Inlägg från: Tildasafira |Visa alla inlägg
  • Tildasafira

BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid

Hej!

Har inte själv aktivt skrivit i bim trådar men läst dem flitigt (känner därför igen era namn hehe) och hoppas jag kan få vara med här ändå!

Till vår historia; vi är inne på vårt 15e försök och fick svaren på vår utredning igår. Min sambo har ett väldigt reducerat antal spermier. Känns otroligt tungt men skönt att nästa steg för oss blir IVF, förhoppningsvis till hösten.

Det som känns väldigt udda är att jag plussat ett flertal gånger under dessa försök, men aldrig fått behålla, börjat blöda några dagar senare. Jag hade superfina värden och läkaren vågade sig på att säga att jag nog är superfertil och att vi därför plussar ändå men att simmarna är för trötta för att det ska gå vägen. Fy så jobbig denna resa är, att kastas mellan hopp och förtvivlan om och om igen. Aja, nu är vi iallafall igång med en plan framåt, men kan inte rå för att känna mig deppig då min stora dröm är en stor familj med 3-4 barn. Känns så långt bort nu, och dyrt. (Vet att barn är någonting man inte kan förvänta sig och att man ska vara glad om man får ett, men att drömma måste man ju få). Behövde få ventilera mig nu när allt känns tungt och man får gravidbesked från vänner och bekanta till höger och vänster. Kram till alla er som kämpar <3

• Tildasafira

Skriver in mig på listan

Msofie, BIM 15/4, 24 år (15e försöket)

Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

C20swb, BIM 27/5(?), 25år (9:e försöket)

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, PCOS)

Tildasafira, BIM 27/5, 28 år (15e försöket)

Vickan31, BIM 2/6, 31 år, (12:e försöket)

• Tildasafira
    Molybden skrev 2021-05-07 13:31:20 följande:

Välkommen! Tråkigt angående din partners spermier men tur att det finns IVF. Nu är bollen i rullning åtminstone så hoppas att ni kommer igång snart.

Jag håller med om att resan är jobbig. Jag brukade vilja ha 3 barn men både jag och min man känner numer att vi nog bara vill ha ett barn för att den här processen har påverkat oss så mycket. Tanken på att gå igenom den mer än en gång gör ont i själen. Men jag hoppas att din dröm blir sann! Vissa lyckas ju på egen hand till slut även om förutsättningarna inte är särskilt bra.

Tack! Ja men precis, får tänka så! Tror nog mer att jag var i chock igår och att själva ?diagnosen? blev verklig för mig idag, därav så nedstämd!

Ja man har ju verkligen sett solskenshistorier där det går vägen, och oavsett är jag ju tacksam om vi nu skulle lyckas få ett! Vi får se hur jag känner om några dagar, ska bara hämta andan lite :) kanske kommer känna som du! Jag hoppas för dig med!
  • Tildasafira
    Msofie skrev 2021-05-07 18:46:56 följande:

Du är så välkommen. Om man vara så fräck att fråga, hur nedsatt är det? Vi har nämligen en lätt manlig faktor med.

Det som är lurigt är ju att man aldrig kan ta prov på ens äggkvalite före man gör IVF. Hoppas såklart det inte är så, men återkommande missfall skulle kunna tyda på det. Då är vi båda på vårt 15e försök!

Tack<3 klart du får fråga! Den var väldigt nedsatt till antalet men läkaren var positiv till att IVF ska funka för oss. Detta är troligtvis en följd på hans tidigare dåliga träningssatsningar med testo, vilket han ångrar idag. Du kanske har skrivit det men, ska ni göra IVF ni med?

Ja, så tänkte ju jag med, trodde hela tiden att det nog var mina ägg kanske var kassa, men på honom lät det som att det typ är mina värden som räddar upp situationen och att det ska fungera, men vi får väl se helt enkelt.

Igårkväll ville min sambo titta på vulverines seminarium, så det gjorde vi, hon gav oss lite hopp i att man faktiskt kan påverka spermiernas kvalitet och antal en hel del med bra kost och tillskott. Han är så inställd på att göra allt i sin makt för att förbättra den och har verkligen satt sig in i detta nu <3
  • Tildasafira
    Msofie skrev 2021-05-08 11:00:45 följande:

Okej då förstår jag! Ja men så länge det ens finns några simmare kvar att finna är ju IVF ett jätte bra alternativ! Ja det stämmer, vi kommer ha vår första tid nästa tisdag. Utifrån vårt resultat kan vi absolut conceive naturligt, men efter femton månader kostar det mer än vad det smakar så att säga.

Vad fint att din sambo är inställd på att göra det man kan göra naturligt! Har också hört fall där det hjälpt en del.

Ja, vi får hoppas på det bästa och att vi får komma igång så snart som möjligt! Just nu väntar vi på remiss till vidareutredning på sambon, men läkaren sa att den går fort och att vi borde kunna få starta ivf efter sommarn.

Gud så spännande, då är ni ju verkligen igång! Uppdatera gärna!

