• Enka

BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid

Hej!

Jag hakar gärna på här om jag får :)

Jag och min man har försökt få till ett syskon till vår dotter nu i 1,5 år, har under denna tid även haft ett missfall. Detta ger såklart hopp om att vi kan bli gravida men jag har endo som förmodligen är det som försvårar för oss. Därför kommer vi påbörja utredning i juni. Förhoppningsvis går den snabbt med tanke på att vi redan vet vad felet är och vi kan starta upp med ivf, gissar dock att det inte blir förrän till hösten?

• Enka

Msofie, BIM 15/4, 24 år (15e försöket)

Lisen91

C20swb

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, PCOS)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar)

Vickan31, BIM 2/6, 31 år, (12:e försöket)

Enka, BIM 2/6, 35 år

• Enka
    Msofie skrev 2021-05-08 12:53:30 följande:

Välkommen! Eftersom ni har en dotter antar jag att ni kommer söka er privat, har ni gjort en utredning tidigare?

Tack :)

Ja det blir privat. Har inte gjort en fertilitetsutredning förr. Det känns både väldigt jobbigt att behöva gå igenom utredning och då eventuell ivf, och samtidigt skönt att kunna få hjälp. Men väldigt kluvet. :/

Kul att kunna prata med er, som också går igenom liknande. Precis som någon ovan skrev så har jag följt bim-trådar lite sporadiskt tidigare men inte varit aktiv. Så känner igen några namn :)

Ni ska också göra ivf? :)
  • Enka

Förstår att flera av er gått igenom/påbörjat fertilitetsutredning. Är det någon som vill dela med sig om vad ni fick göra vid första utredningsmötet? Är lite nervös. :) Visst känns det tungt med endon, men också att vi kanske börjar ha åldern mot oss. Sambon är 40 och jag 35 :)

• Enka
    Msofie skrev 2021-05-09 09:38:26 följande:

Nu gjorde vi vår utredning genom landsting, men de bör väl vara liknande processer (fast säkert tusen gånger snabbare haha). Vi fick först lämna blodprov ( jag på cykeldag 2-5) och min sambo blodprov och spermaprov. På vårt första möte gick vi igenom provresultaten (bla FSH, AMH, LH) samt att jag gjorde ett vaginalt ultraljud.

Ja men det borde vara liknande! Du fick alltså lämna blodprov flera dagar i rad? :) enligt vad jag kunnat läsa så står det endast att sambon ska lämna spermaprov, inget om blodprov. Vi kommer dock inte få göra det innan första träffen, iaf inte vad vi fått info om ännu. Det är dock en dryg månad kvar.

I och med min endometriosutredning har jag fått göra flera VUL (då jag träffat olika gynekologer innan något hände med utredningen, suck...) som visat på ägglossning och bra slemhinna, så de delarna är bra iaf. Har dock inte tagit några blodprover.
  • Enka
    Msofie skrev 2021-05-09 11:22:52 följande:

Nej alltså första blodprovet jag lämnade behöver man lämna mellan cykeldag 2-5, men gjorde det bara en av dagarna, för de värdena som jag nämnde tidigare. Sedan tog jag ett till blodprov efter ÄL för att få bekräftat om jag haft ÄL samt progesteron. Har du gjort en spolning?

Okej, då förstår jag :)

Jag spolade under min laparoskopi, så var nedsövd. Hade fri passage i den ena men inte helt full passage i den andra. Men det skulle inte behöva påverka så mycket sa gynekologen. Men det var ju för snart ett år sen. Får se om jag får göra ytterligare en spolning eller inte.
  • Enka

Jag håller med er alla här ovan! Det är så himla tungt att försöka och försöka månad efter månad, vet inte längre vilket försök vi är på... då har jag ändå barn sen innan så känns dumt att gnälla och känna som jag gör.... :/ men när släkt och vänner slänger ur sig hela tiden att dom ska ha barn blir det jobbigt....

