• Xlr8

    Känner du igen en ... När du ser den?

    Känner ni igen dessa klockmärken om någon har en sån på armen?

    Vad blir första tanken om ni ser en piratkopia, snobb som slösar pengar eller annat.

    Skiljer sig uppfattning mellan dessa 2 märken?

    Vill ha prova en teori jag har. Se om jag har rätt eller fel.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Känner du igen en ... När du ser den?
  • Xlr8
    Aniiee skrev 2021-04-20 21:24:45 följande:

    Båda.


    Så vad tänker du när du ser någon av dom på någons arm
  • Mandel

    Är så totalt ointresserad av märkesprylar att jag inte har någon koll. Tycker snarare att det är patetiskt att folk lägger pengar de inte har på märkesprylar för att imponera på andra eller köpa en massa fulkopior...
    Men alla är vi olika och folk får göra vad de vill med sina pengar.
    En del klarar av att göra saker med klass och stil men tyvärr misslyckas de flesta och ser bara billiga och pråliga ut.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Xlr8
    Mandel skrev 2021-04-20 21:48:19 följande:

    Är så totalt ointresserad av märkesprylar att jag inte har någon koll. Tycker snarare att det är patetiskt att folk lägger pengar de inte har på märkesprylar för att imponera på andra eller köpa en massa fulkopior...

    Men alla är vi olika och folk får göra vad de vill med sina pengar.

    En del klarar av att göra saker med klass och stil men tyvärr misslyckas de flesta och ser bara billiga och pråliga ut.


    Anledningen med denna tråd är just att reda ut detta.

    Kan ej bestämma mig för Vilken klocka jag ska köpa.

    Står mellan ovan nämnda märken och sjöö Sandström.

    Då jag antog att rolex klockor vart igenkända. Var/är dom mindre attraktiva i mina ögon. Då klockan är till för mig och endast mig. Att skryta om att man har x märkes klocka på armen intresserar mig föga.

    Jag är fascinerad av dom mekaniska klockorna och vill ha en klocka för många många år fram över. Det är där mitt intresse ligger samt att det är det enda smycket socialt accepterat på en man.

    Gå och kolla på en rolex någon gång och häpnas av dess kvalitet och känsla. Blir lika förvånad varje gång jag håller i en rolex, omega eller liknade i butik.

    Håller helt med på handla dyrt för pengar man ej har för att imponera.

    Visst det är en till två månadslöner men jag sparat en slant varje månad motsvarande en normal person's alkohol, klädköp, mm.(onödigt skit folk lägger pengarna på varje månad)

    Dessa har investerats till klockans dubbla pris.

    Skulle aldrig köpa om jag var tvungen att låna eller om det skulle påverka min ekonomi något nämnvärt.
  • Sk007

    Jag skulle aldrig kunna gissa vilken fabrikant en klocka kommer från och jag är helt oförmögen att avgöra vad som är en kopia och vad som är äkta.

  • sextiotalist

    För mig är en klocka en klocka, stil och design efter smak och tycke. Finns en del som faller för ett märke, tycker om design och har råd med de dyrare märkena, fine, kör på. 
    Men jag som utomstående, åskådare bryr mig inte det minsta. Vet inte ens om jag skulle komma ihåg om personen ens hade en klocka om det inte var någon som jag tycket var snygg. (och då hade det lika bra kunnat vara en billigare köpt på Ur och Penn).

  • sextiotalist
    Xlr8 skrev 2021-04-21 06:45:13 följande:
    Anledningen med denna tråd är just att reda ut detta.

    Kan ej bestämma mig för Vilken klocka jag ska köpa.

    Står mellan ovan nämnda märken och sjöö Sandström.

    Då jag antog att rolex klockor vart igenkända. Var/är dom mindre attraktiva i mina ögon. Då klockan är till för mig och endast mig. Att skryta om att man har x märkes klocka på armen intresserar mig föga.

    Jag är fascinerad av dom mekaniska klockorna och vill ha en klocka för många många år fram över. Det är där mitt intresse ligger samt att det är det enda smycket socialt accepterat på en man.

    Gå och kolla på en rolex någon gång och häpnas av dess kvalitet och känsla. Blir lika förvånad varje gång jag håller i en rolex, omega eller liknade i butik.

