Gult bajs och kräkning hos 10 månaders?
Dag 1: barnet bajsar gult och grötigt/vattnigt, ungefär som hos nyfödda som ammat. Söt lukt. Vill inte äta ordentligt och äter väldigt sällan. Barnet får ersättning (och vanlig mat), testade fullkornsvälling dagen innan (om det nu har betydelse).
Dag 2. Fortfarande väldigt vattniga gula diarréer. Ibland smuligt, ibland grötigt. Verkligen klargula. Vill fortfarande inte äta som vanligt, och är "ängslig". Inte lika glad och nyfiken på världen. Mot kvällen/midnatt får barnet svårt att komma till ro efter att ha vaknat, och det slutar med en spya. Ingen kaskad, men riklig. Barnet somnar sen hos mig i sängen och sover hela natten.
Dag 3. Fortfarande gul avföring. Nu mer åt det fasta hållet emellanåt. Grötigt/smuligt. Samma som Dag 2, ängslig. Vill vara nära och är inte så intresserad av omvärlden. Smakar det som erbjuds men vill inte äta ordentligt. Sover oroligt men ändå hela natten.
Nu, Dag 4. Fortfarande gul avföring. Smuligt. Smakar det som erbjuds men vill inte heller äta mycket. Dricker mest ersättning men aldrig hela flaskor. Nu i ikväll ännu en kräka efter att inte ha velat somna om då barnet vaknade en timme efter läggning. Nu "bara"trött och grinig. Åt ersättning timmen innan spyan.
Förövrigt så blir barnet snart 11 månader, och har ofta efter födseln haft förstoppning. Så pass så vi fick utskrivet pulver från bvc för nån vecka sedan som vi ännu inte testat. Jag ville se om välling kunde sätta fart på magen men vet inte om det var orsaken till detta?
Bör jag ringa bvc/vc imorgon? Eller är detta bara en magsjuka?
Bör tillägga att barnet har syskon som har Celiaki.