Ja, så fint! Men vi får kämpa lite nu med hans mående och ångest över hans tidigare lite sämre livsval! Men men, what to do, att ge upp finns ju inte på kartan!
  • Tildasafira
    Stickling skrev 2021-05-09 12:27:08 följande:

Måste bara säga att det känns skönt att skriva i ett sammanhang där man är flera i samma sits. Har känt mig riktigt nedslagen denna helg, när mensen kom igen. Vet förstås att många försökt mycket längre än jag, men fy fan vad kämpigt det är alltså. Och när vänner och bekanta blir gravida runtomkring en stup i kvarten. Orkar inte riktigt med trådarna med förstagångsförsökarna just nu, känns tråkigt att känna sig bitter men inte konstigt egentligen förstås. Heja oss alla, om det ändå kunde få bli vår tur nu!!

Det är skönt att veta att man inte är ensam i sina känslor av någon slags hopplöshet. Även om jag inte skulle önska någon denna utdragna process. Usch, förstår din känsla när mensen är framme för sjuttioelfte gången och man knappt vet om man ska skratta eller gråta. Och som grädde på moset få en hel del gravidbesked (känns som var och varannan dag). Hoppas så för din skull!
  • Tildasafira

Inte varit särskilt aktiv här denna vecka, varit tufft med att dels finns mig i vårt utredningsresultat (känner äntligen att jag landat) och dels tagit hand om och stöttat min bästa vän som gick igenom ett missfall i måndags.. inte alls kul!

Min äl kommer vilken dag som helst nu och testen börjar stegra, men en fråga till er rutinerade; jag har dåligt med fertilt sekret, har aldrig fått det där klassiska äggvitesekretet. Kan man främja det på något vis? Har slutat med koffein helt(förutom någon läsk ibland) och sköter mina vitaminer. Jag vet att man inte behöver ha mängder av sekret men blir ändå lite fundersam..

och en annan fråga, är det någon mer än jag som upplever sex som smärtsamt vid äl? Känns typ som om man kommer åt någonting känsligt. Många frågor nu :)

• Tildasafira
    Msofie skrev 2021-05-12 19:34:06 följande:

Det låter verkligen tufft! Men fint av dig att stötta din vän!

Alltså för mig känns det som jag fick det vissa månader,andra inte. Helt ärligt tog jag så många tillskott på slutet att jag nog inte vet vad som är vad. Men tänker också att sekretet kan vara sjukt lätt att missa? När jag upptäckte det gjorde jag det under 1 max 2 toabesök, sen va de borta för mig.

Faktiskt inte haft den upplevelsen. Tycker ÄL kan göra ont, men inte upplevt vid sex.

Okej ja så kan det ju säkert va, att det är lätt att missa.. läst någonstans att man kan ha lite och att det inte behöver märkas så tydligt men blir ändå fundersam,ä. Denna månad som exempel så kändes det som om jag hade mer ?halkigt? i början av cykeln, men märkte inte alls av något nu i dagarna som varit, och idag steg tempen så gissar på att min ägglossning skedde igår eller inatt..

Skönt! Jag borde kanske kolla upp det, för det känns ju orimligt att det ska vara så!
  • Tildasafira
    Enka skrev 2021-05-12 21:44:47 följande:

Hej, så tråkigt med din vän som fick missfall. Fint att kunna stötta iaf :) Har inte helt hängt med på vad din utredning visat men bra att du landat i resultatet.

Ang. ont vid sex vid äl så kan jag också känna så ibland. Vet inte om det är livmodertappen som är extra öm eller i någon konstig position just vid den tiden?

<3 vi fick reda på att sambon har ett väldigt reducerat antal spermier och därmed blir det IVF för oss efter hans vidareutredning. Troligtvis en följd till hans lite sämre val att använda testo i samband med träning för några år sedan, så han är väldigt besviken på dig själv.

Ja men precis, det känns som om han kommer åt något ömt? Det måste ju vara något sånt! Bara så frustrerande för man blir ju inte jättesugen Hahah!
  • Tildasafira
    Längtartillvår skrev 2021-05-13 10:29:02 följande:

Hej, vilken fin vän du är som är där och stöttar din bästis som går igenom något sådant hemskt. Och väldigt tråkigt att höra att ni verkar fått tuffa resultat från utredningen.

Vad gäller dertilt sekret så kan jag säga att jag själv har väldigt lite av det, speciellt den här månaden av någon anledning. Men ändå ser allt bra ut och jag ägglossar. Så om det inte är något som förändrats på sistone så behöver det ju inte vara något negativt.

Ja, det känns som en motgång samtidigt som det är skönt att ha en plan framåt. Det absolut jobbigaste just är väl att läkarens ord satte hjärnspöken i min sambo, som nu mer har svårt att få till det, vet inte vad jag ska säga för att han ska slappna av och sluta tänka på det. Så frustrerande nu vid äl, men jag förstår honom samtidigt. Hade nog känt likadant.

Okej! Skönt att det inte verkar vara så ovanligt att inte få det där klassiska mängderna med äggvitesekret. Igår kände jag mig lite halkig men vi fick inte till det hela vägen så känner mig nedstämd och har inte särskilt mycket hopp denna cykel!
Svar på tråden BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid