• Anonym (Fundersam)

Gult bajs och kräkning hos 10 månaders?

Dag 1: barnet bajsar gult och grötigt/vattnigt, ungefär som hos nyfödda som ammat. Söt lukt. Vill inte äta ordentligt och äter väldigt sällan. Barnet får ersättning (och vanlig mat), testade fullkornsvälling dagen innan (om det nu har betydelse).

Dag 2. Fortfarande väldigt vattniga gula diarréer. Ibland smuligt, ibland grötigt. Verkligen klargula. Vill fortfarande inte äta som vanligt, och är "ängslig". Inte lika glad och nyfiken på världen. Mot kvällen/midnatt får barnet svårt att komma till ro efter att ha vaknat, och det slutar med en spya. Ingen kaskad, men riklig. Barnet somnar sen hos mig i sängen och sover hela natten.

Dag 3. Fortfarande gul avföring. Nu mer åt det fasta hållet emellanåt. Grötigt/smuligt. Samma som Dag 2, ängslig. Vill vara nära och är inte så intresserad av omvärlden. Smakar det som erbjuds men vill inte äta ordentligt. Sover oroligt men ändå hela natten.

Nu, Dag 4. Fortfarande gul avföring. Smuligt. Smakar det som erbjuds men vill inte heller äta mycket. Dricker mest ersättning men aldrig hela flaskor. Nu i ikväll ännu en kräka efter att inte ha velat somna om då barnet vaknade en timme efter läggning. Nu "bara"trött och grinig. Åt ersättning timmen innan spyan.

Förövrigt så blir barnet snart 11 månader, och har ofta efter födseln haft förstoppning. Så pass så vi fick utskrivet pulver från bvc för nån vecka sedan som vi ännu inte testat. Jag ville se om välling kunde sätta fart på magen men vet inte om det var orsaken till detta?

Bör jag ringa bvc/vc imorgon? Eller är detta bara en magsjuka?

Bör tillägga att barnet har syskon som har Celiaki.

• Svar på tråden Gult bajs och kräkning hos 10 månaders?
  • Hyllemor

Välling kan skapa förstoppning och/eller diarée. Om ditt andra barn har celiaki, så kanske du känner igen bajset från hur syskonet har reagerat?

Åk till vårdcentralen och prata med dem (inte via någon jäkla app.) Ge dig inte, utan fortsätt att tjata om det inte går över.

• Hyllemor

Gul avföring är (i min värld) i alla fall tecken på allergi eller intolerans av något slag.

• Anonym (Mamma till 5)

Jag tycker det låter som att han är magsjuk

• Anonym (Fundersam)
    Hyllemor skrev 2021-04-19 21:53:55 följande:

Välling kan skapa förstoppning och/eller diarée. Om ditt andra barn har celiaki, så kanske du känner igen bajset från hur syskonet har reagerat?

Åk till vårdcentralen och prata med dem (inte via någon jäkla app.) Ge dig inte, utan fortsätt att tjata om det inte går över.

Problemet är bara att det var ca 12 år sedan syskonet fick diagnosen, så jag minns inte exakt hur det var. Jag vet att hon hade vattniga diarrér konstant i veckor, men minns inte färg osv.

Jag får nog ringa, men tänker att dom säkert kommer avfärda det till att det är magsjuka. Problemet är bara att barnet varit med mig konstant i veckor, och vi har knappt varit utanför dörren. Ingen annan i hushållet är sjuk öht. Så förstår inte varifrån det skulle ha kommit?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-04-19 22:00:05 följande:

Jag tycker det låter som att han är magsjuk

Saken är den att vi knappt varit bland folk. Eller snarare, det har vi inte alls. Förutom familjen. Vi är 6 personer i familjen och ingen har symtom på någon sjukdom öht? Vet dock att man kan bära smittan utan symtom, men då borde väl vi vuxna blivit sjuka nu?
  • Anonym (Fundersam)
    Hyllemor skrev 2021-04-19 21:54:46 följande:

Gul avföring är (i min värld) i alla fall tecken på allergi eller intolerans av något slag.

