• Anonym (Stor rädsla för att vara obehag­lig)
    Sat 17 Apr 2021 21:50
    742 visningar
    10 svar
    10
    742

    Minns jag saker ifrån mitt förra liv eller är det minnen som är förträngda?

    Jag har i många år haft en enorm rädsla för att råka vara obehaglig, framförallt emot kvinnor. Jag vet egentligen inte vart denna rädsla grundar sig någonstans. Men den senaste tiden har jag kommit på att jag faktiskt ''minns'' scenarier'', den första ''minnet'' är att jag befinner mig på högstadiet, exakt samma skola och klass, fast ''minnet'' säger mig att en ung kvinnlig vikarie, där jag mobbar och bekräftar att hon inte är välkommen. Vilket har fått vikarien att springa ut ur klassrummet p.g.a sorg.

    Men den äkta minnet är att jag varit en lugn kille och lite halvt blyg. Ingenstans i mina papper står att jag är stökig. Snarare tvärtom.  Den riktiga minnet är att jag fått komplimanger ifrån lärarna. Så jag kan jämföra en ''äkta'' minne och ''falskt'' minne. Men jag vet inte varför jag har fått dessa scenarier. Nästan som om jag minns ifrån mitt förra liv eller något.

    En annan scenarier är saker där jag säger till en kvinna att hon MÅSTE dansa med mig och att jag dessutom säger till hennes tjejkompisar att hon måste dansa med mig. Vilket jag förstås får utskällning för.

    En annan minne är att jag säger åt en kvinna att hon måste kyssa mig.

    Inget av dessa scenarier är verklighetsbaserat och jag vet inte varför jag har dessa minnen som om det är jag som gjort det.

    Jag har en rädsla för att vara obehaglig. Men varför har jag minnen för saker som jag inte har gjort? Minns jag saker som jag gjort från förra livet eller vad är frågan om? En stor rädsla är också att dessa minnen är förträngda. Men jag har aldrig fått bekräftelse ifrån någon annan att jag gjort vissa saker. Dessa är totalt tre minnen, jag vet inte om jag ''minns'' fler saker. Men dessa är vad jag kan komma på nu.

    Finns det något psykologisk term för detta. Hur kan jag ha detta som ett ''minne'' för något jag har gjort men som inte stämmer överens med verkligheten. Jag vet ju att jag inte gjort dessa saker.

    Jag är kristen och ställer alltid gärna upp med att hjälpa människor. Under coronatiden har jag hjälpt till inne i kyrkan för t.ex livesädningar.

    Att vara obehaglig är absolut ingenting jag hoppas att jag är och skulle aldrig ha respektlöst beteende emot någon annan levande varelse. Jag bryr mig om det minsta lilla liv som finns.

    Jag har inga som helst agg emot någon annan och kan aldrig tänka mig att jag skulle säga någonting till någon annan bara för att såra denne, någonsin i mitt liv.

    Så vart kommer minnena någonstans, jag fattar inte det! Och det har fått mig att må dåligt. Tack vare dessa saker kan jag också ibland känna rädsla för att jag kanske är obehaglig utan att ens veta om det.

    Finns det som sagt någon psykologisk term för detta, där man ''minns'' saker som man gjort, men som man egentligen inte har gjort och det är ''falska minnen'', så kan jag läsa om det och eventuell kanske söka hjälp. Eller kan detta vara förträngda minnen, där jag faktiskt gjort dessa saker, men det känns väldigt orimligt att jag någonsin i mitt liv skulle gjort något sådant.

    Tack för svar, gott folk!!

    Och som sagt: Papper ifrån min högstadiet tid, står ingenting att jag var elak. Inte heller någon bekräftelse ifrån någon att jag varit obehaglig emot människor....Så jag vet egentligen att det är FALSKA MINNEN! :(

  • Svar på tråden Minns jag saker ifrån mitt förra liv eller är det minnen som är förträngda?
  • Anonym (Jag med)
    Sat 17 Apr 2021 21:53
    #1

    Hej, jag känner igen mig. Har minnen från tillfällen som aldrig skulle kunna ha hänt i det här livet. Jag önskar att jag hade svar på vad det är.

  • Anonym (Drömm­ar?)
    Sat 17 Apr 2021 22:31
    #2

    Det kan inte vara drömmar du haft? Jag har i perioder haft väldigt verklighetstrogna drömmar och minns fortfarande många av dem inkl. från vilken ålder de härstammar. Minnen av en dröm. Minnen av självupplevda händelser. Falska. Sanna.