Är det fler i tråden som har barn sen innan?

• Enka
    Lisen91 skrev 2021-05-09 16:44:23 följande:

Uppdaterar listan med nytt datum för BIM på mig.. har inte tagit något test men har börjat få bruna flytningar så kändes onödigt då jag vet att mensen är på ingång..

Usch jag är så emotionellt dränerad idag då jag gråtit hejdlöst, städat och vilat om vart annat.. har ingen energi kvar nu. Är så trött på denna besvikelse som kommer tillsammans med mensen!

Som jag skrev i ett svar i en annan tråd så fick jag idag dela allt som har med detta att göra med min svägerska som berättade att hon och min bror går igenom samma sak och dessutom gjort en utredning. Lider ju så med dem då jag vet hur ont det gör men det var samtidigt så skönt att få prata med någon nära i familjen som kunde förstå och relatera. Så nu ska jag ringa till den privata kliniken som finns i staden jag bor direkt imorgonbitti och se vad dom säger.

C20swb, BIM 27/5(?), 25år (9:e försöket)

Molybden, BIM 14/5, 26 år (11:e försöket, PCOS)

apan95, BIM 15/5, 25 år (19:e försöket)

Janni91, BIM 25/5, 30 år (11:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

Tildasafira, BIM 27/5, 28 år (15e försöket)

Ericky, BIM 27/5, 33 år (10:e försöket, svag ÄL + mellanblödningar)

Vickan31, BIM 2/6, 31 år, (12:e försöket)

Enka, BIM 2/6, 35 år

Stickling, bim 6/6, 33 år (11:e försöket, 2 mf, PCOS)

Lisen91, BIM 8/6, 29 år (11:e försöket)

Så tråkigt med spottings, lider också av dom. Man känner direkt att det är kört, flera dagar innan mensen. :/

Vad skönt att du iaf hittat någon nära att prata med om detta, även om det såklart är tråkigt att din bror och svägerska också har problem. <3 Hoppas du får snabb och bra hjälp av kliniken :)
  • Enka
    Stickling skrev 2021-05-10 07:22:16 följande:

Längtan efter syskon/fler barn kan säkert vara lika plågsam som längtan efter första barnet. Du har rätt till dina känslor! Håller tummarna för dig. Skulle du/ni på utredning framöver?

Tack <3

Jo vi ska påbörja utredning i juni. Så jag hoppas vi får komma igång med ivf snabbt till hösten. :)
  • Enka
    Vickan31 skrev 2021-05-10 10:59:17 följande:

Förstår att det känns nervöst, men det kommer säkert att gå jättebra

För min del, som påbörjat utredning via landstinget, fick jag börja med ett besök på valfri klinik där de gjorde vaginalt ultraljud och även spolning, vilket läkaren sa egentligen skulle vara på nästa besök men nu var tajmingen så bra för att inte förstöra ägglossningen sa han. Så första utredningsmötet bestod av några frågor, VUL och spolning och så fick vi remiss för att göra spermaprov för sambon och blodprov på oss båda vid ett senare tillfälle. Fick dock ingen specifik dag att lämna blodprov utan "vilken dag som helst", vilket känns lite vagt jämfört med Msofie som fick lämna blodprov dag 2-5 och andra jag hört som skulle lämna blodprov under en specifik del av cykeln. Så blodprov är nu lämnade och min sambo ska lämna spermaprov på onsdag så ska vi då få en ny tid för uppföljningsmöte.

Men vad spännande, då har ni precis påbörjat er utredning! Skönt att få göra bort spolningen direkt :) du får väldigt gärna återkoppla med hur proverna ser ut, om du inte tycker det är för personligt :) Konstigt det där med att du inte behövde ta prover under specifika dagar, kan tycka att det borde vara samma tillvägagångssätt överallt... Håller tummarna för att ni ska få bra hjälp iaf :)
Svar på tråden BIM tråd - För oss som har försökt en längre tid