grupperingar av enskilda. Dvs, det går alldeles utmärkt att hävda att socialdemokratiska väljare har lägre utbildning än väljare som röstar på moderaterna utan att det kan anses utgöra förtal. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-25 13:59:32 följande:

    Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.


    På vilket sätt skulle det råda osäkerhet om att romer och judar omfattas av denna lag? Utveckla så att jag förstår. 


    Tycker du att det är bra att svenskar inte omfattas av denna lagstiftning?
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-25 16:53:50 följande:
    Det är ett felaktigt påstående.
    Har aldrig hört någon som uttalat missaktning mot svenskar blivit dömd för hets mot folkgrupp, men kan du bevisa motsatsen skulle jag tycka det vara glädjande. 
  • Challenger
    Padirac skrev 2021-04-25 18:09:53 följande:
    Så..
    Anser att hets mot folkgrupp är OK eller inte OK?
    Anser du att förtal av enskilda personer är OK eller inte OK?

    Det pressetiska systemet ska inte bara skydda enskilda personer och deras integritet utan dessutom förhålla sig till fakta på ett sanningsenligt sätt,inte medverka till att hetsa mot grupper plus en del annat som handlar om rubriker och löpsedlar..
    Pressen hetsar ju mot olika grupper och grupperingar hela tiden. 
    Faktum är att lagen hets mot folkgrupp inte är annat än en gummiparagraf som används väldigt godtyckligt. Det finns ju inte ens någon objektiv tolkning av vad en folkgrupp egentligen utgör eller innebär. Då blir det väldigt svårt att tolka den på något annat vis än politiskt. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-04-25 21:24:52 följande:

     Det är ovanligt att folk döms för hets mot folkgrupp men svensk domstol har klargjort att även svenskar omfattas av skyddet mot hets mot folkgrupp.


     


    Många svenskar blir utsatta för hat och hets  p.g.a. sexuell läggning. Exempelvis drabbade detta förra årets jul värd Lars Lerin som fick ta emot mycket hets (en 65 årig man från Vansbro dömdes senare för brottet Hets mot folkgrupp )


    Då är det ju just beroende på sexuell läggning. Inte för att han var svensk. 

    Om ett invandrargäng misshandlar och rånar en svensk kille och under misshandeln kallar honom för jävla svenne osv, kommer de aldrig bli dömda för hets mot folkgrupp. Om ett svenskt gäng skulle misshandla en invandrad somalier och kalla denne för en massa okvädningsord baserat på härkomst skulle de garanterat dömas för hets mot folkgrupp. Så fungerar denna lag idag. 
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?