• Anonym (Ann)

Jobbreferens

Jag trivs inte på mitt jobb och står i tagen att söka nytt.

Har hittat ett jobb att söka och är färdig med CV och personligt brev. Bara att skicka in med andra ord. Det som känns jobbigt är det här med referenser. Har arbetat på nuvarande över fem år, men har sedan ett par månader ny chef. Den gamla chefen och jag står inte på god fot med varandra. Och jag hade hoppats att saker skulle bli bättre när hen slutade. Men nu känns det som att vår dåliga relation smittat av sig på nya chefen och vissa av kollegorna. Har ingen att lämna som referens med andra ord. Så jag är fast i det här träsket fast det kanske vore bäst för alla inblandade parter om jag kom loss. Den nya chefen har iaf något att vinna på att vara referens, hem blir av med mig men har inte varit min chef så länge. Den gamla känner mig bättre, men har inga incitament till att vara en bra referens. Kommer det verka konstigt att lämna nya chefen som referens?

• Svar på tråden Jobbreferens
  • nnnnnnnn

Det kommer inte verka konstigt.
    Du kan även lämna andra som referenser tex kollegor som du samarbetar bra med eller om du har andra intressen tex jobbar ideellt inom fotbollsföreningen eller röda korset, så kan man lämna dem som ref.

• Anonym (Nej)

Nej då, det är ju din nuvarande chef och de vet inte hur länge hen arbetat där men täck gärna upp med en kollega också.

• Anonym (F)

Finns det andra som kan vara referens?

Senast jag bytte använde jag en projektledare och två kunder.

• Anonym (Ibland får man skarva)

Som andra redan skrivit så behöver det inte vara en chef, utan det går bra med kollegor.

Om som säger att det måste vara en chef så kan du göra som jag gjorde för väldigt många år sedan, jag skaffade ett mobilnummer till och sa att det var min chef, svarade med hans namn och var genom det referens till mig själv ;)

• sextiotalist
    Anonym (Ann) skrev 2021-04-21 10:56:41 följande:

Jag trivs inte på mitt jobb och står i tagen att söka nytt.

Har hittat ett jobb att söka och är färdig med CV och personligt brev. Bara att skicka in med andra ord. Det som känns jobbigt är det här med referenser. Har arbetat på nuvarande över fem år, men har sedan ett par månader ny chef. Den gamla chefen och jag står inte på god fot med varandra. Och jag hade hoppats att saker skulle bli bättre när hen slutade. Men nu känns det som att vår dåliga relation smittat av sig på nya chefen och vissa av kollegorna. Har ingen att lämna som referens med andra ord. Så jag är fast i det här träsket fast det kanske vore bäst för alla inblandade parter om jag kom loss. Den nya chefen har iaf något att vinna på att vara referens, hem blir av med mig men har inte varit min chef så länge. Den gamla känner mig bättre, men har inga incitament till att vara en bra referens. Kommer det verka konstigt att lämna nya chefen som referens?

Jag har aldrig lämnat nuvarande chef som referens när jag sökt arbete. Skulle aldrig göra det heller om jag bytte nu, även om jag har en väldigt bra relation med min nuvarande chef.
    Jag har varit referens, utan att varit chef.
    Det är faktiskt först på FL jag mött att man använder sin nuvarande chef som referens, inget jag stött på innan. Jag har även blivit informerad om att man inte ska göra det.
  • Anonym (Ann)

Jag har ingen kollega som jag samarbetar bra med. Vi har inte kunder som vi har relation med på det viset att vi kan lämna dem som referens. Annars är jag väldigt uppskattad av just våra kunder.

Fundera på att fråga den kollega som visar sin avsky tydligast, hon har dessutom arbetsledande roll. Men vet inte om hon är tillräckligt smart för att fatta vad hon skulle vinna på att vara en god referens.

Jag har inga uppdrag utanför arbetet.

Vad frågar man om när man tar referenser? Är bara för att verifiera det man påstått i ansökan? Eller är det ens personliga egenskaper de frågar efter?

Svar på tråden Jobbreferens