• Ericky

BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid

Hej på er!

Flera av er känner igen mig med från BIM-första barnet trådarna :) vill gärna vara med. Gillar de andra trådarna också mycket, men har själv tänkt att jag hade velat starta en tråd för oss som hänger kvar från månad till månad och kämpar tröstlöst. Få diskutera utredningar och erfarenheter av att vara där eller nästa vara där. Håller med om att man mår dåligt i processen som till en början var kul och spännande. Och under tiden har man hunnit få massvis av gravidbesked från vänner.

Jag och sambon har försökt i 10 månader nu. Jag har haft problem med mellanblödningar från ÄL till mens. Dvs jag har haft typ en blödningsfri vecka per månad och har därför sökt hjälp ett antal gånger under dessa månader hos vården då jag vet att detta inte är normalt för mig.

Lång historia kort och mycket tjat på vården, så fick jag tillslut ta bort en polyp som hittats på min livmodertapp. Vi hoppas innerligt att det har varit anledningen till både mina mellanblödningar och att det blockerat ingången till livmodern för spermierna. Så den här månaden har vi ändå lite nyfött hopp. BIM om 2 veckor ca, är mitt i ÄL nu. Den här månaden har vi också dragit ner på det slaviska liggandes och ligger istället varannan dag under det fertila fönstret. Nu är ÄL idag så nu blir det nog dock både ligg igår och idag.

Vi kommer söka utredning i juni, två månader för tidigt egentligen, men med anledning av att jag haft ich har sådana problem med blödningar och en förmodad svag och ofta utebliven ägglossning. Vill INTE vänta över sommaren på att få börja Letrozol-behandling som varit på tapeten hos vården. Hoppas få börja med det i juni när vi startar utredning.

Ser fram emot att få hänga med er som är i liknande sits <3

• Ericky

Skulle ju lägga till mig I listan också.

Msofie, BIM 15/4, 24 år (15e försöket)

Lisen91

C20swb

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, PCOS)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar)

Vickan31, BIM 2/6, 31 år, (12:e försöket)

• Ericky
    Msofie skrev 2021-05-08 12:52:37 följande:
    Hej fina du! Precis som du säger, jag känner nog igen dem flesta här, vi har ju många hängt i BIM trådar ett tag. Tycker det är många som kommer och går i dem, ofta första försökare, vilket kan på en dålig dag göra mig bitter.

Jag är faktiskt inte särskilt kunnig gällande polyper, innebär det att du kommer behöva en operation? Jag förstår helt att ni inte väntar över sommaren, om jag ska va helt ärlig så sökte vi när vi gick in i tionde cyklen.
    Hej! 

Jag håller med. Har klarat av det tidigare, men känner att jag ändå påverkas av att se flera "det gick på första försöket"-inlägg och önska grattis. Jag känner att jag nog enbart hänger i den här tråden framöver och lämnar de vanliga månadsgrupperna. Då slipper man känna också att "jaha, inte nu heller. Ses i nästa månadsgrupp". Mycket bra initiativ detta Sofie <3

Jag var inte heller kunnig om polyper innan. Men min polyp satt på livmodertappen. Dvs öppningen in till livmodern, där spermierna ska simma in. Har läst om andra som haft polyp på samma ställe där polypen (som är en tillväxt av vävnad) suttit och blockerat passagen in, tagit bort den och sedan blivit gravida kort efter. Så vi hoppas såklart på det. Man brukar alltid ta bort de ja, eftersom man vill kolla att det inte finns cancer i de och för att de dels kan försvåra barnaskaffande och dels kan göra att ägget har svårt att fästa om det sitter polyper inne i livmodern. 

Sedan kan polyper även göra att man får tyngre mensblödningar med stora klumpar (check för mig), kontaktblödningar (check) och mellanblödningar (check). Så jag hoppas nu att jag kommer slippa mina blödningar under lutealfasen. So far so good 2 dagar efter ÄL så håll tummarna :)
  • Ericky
    Stickling skrev 2021-05-10 07:25:05 följande:
    Jobbigt med feber och huvudvärk. Hur mår du idag? Vilken cykeldag är du på?

Jag börjar med Letrozol idag, första cykeln. Hoppas att det ska hjälpa mig..
    Spännande att följa dig nu när du börjar med Letrozol! Jag ska förhoppningsvis få börja innan sommaren jag med :)

Tar du enkel- eller dubbeldos?
  • Ericky
    Msofie skrev 2021-05-10 13:49:43 följande:

Jag råkar hela tiden trilla ur listan så lägger till mig haha!