  • Sun 18 Apr 2021 02:41
    #3

    Låter som att du har tvångstankar kring detta nästan. Att vara upptagen, tänka på och må dåligt av saker som inte ens har hänt känns som slöseri med ditt liv.

    Kan du fokusera om? Kan det hjälpa att prata med någon?

  • Anonym (Stor rädsla för att vara obehag­lig) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 08:12
    #4
    Maac skrev 2021-04-18 02:41:19 följande:

    Låter som att du har tvångstankar kring detta nästan. Att vara upptagen, tänka på och må dåligt av saker som inte ens har hänt känns som slöseri med ditt liv.

    Kan du fokusera om? Kan det hjälpa att prata med någon?


    Det hade nog hjälpt att prata med någon.

    Jag mår dåligt över detta, ja. Jag vet innerst inne att jag inte gjort dessa saker, men samtidigt får jag en känsla av: ''Man kan ju aldrig vara helt säker''. Så tänk om jag gjort dessa saker, men att jag bara förträngd det?!

    Jag tror att jag i alla fall fått svar till varför jag har en rädsla av att råka vara obehaglig av misstag. Det är som sagt dessa minnen som måste ha funnits där hela tiden, men som jag nu har fiskat upp och ser dessa scenarier mitt framför ögonen på mig. Jag kan inte fatta att jag skulle göra någon så pass illa att denne springer ut ur klassrummet och gråter. Men jag kan väl inte ha gjort det? Det står ingenting på mina papper som stökig elev ifrån högstadiet..

    Samma sak med att jag säger åt en tjej att dansa med mig. Vart skulle det ha varit någonstans? Jag festar ytterst sällan och drar inte på diskotek.

    Det där med att kyssa mig, samma sak där. Hur skulle jag all sina dar säga något sådant? Till skillnad från minnet av scenarier i klassrummet. Så känns dessa senaste minnena som jag rabblat upp ganska suddiga. Jag minns inte vem jag har sagt till, hur personen har sett ut eller vart jag skulle säga det någonstans.

    Jag mådde sämre igår. Men nu känns det bättre. Beror mest på att jag är helt säker i alla fall att jag inte gjort dessa saker och att minnet spelar nog mig bara en spratt.
  • Anonym (Hej)
    Sun 18 Apr 2021 08:53
    #5

    Nu är det länge sedan, men jag minns för ett par år sedan då jag for hem med tåget från Norrland ner mot Sthlm. Då satt jag på tåget med för mig en okänd kvinna, vilken tillsammans med sin man skrev böcker och föreläste inom psykologisk genetik typ.

    Såhär, om jag minns rätt, så kan ett barnbarn ärva vissa känslor, från sin tex mormor. Var mormor mycket ängslig så gick dessa känslor/egenskaper/rödslor/tankesätt i arv. Men dem hoppade ofta över en generation..

    Ska inte skriva för mycket. Men tolkar jag kvinnan rätt kanske det inte ens är dina egna tankar du minns, utan en förfäders känslor. Nu är jag dock ev. Ute och cyklar, lyssnade bara med ena örat.

  • Anonym (X)
    Sun 18 Apr 2021 09:23
    #6

    Har du en diagnos som gör att du kan ha lättare att få tvångstankar?

    (Tänker på att du har ?papper från högstadiet?, det har man ju oftast inte om det inte finns en utredning.)

    Ta kontakt med vården för att prata om det.

  • Anonym (Julie­)
    Sun 18 Apr 2021 10:49
    #7

    Jag skulle tro att det du minns är drömmar. När man är orolig över att något ska hända så är det vanligt att man drömmer att det faktiskt händer.

    Du går och är orolig att du ska behandla kvinnor illa och då dyker det upp drömmar där du är tillbaka på högstadiet och är oförskämd mot den kvinnliga läraren. Har man drömt samma dröm flera gånger kan det bli svårt att skilja den från verkliga minnen.

  • Anonym (Stor rädsla för att vara obehag­lig) Trådstartaren
    Sun 18 Apr 2021 13:47
    #8
    Anonym (X) skrev 2021-04-18 09:23:54 följande:

    Har du en diagnos som gör att du kan ha lättare att få tvångstankar?