Ja, men det står sååå lite eller inget alls om gul avföring hos barn som INTE ammas. Jag menar, det är ju lika klargult som curry, om än lite ljusare. Får nog kanske ringa vc ändå.
  • Hyllemor
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-04-19 22:12:24 följande:
    Ja, men det står sååå lite eller inget alls om gul avföring hos barn som INTE ammas. Jag menar, det är ju lika klargult som curry, om än lite ljusare. Får nog kanske ringa vc ändå.

Du ska helt klart kolla upp allergi/intolerans. Ofta vet inte VC själva vad barnet är allergisk mot. Börja skriva matdagbok, för att få en diagnos kring att "Det barn är förmodligen allergisk mot något, men vi vet inte vad" är ganska meningslöst. Det är ni som måste prova er fram. 

Om ert barn går på förskola så kan det här bli ett problem eftersom förskoleköken inte utesluter produkter utan läkarintyg. Jag fick vara hemma under tre veckor från jobbet innan förskolan gjorde någonting åt det, eftersom det var först då som allergimottagningen tog tag i det hela eftersom vi klart och tydligt kunde bevisa vad han hade ätit (vår allergimottagning litade inte alls på de innehållsförteckningar som förskolan). Att han sedan fick anafylkatisk chock och att han nu, även i skolålder, måste bära med sig adrenalinspruta och diverse mediciner oavsett vart han ska, är en helt annan sak, men jag är ganska övertygad om att ifall han inte hela tiden hade blivit utsatt för allergenerna under så pass lång tid på förskolan, så hade han nog inte i dag i skolålder varit så pass känslig som han är.

• Hyllemor

Förlåt. Jag såg först nu att barnet är 10 månader gammal. Se till att det här kollas upp innan förskolan och fixar inte förskolan det hela, så stå på er. Först när vår son var 3 år gammal, så förstod vi att förskolan (trots intyg) hade missat ganska kraftigt ibland och det har gjort att vi nu har en 7-åring som inte är i närheten av att kunna fungera som vanligt kring hur man "provocerar" (vaccinerar) för allergier.

I ert fall handlar det kanske om celiaki, och då kan man kanske inte göra någonting, men om det istället handlar om allergi, så kan man faktiskt göra något om man bara förstår vad det hela handlar om.

• Anonym (Fundersam)
    Hyllemor skrev 2021-04-19 22:20:36 följande:

Du ska helt klart kolla upp allergi/intolerans. Ofta vet inte VC själva vad barnet är allergisk mot. Börja skriva matdagbok, för att få en diagnos kring att "Det barn är förmodligen allergisk mot något, men vi vet inte vad" är ganska meningslöst. Det är ni som måste prova er fram. 

Om ert barn går på förskola så kan det här bli ett problem eftersom förskoleköken inte utesluter produkter utan läkarintyg. Jag fick vara hemma under tre veckor från jobbet innan förskolan gjorde någonting åt det, eftersom det var först då som allergimottagningen tog tag i det hela eftersom vi klart och tydligt kunde bevisa vad han hade ätit (vår allergimottagning litade inte alls på de innehållsförteckningar som förskolan). Att han sedan fick anafylkatisk chock och att han nu, även i skolålder, måste bära med sig adrenalinspruta och diverse mediciner oavsett vart han ska, är en helt annan sak, men jag är ganska övertygad om att ifall han inte hela tiden hade blivit utsatt för allergenerna under så pass lång tid på förskolan, så hade han nog inte i dag i skolålder varit så pass känslig som han är.

Men oj! Va olyckligt.

Ja, det är ju inte så svårt med matdagbok då barnet äter ersättning det vi äter.

Syskonet var också runt året när celiakin upptäcktes. Då fick vi höra att så små barn minsann inte kunde påvisa det. Där fick vi ta fighten för att få rätt, men vi fick iaf en ursäkt från läkaren sen.

Hur som. Barnet är oroligt och har svårt att komma till ro. Verkar inte svullen runt magen och kissar sällan. Har försökt truga med vatten emellanåt.
Svar på tråden Gult bajs och kräkning hos 10 månaders?