Herregud vad vi börjar vi många här inne. När jag gjorde tråden tog det en vecka för att någon skulle hoppa in. Jag tänkte att oj det kanske bara är jag som känner detta behovet, men så var det ju verkligen inte haha.

C20swb, BIM 27/5(?), 25år (9:e försöket)

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, PCOS)

apan95, BIM 15/5, 25 år (19:e försöket)

NatMar005, Bim 18/5, 33 år (27:e försöket, 5mf, 1ma, 1 utomkveds

Mmsofie, BIM 20/4, 25 år, (15e försöket)

Janni91, BIM 25/5, 30 år (11:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Tildasafira, BIM 27/5, 28 år (15e försöket)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar)

Vickan31, BIM 2/6, 31 år, (12:e försöket)

Enka, BIM 2/6, 35 år

Stickling, bim 6/6, 33 år (11:e försöket, 2 mf, PCOS)

Lisen91, BIM 8/6, 29 år (11:e försöket)

Haha nejdå! Jag skrev också i Maj-tråden imorse och tipsade om denna tråd då jag misstänkte att fler än jag kände ett behov av att filtrera borr alla "det gick på första-försöket" personerna. Som jag är glad för, men inte orkar peppa och gratta mer nu :)
  • Ericky

Hallå jag måste bara säga att jag tycker det känns så himla mycket skönare med denna grupp! Att ha filtrerat bort andra som inte är i samma sits. Som sagt, det tär på en att gratta andra som det går lättare för ju mer månaderna går. Så, så peppad på att få följa med det här gänget istället och att följa era resor med utredningar, progesteronvagitorer, IVF:er, Letrozol-behandlingar och annat. 

Här har vi nu passerat ÄL så nu börjar den evighetslånga resan till BIM. Har haft lite, lite blodblandade flytningar men inte så mycket som normalt så jag hoppas att operationen av polypen har gjort något... 

Det här är första månaden som jag tempar ordentligt. Har en fråga kring det till er som är rutinerade med tempning. Såhär såg det ut för mig; 

ONS-FRE ÄL-flytningar

FRE Positivt ÄL-test

LÖR Rejäl ÄL-värk och blodblandade flytningar (kan få det i samband med värken där vilket jag tolkar som att ägget släppt då)

Jag antog här att ÄL var lördag pga ovan parametrar. Men utifrån min temp så säger min app att ÄL var söndag? 

Hur brukar det vara för er som känner av er ägglossning och tempar? Brukar er temphöjning komma direkt dagen efter ni känt av er ägglossning?

• Ericky
    Gulgja skrev 2021-05-12 07:34:00 följande:

Hej tjejer!

Hoppar också in här, träffade er alla i BIM Maj tråden.

Sorry för att jag varit off i några dagar, det har varit väldigt mycket på jobbet. Här kommer en liten uppdatering från mig.

Som jag nämnde i BIM tråden hade jag påbörjat min allra första cykel med progesteron vaggisar på grund av min korta lutealfas. Idag är cykeldag 12 och ännu inga spottings!!!!! Jag är så glad. Har hört både bra och dåligt om vagitorerna och tänkte självklart att det inte skulle funka på mig. Minns inte sist jag hade en lutealfas som var mer än 9 dagar, så att jag kommit till 12 dagar är det fantastiskt.

Jag tog ett gravtest på ÄL +10 och imorse, ÄL +12. Tyvärr var det inget plus i sikte. Men det är okej! Jag mår ändå bra. Känner mig stark av någon konstig anledning. Är bara så stolt över min kropp som tog emot vagitorerna på så bra sätt så jag känner mig hoppfull inför kommande månader.

Min gyn tyckte att jag skulle ta dem tills mensen dök upp men sen har jag läst att visa slutar innan mensen och så dyker mensen upp av sig själv? Som vi alla vet är min gyn inte den bästa i laget så jag vänder mig till er? När tycker ni jag ska sluta för att få igång mensen?

Såg att två till av er nämnt kort lutealfas. Om ni inte har sen innan, be om progesteron vagitorer, kanske funkar på er lika bra som det funkar på mig. Vet att det inte funkade på Emmalucy <3 men det kan vara olika för alla!

Kram på er tjejer. Hoppas ni får långledigt i helgen.

