• Sun 18 Apr 2021 14:05
    2618 visningar
    11 svar
    11
    2618

    Hur "ska" man må i vecka 8-9?

    Hur mådde ni i vecka 8 och 9? Kan symptomen bli lite mildare under dessa veckor?

    Jag är konstant orolig för att få missfall. Har gjort halva vecka 8 nu. Mina bröst är fortfarande ömma, men inte lika mycket som de var i början. Jag tycker också att mitt illamående är lite mindre påträngande. Har det varit så för någon annan också, kan symptomen avta lite utan att det betyder missfall?

  • Svar på tråden Hur "ska" man må i vecka 8-9?
  • Sun 18 Apr 2021 14:10
    #1

    Finns inga "ska" som gravid. GladJag har en bekant som inte ens visste att hon var gravid förrän 5:e månaden! Enda "symptomet" var utebliven mens och det skyllde hon på klimakteriet. Du har ju ändå lite symptom. De kan komma och gå och några försvinna med tiden. Före v.9 hade jag få symptom med första barnet. Sen slog allt till. 

  • Anonym (A)
    Sun 18 Apr 2021 14:39
    #2

    I vecka 8-9 märkte jag också att brösten inte var lika ömma. Tror även illamåendet blev lite lite bättre (sedan förvärrades det dock). Gjorde ett ultraljud dagen innan vecka 10 och hjärtat slog.

    Medlem i en gravidgrupp (är alltså fortfarande gravid) och märkte att många fick lite mildare symptom runt vecka 8-9.

  • Sun 18 Apr 2021 14:48
    #3

    Vad skönt att läsa det ni skriver, det gör mig lite mindre orolig. Tack för era svar!

    Jag är bara jag: Helt otroligt att din vän kunde gå till månad 5 utan symptom, det måste vara ovanligt!

  • Anonym (Sarah­)
    Sun 18 Apr 2021 14:52
    #4

    Går också med samma tankar. Är gravid i vecka 8+2 med mitt tredje barn och mår inte alls lika illa som med mina andra barn. Brösten är ömma lite till och från. Är väldigt trött dock och har mycket mensvärk. Ska på tidigt ultraljud på fredag. Hoppas allt ser bra ut.

  • Sun 18 Apr 2021 15:09
    #5
    Guldpäron skrev 2021-04-18 14:48:41 följande:
    Vad skönt att läsa det ni skriver, det gör mig lite mindre orolig. Tack för era svar!

    Jag är bara jag: Helt otroligt att din vän kunde gå till månad 5 utan symptom, det måste vara ovanligt!
    Är man 47 och försökt få barn i 5 år är inte första tanken att man kan vara gravid när mensen uteblir. Hennes man sa att hon skulle ta ett gravtest vilket hon gjorde bara för att få tyst på honom och hon var gravid. Skrattande

    Lycka till nu ts! 
  • Sun 18 Apr 2021 15:24
    #6

    Jag hade knappt några symtom alls i början. Är i vecka 27 nu och har i princip inte mått illa alls. I början lite ömma bröst, ibland som lätt mensvärk och styva bröstvårtor. Det är olika för alla och jag tror inte man kan ta brist på symtom som ett tecken på kommande missfall.

  • Anonym (Stämm­er)
    Sun 18 Apr 2021 16:44
    #7
    Limeblad skrev 2021-04-18 15:24:09 följande:

    Jag hade knappt några symtom alls i början. Är i vecka 27 nu och har i princip inte mått illa alls. I början lite ömma bröst, ibland som lätt mensvärk och styva bröstvårtor. Det är olika för alla och jag tror inte man kan ta brist på symtom som ett tecken på kommande missfall.


    Nej, helt sant! Med mina två MA hade jag fortfarande symptom och framförallt, sjukt starka graviditetstester.
  • Sun 18 Apr 2021 19:24
    #8

    MItt enda symptom fram till vecka 10-11 nånting var ömma bröst. Sen kom en månad av EXTREM trötthet, jag var tvungen att använda upp all min flex för att kunna gå hem tidigare och sova en timme efter jobbet. 
    Har inte mått illa eller känt några andra symtom direkt som gravid.

  • Anonym (Kan berätt­a)
    Mon 19 Apr 2021 13:20
    #9

    Första graviditeten mådde jag illa från start till vecka 25 ( en flicka ) denna gången mådde jag illa 5-7 sen i vecka 8 mådde jag bara lite illa spydde inte mer än en gång per dag (innan 3-4 ggr) trodde då barnet dött men i vecka 9 kom det tillbaka som en käftsmäll till vecka 13 då de nästan slutade helt mår nu bara lite illa i bland är i vecka 17 :)

  • Tue 20 Apr 2021 12:51
    #10

    Tack för alla era svar! Det verkar som att man kan få lite mildare symptom utan att det är något att vara orolig för.

    Jag gjorde ett tidigt UL imorse och såg ett litet hjärta slå! Nu är jag lugnare fast att mitt illamående är mycket mildare.

  • Tue 20 Apr 2021 12:54
    #11
    Guldpäron skrev 2021-04-20 12:51:45 följande:
    Tack för alla era svar! Det verkar som att man kan få lite mildare symptom utan att det är något att vara orolig för.

    Jag gjorde ett tidigt UL imorse och såg ett litet hjärta slå! Nu är jag lugnare fast att mitt illamående är mycket mildare.
    Grattis! Det är väl bara skönt om du slipper må illa. Glad
Svar på tråden Hur "ska" man må i vecka 8-9?