    Håller helt med på handla dyrt för pengar man ej har för att imponera.

    Visst det är en till två månadslöner men jag sparat en slant varje månad motsvarande en normal person's alkohol, klädköp, mm.(onödigt skit folk lägger pengarna på varje månad)

    Dessa har investerats till klockans dubbla pris.

    Skulle aldrig köpa om jag var tvungen att låna eller om det skulle påverka min ekonomi något nämnvärt.
    Då tycker jag att du köper den klockan du tycker om och struntar i vad andra tycker. 
    Mitt tips är att du söker upp ett forum för klockor. De kan säkert ge dig de råd du vill ha angående mekaniken och andra detaljer som kan avgöra ditt klockköp. 
    Men mitt tips, köp den du verkligen tycker om, inte vad andra tycker om. 
  • Aniiee
    Xlr8 skrev 2021-04-20 21:33:30 följande:
    Så vad tänker du när du ser någon av dom på någons arm
    Ingenting. Jag skiter högakningsfullt i vad vad folk har för klocka. Eventuellt kan jag väl tänka "stackars osäkra nyrik som viftar med prylar", om det är så att personen vifftar med prylar....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Xlr8
    sextiotalist skrev 2021-04-21 13:33:50 följande:

    Då tycker jag att du köper den klockan du tycker om och struntar i vad andra tycker. 

    Mitt tips är att du söker upp ett forum för klockor. De kan säkert ge dig de råd du vill ha angående mekaniken och andra detaljer som kan avgöra ditt klockköp. 

    Men mitt tips, köp den du verkligen tycker om, inte vad andra tycker om. 


    Jo men ville ha en normal
    sextiotalist skrev 2021-04-21 13:33:50 följande:

    Då tycker jag att du köper den klockan du tycker om och struntar i vad andra tycker. 

    Mitt tips är att du söker upp ett forum för klockor. De kan säkert ge dig de råd du vill ha angående mekaniken och andra detaljer som kan avgöra ditt klockköp. 

    Men mitt tips, köp den du verkligen tycker om, inte vad andra tycker om. 


    Ja nu ville jag veta vad vanliga personer känner igen och ser. På klock forumen har dom betydligt mer kunskap om just klockor och där av representerar dom inte medel personen. Har hittat 3 st klockor jag gillar, men kan ej bestämma mig för vilken. För att göra det svårare är det nästan omöjligt att hitta någon som har dessa 3 till försäljning så man kan titta på dom 3 samtidigt.
  • Xlr8
    sextiotalist skrev 2021-04-21 13:30:36 följande:

    För mig är en klocka en klocka, stil och design efter smak och tycke. Finns en del som faller för ett märke, tycker om design och har råd med de dyrare märkena, fine, kör på. 

    Men jag som utomstående, åskådare bryr mig inte det minsta. Vet inte ens om jag skulle komma ihåg om personen ens hade en klocka om det inte var någon som jag tycket var snygg. (och då hade det lika bra kunnat vara en billigare köpt på Ur och Penn).


    Intressanta synpunkter, ingen skulle vara gladare än jag om sånna kvalitets klockor säljs till "ur och penn priser"

    Nu är det specifika modeller jag har fattat tyckte för inte något märke.

    Då vanligt folk inte känner igen en rolex uppenbarligen och jag finner en modell från IWC och en annan från Sjöö Sandström som typ ingen känner igen så är det inte för att skryta.

    Min rädsla var då jag är lite intresserad av en rolex att folk faktiskt skulle känna igen den och drömma mig negativt för det.
  • Physalis

    Vet int hur vanligt jag är men jag tänker aldrig på märken på random prylar. Jag ser om något är snyggt eller inte utifrån min egen smak. Sen kan jag själv läsa på inför ett eget köp då jag gärna betalar mer för funktion/kvalitet/utseende när det gäller vissa saker och då har jag såklart tillfällig koll på det området.


    Korrekturläser som en kratta
  • Lainie Kennedy

    Har ingen koll alls pga ser inte poängen med klicka när man har en mobil. Har ingen förståelse för varför människor vill betala jättemycket pengar för märkesprylar.

