Inlägg från: Anonym (Kjell) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kjell)

    Norge vs Sverige

    KillBill skrev 2021-04-20 22:05:12 följande:

    Norge ligger internationellt sett mycket lågt när det gäller antal mord per capita och det anmärkningsvärda är hur lågt Norge ligger inte att Sve4rige ligger högt. Finland har exempelvis fler mord än Sverige. 


    Här statistik över antal mord per capita

    Källa: en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

    Här ett diagram som skapats baserat på samma källa (statistik från Norra Europa):
    Wikipedia-sidan rätt gammal statistik. Det har hänt mycket i Sverige sedan dess.

    Diagrammet kommer ju inte från Wikipedia-sidan du länkar till. Var har du hittat det? Vilka år?
  • Anonym (Kjell)
    KillBill skrev 2021-04-23 07:03:45 följande:

    På Wikipediasidan är statistiken i de flesta fall 3-4 år gammal men över tid så är det inga dramatiska variationer i sådan här statistik (även om det förstås kan gå upp och ner vissa år).  Diagrammet  i mitt förra inlägg har jag skapat av statistiken på Wikipediasidan. 


    3 - 4 år gammal? Tabellen baseras på äldre än så:
     Can select years from 2000-2016. Can select regions, subregions, and countries. Link below chart is to Excel file that covers years 1990-2018 for all countries.
    Jump up to:a b c "Homicide rate | dataUNODC"United Nations Office on Drugs and Crime. Timeline graph of "Victims of intentional homicide 1990-2018". Can select a country and a region. Table below graph shows data 1990-2018. Download link icon below table offers multiple formats just for selected country and region. Click "bulk data download" link icon twice at top of page to get Excel file that covers years 1990-2018
  • Anonym (Kjell)
    KillBill skrev 2021-05-14 13:58:09 följande:

    Vad tror det beror på att Sverige har färre mord idag än på 70-talet?


    Var hittar man sådan statistik? (De tabeller jag hittar ger bara 10 - 15 år bakåt.)

Svar på tråden Norge vs Sverige