• Sun 18 Apr 2021 20:34
    3440 visningar
    5 svar
    5
    3440

    Omvårdnadsbidrad autism/adhd

    Hej.

    Har en son på 12 år med autism/ adhd. Har haft halvt vårdbidrag beviljat men nu nästa vecka är det dax för intervju med FK om omvårdnadsbidrag.

    Har hört att det är väldigt svårt att få behålla halvt.

    Någon här inne med samma diagnoser som fått behålla?

    Några tips på vad att tänka på vid intervjun?

  • Svar på tråden Omvårdnadsbidrad autism/adhd
  • Sun 18 Apr 2021 23:35
    #1

    Min intervju var över en timme lång. Kvinnan jag pratade med tog upp en massa saker jag inte ens tänkt på.

    Det de främst vill veta är skillnaden mellan att vara förälder till en "vanlig" 12-åring och den du har. För mig var det enkelt. Min dotter har flera storasyskon, så jag kunde peka på flera saker som hon behövde hjälp med som andra i den åldern klarar själv. Några exempel:

    På morgonen hjälp att göra frukost. Min dotter har vissa ätstörningar som kräver sitt. Allting måste vara rätt för att hon ska äta. Rätt bröd, rätt mängd smör, rätt pålägg, lagom färskt. Chokladen ska ha rätt temperatur, Provivan måste silas så den är slät, det ska vara ett sugrör till.
    Tidsuppfattningen är inget vidare. Jag måste ha koll på klockan så hon gick till skolan i tid. Se till att alla böcker följde med och ett rejält mellanmål, eftersom hon vägrade äta skollunchen.

    Hon kunde inte vara ensam hemma, så om hon var sjuk måste jag vara hemma från jobbet utan betalning. Man får inte Vab för så stora barn.

    Att duscha var en pärs som krävde långa förberedelser, övertalning och mutor varje gång. Hårborstningen måste jag sköta, för det funkade bara inte för henne. Motoriken är inte helt bra i vissa rörelser.

  • Mon 19 Apr 2021 10:27
    #2
    lövet2 skrev 2021-04-18 23:35:45 följande:
    Min intervju var över en timme lång. Kvinnan jag pratade med tog upp en massa saker jag inte ens tänkt på.

    Det de främst vill veta är skillnaden mellan att vara förälder till en "vanlig" 12-åring och den du har. För mig var det enkelt. Min dotter har flera storasyskon, så jag kunde peka på flera saker som hon behövde hjälp med som andra i den åldern klarar själv. Några exempel:

    På morgonen hjälp att göra frukost. Min dotter har vissa ätstörningar som kräver sitt. Allting måste vara rätt för att hon ska äta. Rätt bröd, rätt mängd smör, rätt pålägg, lagom färskt. Chokladen ska ha rätt temperatur, Provivan måste silas så den är slät, det ska vara ett sugrör till.
    Tidsuppfattningen är inget vidare. Jag måste ha koll på klockan så hon gick till skolan i tid. Se till att alla böcker följde med och ett rejält mellanmål, eftersom hon vägrade äta skollunchen.

    Hon kunde inte vara ensam hemma, så om hon var sjuk måste jag vara hemma från jobbet utan betalning. Man får inte Vab för så stora barn.

    Att duscha var en pärs som krävde långa förberedelser, övertalning och mutor varje gång. Hårborstningen måste jag sköta, för det funkade bara inte för henne. Motoriken är inte helt bra i vissa rörelser.
    Jo, man får VAB upp till 19 års ålder om man har intyg från habiliteringen.
  • Mon 19 Apr 2021 10:51
    #3
    Långbenopluto skrev 2021-04-19 10:27:29 följande:
    Jo, man får VAB upp till 19 års ålder om man har intyg från habiliteringen.
    När jag gjorde intervjun hade vi inte kommit så långt som till habiliteringen än. Det hade liksom funkat med VAB fram till 12-årsdagen och sedan funkade det inte längre. Därför tog jag med det i intervjun. Alla förändringar tar ju en himla tid, och dottern hade många strödagar med frånvaro. Det var huvudvärk här och ont i magen där. Sammanlagt blev det en rejäl kostnad för mig och det var också svårt att förklara mig på jobbet.
  • Mon 19 Apr 2021 15:54
    #4

    Tid för tillsyn under dagtid pga skolfrånvaro räknas inte in i underlaget för omvårdnadsbidraget. Klart att man kan ta upp det ändå, men det är inget som man får ersättning för. Barnen har rätt till skola/omsorg via kommunen, och vid sjukdom kan man få VAB.

    Det enda som räknas är extra tillsyn på fritiden, tex hjälp vid påklädning, mat, fritidsaktiviteter, läggning, väckning osv. 

    Även möten/läkartider mm kan räknas in, men då mister man samtidigt sin möjlighet att VAB'a för dessa tillfällen.  Vi har fått hjälp av FK att beräkna om vårdbesök + skolmöten ger oss högre ersättningsnivå eller inte. Om det inte har räckt för att höja nivån på omvårdnadsbidraget har vi kunnat välja att lägga det utanför, och ta ut VAB istället.

    Vi har valt att lägga upp underlaget till FK som en "dagbok" där vi redovisar varje moment under en normal dag med de extra moment och den extra tid vi tycker att vi måste lägga ner för stöd och omvårdnad.

  • Sat 24 Apr 2021 22:15
    #5

    Tack för svar. Intervjun tog en timme och en kvart. Redogjorde från morgon till kväll allt som han behöver hjälp med och jämförde även med lillasyster som är 2 år yngre och är självgående. De sa att besöktet skulle komma om ca en vecka så får se vad dom säger. Hoppas tyvärr inte på alltför mkt

Svar på tråden Omvårdnadsbidrad autism/adhd