KUL att höra att vagitorerna funkar! Fortsätter mina blödningar nu trots att min polyp nu är borta så ska jag fasiken tvinga de att skriva ut de till mig. Min lutealfas har krympt under den här tiden från 12-14 dagar till ibland bara 10 dagar.
  • Ericky

Men yesss! Du ska absolut inte ha dåligt samvete! Vi kämpar alla på olika sätt i denna tråd, men det gemensamma är just att vi alla kämpar! Vissa med att behålla barnet, vissa med första plusset, vissa med andra barnet osv. 

Hurra, hurra- detta är ju ändå ett steg närmare- även om du förstås oroar dig för missfall. Vill nämna att min underbara kollega gick igenom MÅNGA missfall, men tillslut stannade barnet bara, utan att de gjort något annorlunda, medicinerat eller liknande. Så det KAN också bara gå helt plötsligt. Vi håller alla tummarna för att det blir så nu <3

Stor kram! <3

NatMar005 skrev 2021-05-12 14:17:59 följande:

På äl+8, 6 dagar kvar till bim och jag fick detta. Holy fuck. Jag kan verkligen inte sluta gråta. Jag är livrädd. Mer än livrädd. Jag kan inte hjälpa att jag känner det som att jag väntar mitt 8:e missfall. Känner mig otacksam som.känner så. Känner skam för att jag tycks ha så lätt för att bli gravid när andra kämpar och kämpar. Känner så himla mycket men ingenting bra. Helvete med, jag borde ju vara glad.

• Ericky
    NatMar005 skrev 2021-05-14 17:36:26 följande:

Hej goa ni!

Har varit ett par rätt turbulenta dagar sedan jag plussade men nu har jag läst ikapp. Ser att det rör på sig för flera av er och mindre roliga besked för andra. Hållet tummarna för er samt förstår att du, Molybeden, känner dig låg just nu. Herregud vilken grej att bara få i ansiktet sådär! Tajmingen var väl inte super heller, olyckligtvis. Förstår att det är många tankar. <3

Jag vet inte om det är okej för mig som har fått pluss att ta någon särskild plats med mina tankar och känslor kring det och processen framåt, i den här tråden. Hur känner ni? Om nej, vet ni om det finns någon annan mer lämplig tråd för det?

Personligen stannar jag gärna i denna men förstår om det inte är något ni andra vill lyssna på så frågar först. Vilka svar som helst är givetvis okej <3

Jag tycker absolut detta är platsen för dig. Andra får svara vad de tycker, och så väldigt fint av dig att fråga, men återigen tycker jag du tillhör de som försökt en längre tid till ett barn. Sedan är din "utmaning" att det blivit många missfall, men försökt länge har ju ju gjort <3 jag vill ha dig kvar och höra hur allt fortskrider! Kram!
  • Ericky
    Molybden skrev 2021-05-14 15:36:31 följande:

Ingen mens än. BIM kan vara imorgon så får vänta och se om den kommer. Men nu är jag typ livrädd för att vara gravid då jag fick ett meddelande från gyn att jag ska ta om mitt TSH och om det inte är tillräckligt lågt så måste jag börja med Levaxin. Så jag antar att jag får hem en ny remiss för provtagning då det verkar som att hon vill att jag gör det innan vår tid den 31:a.

Jag vet inte riktigt hur jag känner just nu då hon även nämnde att jag har en eventuell missbildning i min livmoder som de inte sa något om när jag gjorde spolningen. Men det var ingen "fara" utan risken för missfall kunde öka lite. Jo, känner mig rätt misslyckad. Blir lätt nedstämd innan mensen så var nog inte rätt läge att få informationen idag.

Aha... saker har ju en tendens att komma på fel dag. Hade också varit nedstämd om någon kastat den informationen i ansiktet på mig och viftar bort det som "ingen fara". Vill påpeka att man har rätt som patient att förstå sin vård, få ställa frågor och vara delaktig. Och göra egen vårdbegäran om det skulle behövas. Vill du få bättre förklaring kan du logga in på 1177, söka upp kliniken och välja "Kontakta mig". Där skriver du att du vill veta mer om uttalandet då det gjorde dig oroad.

Jag är done själv med att själv försöka klura ut "hjälpen" från vården och kommer göra en anmälan till IVO om utredningen vi närmar oss blir lika skräpig som mina tidigare kontakter varit med gyn här i Östersund. Kanske tom innan. Har en släkting i vården som blev väldigt upprörd över hur rörigt det varit varje gång jag sökt vård där och tyckte att jag skulle klaga till IVO så de kan ge vdelningen en varning. Och jag funderar på det, för jag känner mig inte ALLS trygg i att det snart är dags för utredning. Inte trygg i att de tar reda på rätt information och ser samband.
Svar på tråden BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid