• Tue 20 Apr 2021 17:01
    6483 visningar
    20 svar
    20
    6483

    Kombinera föräldrapenning och studiemedel

    Hur kan man kombinera föräldraledighet och studier? Både praktiskt och ekonomiskt.

  • Svar på tråden Kombinera föräldrapenning och studiemedel
  • Tue 20 Apr 2021 17:18
    #1

    Du kan inte ta dom samtidigt, så hur du vill dela upp det är ju upp till dig och vilken ekonomi du har i övrigt.

  • Tue 20 Apr 2021 17:41
    #2
    Långbenopluto skrev 2021-04-20 17:18:45 följande:

    Du kan inte ta dom samtidigt, så hur du vill dela upp det är ju upp till dig och vilken ekonomi du har i övrigt.


    Kan man ta CSN på veckor och föräldrapenning på helgen? :)
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 17:54
    #3

    Om du studerar på distans kan du ta ut båda samtidigt. Däremot kommer du troligtvis få betala tillbaka till CSN då din föräldrapenning kommer ge dig för hög inkomst. Men från fks sida säger de inget om det så länge du som sagt studerar på distans.

    Visst var det du som gjorde en tråd tidigare idag om att studera innan föräldraledighet?

    Om det bara handlar om att skydda din sgi så behöver du inte ta ut csn för att skydda sgi. Det räcker att utbildningen du läser är berättigad csn

  • S23
    Tue 20 Apr 2021 17:56
    #4
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 17:41:37 följande:

    Kan man ta CSN på veckor och föräldrapenning på helgen? :)


    Och som svar på detta kan du med sgi-dagar bara ta dem på helgen om du tagit föräldrapenning på antingen fredagen före eller måndagen efter.

    Lägstanivådagar går att lägga på helgen oavsett.

    Men som sagt. Problemet är att du inte får överstiga Csn gränser för inkomst, vilket just nu pga Corona väl fortfarande är ändrat till ett högre belopp?
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 18:01
    #5

    Ser nu att det inte var du som skapat den tidigare tråden. Då kanske sgin inte var relevant för dig utan snarare att få ut så mycket pengar som möjligt?

  • Tue 20 Apr 2021 18:36
    #6
    S23 skrev 2021-04-20 17:56:01 följande:

    Och som svar på detta kan du med sgi-dagar bara ta dem på helgen om du tagit föräldrapenning på antingen fredagen före eller måndagen efter.

    Lägstanivådagar går att lägga på helgen oavsett.

    Men som sagt. Problemet är att du inte får överstiga Csn gränser för inkomst, vilket just nu pga Corona väl fortfarande är ändrat till ett högre belopp?


    Fribeloppet är jag med på. ja, det handlar väl egentligen om att jag är rädd för att ta studielån trots att jag vet hur förmånligt det är... och att min sambo jobbar i Norge och vi vill att även han ska vara föräldraledig under en tid. Norska regler kräver att jag är i arbete eller studier. Jag har en heltidsanställning i grunden, men som jag av olika anledningar inte vill tillbaka till under ledigheten.

    Jag har inte startat någon annan tråd. Däremot förstod jag som att (nästa år) när barnet är över 1 år, så länge man studerar, inte behöver skydda Sgi under lovet?
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 19:03
    #7
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 18:36:57 följande:

    Fribeloppet är jag med på. ja, det handlar väl egentligen om att jag är rädd för att ta studielån trots att jag vet hur förmånligt det är... och att min sambo jobbar i Norge och vi vill att även han ska vara föräldraledig under en tid. Norska regler kräver att jag är i arbete eller studier. Jag har en heltidsanställning i grunden, men som jag av olika anledningar inte vill tillbaka till under ledigheten.

    Jag har inte startat någon annan tråd. Däremot förstod jag som att (nästa år) när barnet är över 1 år, så länge man studerar, inte behöver skydda Sgi under lovet?


    Nej jag såg att den andra tråden var någon annans.

    Jag förstår inte riktigt. Bor ni i Sverige eller inte? Är det föräldrapenning i Sverige du får eller inte? Är det i Sverige du ska studera eller inte?

    För gäller det Norge måste du skriva det i trådstarten. Norska och svenska regler ser inte alls likadana ut så vill du ha svar gällande det norska så kan jag tyvärr inte hjälpa dig
  • Tue 20 Apr 2021 20:08
    #8
    S23 skrev 2021-04-20 19:03:32 följande:

    Nej jag såg att den andra tråden var någon annans.

    Jag förstår inte riktigt. Bor ni i Sverige eller inte? Är det föräldrapenning i Sverige du får eller inte? Är det i Sverige du ska studera eller inte?

    För gäller det Norge måste du skriva det i trådstarten. Norska och svenska regler ser inte alls likadana ut så vill du ha svar gällande det norska så kan jag tyvärr inte hjälpa dig


    Vi bor i Sverige båda två. Jag får föräldrapenning i Sverige och ska studera i Sverige.

    Min sambo är veckopendlande till Norge och ska få norsk föräldrapenning (som dras av mot de svenska dagarna), men det hade egentligen inte med frågan att göra från början.
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 20:16
    #9
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 20:08:53 följande:

    Vi bor i Sverige båda två. Jag får föräldrapenning i Sverige och ska studera i Sverige.

    Min sambo är veckopendlande till Norge och ska få norsk föräldrapenning (som dras av mot de svenska dagarna), men det hade egentligen inte med frågan att göra från början.


    Okej. Men tolkar jag rätt att de norska reglerna innebär att du måste arbeta eller studera när han är föräldraledig? Du kan inte vara hemma samtidigt och göra ingenting?

    Det enkla svaret är som sagt att du om du studerar på distans kan ta föräldrapenning samtidigt. Om du inte studerar på distans så kan du inte det.

    Det är i princip omöjligt att ta föräldrapenning all den tid du studerar om du inte skall överstiga fribeloppen.

    Jag förstår inte riktigt hur du menar med loven? Så länge du studerar så är din sgi skyddad, men normalt studerar man även under loven.

    Mellan vår och hösttermin är sgi skyddad (kallas ferieskydd) om du studerar på vårterminen och även gör det på höstterminen.

    I övrigt så är din sgi skyddad barnets hela första levnadsår. Så har du ekonomin kan du alltså vara hemma barnets hela första år utan att ta föräldrapenning
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 20:21
    #10

    Vad är syftet med din fråga?

    Vad är anledningen till eventuell vilja att studera och plocka föräldrapenning samtidigt?

    Att jag undrar är för att lättare kunna ge dig ett svar.

  • Tue 20 Apr 2021 21:00
    #11

    Jag har kombinerat studier med föräldraledighet och då jag pratade med fk om att ta ut fp samtidigt som jag hade csn sa de att så länge barnet är hemma med mig så får jag ta ut fp samtidigt som jag studerar.

    Ska kanske tilläggas att jag studerat på distans och (naturligtvis då haft mitt barn hemma).

  • Tue 20 Apr 2021 21:01
    #12
    HeidiHR skrev 2021-04-20 21:00:13 följande:

    Jag har kombinerat studier med föräldraledighet och då jag pratade med fk om att ta ut fp samtidigt som jag hade csn sa de att så länge barnet är hemma med mig så får jag ta ut fp samtidigt som jag studerar.

    Ska kanske tilläggas att jag studerat på distans och (naturligtvis då haft mitt barn hemma).


    Tack för svar! Det är precis så jag tänkt. hur la du upp det? Hur många dagar tog du fl per vecka (på ett ungefär?)
  • Tue 20 Apr 2021 21:04
    #13
    S23 skrev 2021-04-20 20:21:36 följande:

    Vad är syftet med din fråga?

    Vad är anledningen till eventuell vilja att studera och plocka föräldrapenning samtidigt?

    Att jag undrar är för att lättare kunna ge dig ett svar.


    Syftena är flera;

    1. att ha en utbildning att söka annat jobb med efter ledigheten.

    2. Att min sambo ska kunna vara föräldraledig (eftersom att norska regler kräver min sysselsättning och jag vill inte gå in och jobba). Vi kan inte vara hemma samtidigt.

    3. Att försöka upprätthålla min och min sambos normala ekonomiska standard och alltså försöka maximera min inkomst varje månad. :)
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 22:57
    #14
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 21:04:32 följande:

    Syftena är flera;

    1. att ha en utbildning att söka annat jobb med efter ledigheten.

    2. Att min sambo ska kunna vara föräldraledig (eftersom att norska regler kräver min sysselsättning och jag vill inte gå in och jobba). Vi kan inte vara hemma samtidigt.

    3. Att försöka upprätthålla min och min sambos normala ekonomiska standard och alltså försöka maximera min inkomst varje månad. :)


    Okej.

    Jag kollade nu på fribeloppet och om du har högsta sgi så kan du ta ut fem föräldrapenningdagar pwe vecka utan att överskrida detta. Så det lär ju inte vara något problem.

    Frågan är väl hur ni tänkt att din partner skall vara ledig? Ni är alltså säkra på att du inte får vara hemma utan sysselsättning samtidigt som han? Jag menar inte att ni båda då har föräldrapenning utan att han är hemma med föräldrapenning och du utan. Jag förstår om regelverket säger att ni inte får ta dubbeldagar.

    Jag ser inga problem i att du skulle kunna studera. Fundera på när han skall vara hemma och hur du skall lägga upp dina studier utifrån det.
  • S23
    Tue 20 Apr 2021 22:59
    #15

    Och hur mycket föräldrapenning du skall lägga samtidigt som du studerar beror naturligtvis på hur snåla ni vill vara med dagarna och vad ekonomin håller för.

    Är målet att vara hemma ett år? Ja då behöver ni inte snåla med dagarna. Vill ni vara hemma två år? Ja då måste ni genast börja fundera på hur ni bäst skall lägga dagarna

  • Wed 21 Apr 2021 07:34
    #16
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 21:01:52 följande:

    Tack för svar! Det är precis så jag tänkt. hur la du upp det? Hur många dagar tog du fl per vecka (på ett ungefär?)


    Jag har kompletterat studiestödet med föräldrapenning lite utifrån behov. Men barn får man ju extra bidrag och så finns möjlighet till tilläggslån om man tidigare jobbat (2021 får man dessutom dubbelt tilläggslån).

    Kanske inte så mycket svar för dig men gör en kalkyl på csns hemsida och kolla hur mkt du kan få och utgå från det. Tänk som sagt på att inte överstiga fribeloppet, om de har något i år? Förra året togs det ju bort pga Corona.

    Ganska fördelaktigt att plugga nu!
  • Wed 21 Apr 2021 07:50
    #17
    Grustradgarden skrev 2021-04-20 21:04:32 följande:

    Syftena är flera;

    1. att ha en utbildning att söka annat jobb med efter ledigheten.

    2. Att min sambo ska kunna vara föräldraledig (eftersom att norska regler kräver min sysselsättning och jag vill inte gå in och jobba). Vi kan inte vara hemma samtidigt.

    3. Att försöka upprätthålla min och min sambos normala ekonomiska standard och alltså försöka maximera min inkomst varje månad. :)


    Ta ut studiestöd istället för fp så kan din sambo vara hemma samtidigt som dig, iaf i perioder? Han kanske kan ta fp må-fre så kan du ta ut lördagar och söndagar.

    Med andra barnet gjorde hade vi en liknande lösning, det var helt fantastiskt att få vara hemma tillsammans hela familjen!
  • S23
    Wed 21 Apr 2021 07:53
    #18
    HeidiHR skrev 2021-04-21 07:50:26 följande:

    Ta ut studiestöd istället för fp så kan din sambo vara hemma samtidigt som dig, iaf i perioder? Han kanske kan ta fp må-fre så kan du ta ut lördagar och söndagar.

    Med andra barnet gjorde hade vi en liknande lösning, det var helt fantastiskt att få vara hemma tillsammans hela familjen!


    Vill bara poängtera att ts inte kan ta ut sgi-dagar på helgen om hon inte antingen tar även fredagen före eller måndagen efter
  • Wed 21 Apr 2021 08:57
    #19
    S23 skrev 2021-04-20 22:57:40 följande:

    Okej.

    Jag kollade nu på fribeloppet och om du har högsta sgi så kan du ta ut fem föräldrapenningdagar pwe vecka utan att överskrida detta. Så det lär ju inte vara något problem.

    Frågan är väl hur ni tänkt att din partner skall vara ledig? Ni är alltså säkra på att du inte får vara hemma utan sysselsättning samtidigt som han? Jag menar inte att ni båda då har föräldrapenning utan att han är hemma med föräldrapenning och du utan. Jag förstår om regelverket säger att ni inte får ta dubbeldagar.

