• ljuslilja

    Ni som har särskilt stort sömnbehov med barn upp till 1-2 år

    Jag är nyfiken på hur ni med stort sömnbehov och med barn upp till 1-2 år gör. Frågan vänder sig till er som behöver prestera och behöver vara pigga och kunna tänka ordentligt.

    Självklart förstår jag att det finns särskilda situationer där barnet har exempelvis kolik och där det bara är att vänta ut det till koliken går över. Men jag menar mer rent generellt.

    Ni som har ekonomiska resurser, har ni löst det med au au pair? Har ni försökt sova när barnen sovit? Har ni begränsat er i hur många barn ni valt att skaffa med hänsyn till ert sömnbehov?

    Till er som menar att man inte ska skaffa barn om man vill sova, det får ni gärna ta i en annan tråd.

  • Svar på tråden Ni som har särskilt stort sömnbehov med barn upp till 1-2 år
  • Tow2Mater

    Eftersom vi båda jobbade och "behövde prestera och behövde vara pigga och kunna tänka ordentligt" i våra jobb turades vi om att sova. Jag lade mig tidigt och fick några timmars sömn under tiden maken tog barnets första uppvak och eventuella sena insomningar, sen tog jag barnets andra, tredje etc uppvak och lät maken sova sammanhängande tills det var dags för oss alla att kliva upp. Kan väl inte påsta nån av oss hade direkt mer sömnbehov än nån annan, men utan fl-ledighet när båda ska jobba fem dar i veckan måste man ju hjälpas åt.

  • Aliona

    Vi tog olika delar av natten. Min fru var ansvarig flr uppvak innan kl 05.00. Jag som är hemskt kvällstrött gick och lade mig tidigt, innan 22. Från kl 05.00 gick jag upp med barnet och tog morgonen så att min fru fick sova ut.

    Men rent generellt var sömnen är inget större problem från 1-2 årsåldern. Vid ett, när han började förskola, vaknade han oftast bara en gång, fick nappflaska och somnade om. Vid 1,5 tror jag att han sov hela natten. Innan dess var vi ju föräldralediga. Var han senare sjuk och vi var tvugna att vaka så stannade vi hemma från jobbet dagen efter. Kan man inte prestera så kan man inte.

    Sen ja, vi stannade vid ett barn, och vårt sömnbehov är inte avgörande men definitivt bidragande orsak till det.

Svar på tråden Ni som har särskilt stort sömnbehov med barn upp till 1-2 år