    (Tänker på att du har ?papper från högstadiet?, det har man ju oftast inte om det inte finns en utredning.)

    Ta kontakt med vården för att prata om det.


    Papper från högstadiet syftade jag på utvecklingssamtal och så.
    Anonym (Julie) skrev 2021-04-18 10:49:00 följande:

    Jag skulle tro att det du minns är drömmar. När man är orolig över att något ska hända så är det vanligt att man drömmer att det faktiskt händer.

    Du går och är orolig att du ska behandla kvinnor illa och då dyker det upp drömmar där du är tillbaka på högstadiet och är oförskämd mot den kvinnliga läraren. Har man drömt samma dröm flera gånger kan det bli svårt att skilja den från verkliga minnen.


    Mycket intressant!!

    Tack Julie!

  • Anonym (Annel­i)
    Sun 18 Apr 2021 17:11
    #9

    Du verkar vara en väldigt väldigt samvetsgrann person, som är mycket rädd för att göra någon annan illa och känner stor skam för att du skulle ha kunnat gjort något felande mot annan. Då tror jag antigen att det är som andra har skrivit, att dom här episoderna du "minns" kan ha varit sådant du drömt under uppväxten, och som du inte längre vet om det var dröm eller o det hänt. Jag har också haft episoder som jag trott hänt, som sen visat sig ha varit drömmar. Och man drömmer ofta om sådant som man är rädd för och behöver bearbeta. Men ett annat scenario är att det skulle kunna vara något som hänt. Du verkar ha en enorm skräck för att detta skulle kunna ha hänt, och jag tror att du måste lugna ner dig lite grann. För även OM du någonsin skulle ha uppträtt fel eller obehagligt, så är inte det du gjort "the end of the world". Du har inte mördat någon, du har inte rånat en bank, eller misshandlat barn, varit involverad i knarkaffärer eller trafficing. Jag tror att alla människor, hur bra vi än är och hur rättfärdiga vi än vill vara, så har vi alla gjort något fel och vi har alla gjort någon illa. Du måste chilla och sluta älta dessa tvångstankar. Antigen var det drömmar, eller så hände det på riktigt-men du är förlåten i vilket fall, du är inte en dålig människa. Du måste lägga din tankekraft på framtiden.( Jag som skriver detta är kvinna kanske jag ska tillägga)

  • Mon 19 Apr 2021 15:38
    #10
    Anonym (Anneli) skrev 2021-04-18 17:11:58 följande:

    Du verkar vara en väldigt väldigt samvetsgrann person, som är mycket rädd för att göra någon annan illa och känner stor skam för att du skulle ha kunnat gjort något felande mot annan. Då tror jag antigen att det är som andra har skrivit, att dom här episoderna du "minns" kan ha varit sådant du drömt under uppväxten, och som du inte längre vet om det var dröm eller o det hänt. Jag har också haft episoder som jag trott hänt, som sen visat sig ha varit drömmar. Och man drömmer ofta om sådant som man är rädd för och behöver bearbeta. Men ett annat scenario är att det skulle kunna vara något som hänt. Du verkar ha en enorm skräck för att detta skulle kunna ha hänt, och jag tror att du måste lugna ner dig lite grann. För även OM du någonsin skulle ha uppträtt fel eller obehagligt, så är inte det du gjort "the end of the world". Du har inte mördat någon, du har inte rånat en bank, eller misshandlat barn, varit involverad i knarkaffärer eller trafficing. Jag tror att alla människor, hur bra vi än är och hur rättfärdiga vi än vill vara, så har vi alla gjort något fel och vi har alla gjort någon illa. Du måste chilla och sluta älta dessa tvångstankar. Antigen var det drömmar, eller så hände det på riktigt-men du är förlåten i vilket fall, du är inte en dålig människa. Du måste lägga din tankekraft på framtiden.( Jag som skriver detta är kvinna kanske jag ska tillägga)


    Oerhört snällt skrivet!!


     


    Tack så mycket! Jag mår faktiskt betydligt mycket bättre nu! Glad

    Det där med att alla har gjort något fel, var bra skrivet! Det där om att människor är förlåten, även fast de gjort något fel någon gång under livet, var också bra skrivet. Du verkar vara en bra människa! Tack!

Svar på tråden Minns jag saker ifrån mitt förra liv eller är det minnen som är förträngda?