    Jag ser inga problem i att du skulle kunna studera. Fundera på när han skall vara hemma och hur du skall lägga upp dina studier utifrån det.


    Tack för hjälpen! Tyvärr tillåter inte Norge att båda är hemma (som i Sverige) så det blev aldrig ett alternativ för oss.

    Vi har haft ganska svårt att få barn (och är därför inte helt övertygade om att det kommer fler, även om vi vill det) och därför vill jag gärna spara på dagarna så hårt det bara går.

    Min sambo ska ta ut sina 90 dagar under hösten. I Norge får man 100 procent av sin lön under barnets 46 första veckor, men de dagar han tar ut dras av från de svenska. efter de 90 dagarna vill vi nog snåla så mycket vi bara kan. :) verkar nästan som att jag kan klara mig ganska bra på CSN+lån+tilläggslån. Önskar att jag inte oroade mig över att ta dessa lån... Som det känns nu kommer ändå det positiva väga över det negativa och jag kommer ta så mycket lån som möjligt (för att kunna snåla med dagarna..)
    HeidiHR skrev 2021-04-21 07:50:26 följande:

    Ta ut studiestöd istället för fp så kan din sambo vara hemma samtidigt som dig, iaf i perioder? Han kanske kan ta fp må-fre så kan du ta ut lördagar och söndagar.

    Med andra barnet gjorde hade vi en liknande lösning, det var helt fantastiskt att få vara hemma tillsammans hela familjen!


    S23 skrev 2021-04-21 07:53:00 följande:

    Vill bara poängtera att ts inte kan ta ut sgi-dagar på helgen om hon inte antingen tar även fredagen före eller måndagen efter


    Jag har fattat som att arbete och studier är skilda i dessa fall. Läste på försäkringskassan på Facebook om en tjej som ville ta ut dagar på lördag/söndag (hon studerade och barnet var på förskola mån-fre) och det verkade som att det gick UTAN att ta ut fre eller mån. Men just avseende den frågan kommer jag nog ringa Fk för att slippa få en negativ överraskning. tack igen för era svar!
  • S23
    Wed 21 Apr 2021 09:06
    #20
    Grustradgarden skrev 2021-04-21 08:57:16 följande:

    Tack för hjälpen! Tyvärr tillåter inte Norge att båda är hemma (som i Sverige) så det blev aldrig ett alternativ för oss.

    Vi har haft ganska svårt att få barn (och är därför inte helt övertygade om att det kommer fler, även om vi vill det) och därför vill jag gärna spara på dagarna så hårt det bara går.

    Min sambo ska ta ut sina 90 dagar under hösten. I Norge får man 100 procent av sin lön under barnets 46 första veckor, men de dagar han tar ut dras av från de svenska. efter de 90 dagarna vill vi nog snåla så mycket vi bara kan. :) verkar nästan som att jag kan klara mig ganska bra på CSN+lån+tilläggslån. Önskar att jag inte oroade mig över att ta dessa lån... Som det känns nu kommer ändå det positiva väga över det negativa och jag kommer ta så mycket lån som möjligt (för att kunna snåla med dagarna..) Jag har fattat som att arbete och studier är skilda i dessa fall. Läste på försäkringskassan på Facebook om en tjej som ville ta ut dagar på lördag/söndag (hon studerade och barnet var på förskola mån-fre) och det verkade som att det gick UTAN att ta ut fre eller mån. Men just avseende den frågan kommer jag nog ringa Fk för att slippa få en negativ överraskning. tack igen för era svar!


    Okej.

    Var medveten om att du under barnets första år kan vara hemma helt utan sysselsättning utan att sabba sgi. Om ni vill vara hemma länge så överväg om ni klarar er på enbart hans lön under 9 månader.

    Fram tills barnet är 18 månader har du rätt från arbetsgivarens sida att vara ledig utan att ta föräldrapenning. Jag skulle råda dig att studera deltid denna period om du kan. Efter 18 månader kommer du vara tvungen att studera heltid för rätt till ledighet från arbetsgivaren om du inte ska ta föräldrapenning.

    Man kan söka tjänsledighet för studier i högre omfattning än man studerar. Men det är inte självklart att det godkänns.

    Sätt er ner och räkna på hur lite pengar ni klarar er på
Svar på tråden Kombinera föräldrapenning och studiemedel