  • Mortiscia80

    Ser inte skillnad, bryr mig inte om det heller. Känns som en sak folk flashar med för att visa upp hur mycket pengar man har så snudd på smaklöst.

  • Themis

    En Rolex känner man väl igen men sen beror det kanske på vem som bär den om jag tror att den är äkta. Omega tycker jag är lite meh.

    Själv är jag mer intresserad av Breitling och JaegerLeCoultre så då är det att man har nördat lite på vissa modeller och känner igen dem.

    Chopard är ju svårt att missa också, och Audemars Piguet med sina åttkanter är lite dead giveaway även om det klart finns andra modeller.

    Jag hade en hygglig Breitling ett tag med bling men den kändes för flashig för vardag och för klossig till fest så sålde igen. Jag funderar på att köpa en Jaeger till mig själv när jag fyller 50. Eller så struntar man i det och investerar istället.

    Till vardags gillar jag Gucci, har två igång (vitmetall med gucciboett och vintage gulmetall med färgringar), och en gammal Zenit som jag gillar skarpt för att den i princip är en Movado- svart/guld och enkel urtavla, passar till det mesta.

    Senast köpta klockan var en liten Balmain roséguld och briljanter med vit sommarrem som jag plockade upp på halva priset i Zürich. På halva priset kan man nästan motivera att shoppa även i Schweiz. Flört


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis
    Xlr8 skrev 2021-04-21 23:29:42 följande:
    Intressanta synpunkter, ingen skulle vara gladare än jag om sånna kvalitets klockor säljs till "ur och penn priser"

    Nu är det specifika modeller jag har fattat tyckte för inte något märke.

    Då vanligt folk inte känner igen en rolex uppenbarligen och jag finner en modell från IWC och en annan från Sjöö Sandström som typ ingen känner igen så är det inte för att skryta.

    Min rädsla var då jag är lite intresserad av en rolex att folk faktiskt skulle känna igen den och drömma mig negativt för det.
    Men har du kollat hur Sjöö Sandström ser ut efter några år? För jag är inte imponerad av de jag har sett på nätauktioner, de har sett för j-vliga ut med missfärgning fast de bara haft fem år på nacken eller nåt. Kolla upp det lite på nåt klockforum, så du inte blir besviken. Kanske finns olika känsliga modeller eller man kan kolla hur många micron beläggning de har.

    Min Gucci från 90-talet som jag köpte på auktion för 10 år sen och har använt flitigt är lika fin i metallfinishen idag som då.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Linnie

    Jag känner väl till Rolex, Omega och Breitling eftersom dessa ofta görs reklam för i olika magasin (typ Time, National Geographic, modemagasin etc.), att jag ägt en "dyrare" Rolexkopia (150 dollar) med riktigt urverk (bekräftades av en klocksamlande bekant), samt några bekantingar som har/haft fina dyrgripar.

    Jag känner inte igen en välgjord kopia om jag ser den på en okänd persons arm, men får jag hålla i den och göra en närmare koll tror jag att jag skulle kunna avgöra det.
    Men är det en person som gärna åker till Pattaya och gillar att festa hårt skulle jag ta för givet att klockan på hans arm är en kopia. Så beror mer på person.

    Sen har jag aldrig trott att en Omega är närheten av lika dyr som en Rolex? Eller finns det kanske Omega i lägre prisklasser, eller är det Rolex som är billigare än jag tror? Visst gör Omega solbrillor? Och kineserna trycker upp Omegamärken på t-shirts? Säkert därför det känns "mindre seriöst" och billigare (om än inte billigt). (Helt mina egna tankar, aldrig hört det från någon annan.)

    Svenska märken är ofta för små för att göras kopior av, skandinaviskt står oftast för kvalitet och finns nog ingen risk att den ser "billig" ut eller att folk dömer dej.   Sjöö Sandqvist har jag heller ingen aning om hur deras logga ser ut, ej heller prisklass. Så skulle köra på den faktiskt. Men ja, givetvis kolla upp det en tidigare användare sa om risk att Sjöö Sandqvist slits eller missfärgas i metallen.

    Hoppas du hittar drömklockan för din handled i många år framöver!

Svar på tråden Känner du igen en ... När du ser den?