• ratatiti

    Urinläckage 6 mån efter förlossning?

    Hej alla fina!
    Nu är det snart 6 månader min lilla kom till världen och jag upplever fortfarande lite urinläckage när jag t.ex. nyser eller skrattar mycket. Hade en okomplicerad vaginal förlossning med bara lindriga bristningar. Upplever läckaget som mindre än i början men börjar tycka att det borde vara helt bra nu? Vad har ni andra för erfarenheter kring detta och har ni tips på bra övningar för att få bukt med problemet? 
    Kram!

  • Svar på tråden Urinläckage 6 mån efter förlossning?
  • IceKitten

    Det enda tipset är väl knipövningar. Med det sagt så vill jag säga att du ska kontakta MVC så att de får kolla och göra en bedömning. De var superduktiga när jag gick för liknande problem (om än annorlunda) och efter en remiss till urologen och hennes hjälp så försvann problemen helt.

    Sök hjälp innan det är för sent, man ska inte behöva stå ut bara för att man fött barn.

  • Anonym (Kajsa)

    Förutom knipa så finns det en operation som heter TVT. Sök hjälp så kan du få hjälp med knipövningar och om det kommit fungerar kanske du kan få en operation. Jag har vänner som gjort och det har varit snabbt och okomplicerat. Dock tror jag att man opererar först när man är säker på att man inte ska ha fler barn, men inte säker.

    Nöj dig inte med läget, sök hjälp och lycka till!

  • Anonym (H)
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-04-20 16:51:22 följande:

    Förutom knipa så finns det en operation som heter TVT. Sök hjälp så kan du få hjälp med knipövningar och om det kommit fungerar kanske du kan få en operation. Jag har vänner som gjort och det har varit snabbt och okomplicerat. Dock tror jag att man opererar först när man är säker på att man inte ska ha fler barn, men inte säker.

    Nöj dig inte med läget, sök hjälp och lycka till!


    Angående tvt har svenska läkare mörkat komplikationer. I många länder är detta ingrepp inte tillåtet.

    För många hjälper det superbra men det finns tyvärr också många som får livet förstört pga tvt. Smärta som är så illa att personen inte kan varken sitta eller stå i princip och reaktion bland annat genom klåda och utslag pga det främmande materialet i kroppen.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (H) skrev 2021-04-20 17:58:52 följande:

    Angående tvt har svenska läkare mörkat komplikationer. I många länder är detta ingrepp inte tillåtet.

    För många hjälper det superbra men det finns tyvärr också många som får livet förstört pga tvt. Smärta som är så illa att personen inte kan varken sitta eller stå i princip och reaktion bland annat genom klåda och utslag pga det främmande materialet i kroppen.


    Aha, det har jag aldrig hört talas om. Så om man läser på och verkligen efterforskar och vet riskerna och hur ofta det blir komplikationer, så får man göra ett övervägande.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kajsa) skrev 2021-04-20 23:10:15 följande:

    Aha, det har jag aldrig hört talas om. Så om man läser på och verkligen efterforskar och vet riskerna och hur ofta det blir komplikationer, så får man göra ett övervägande.


    Precis. Man bör vara medveten om att detta absolut inte alltid är ett problemfritt ingrepp, men något som absolut kan vara värt chansningen
Svar på tråden Urinläckage 6 mån efter förlossning?