• Anonym (Undrar)

Mirtazapin?

Fick Mirtazapin utskrivet mot ångest men när jag läser FASS så står det inget om att den är mot ångest. Vet läkaren vad han gjorde?

Han sa även att den ska börja verka direkt och inte ha jobbig insättning som andra antidepp har.

Låter märkligt alltihopa. Vet inte om jag vågar testa denna.

• Svar på tråden Mirtazapin?
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-21 18:06:36 följande:

Fick Mirtazapin utskrivet mot ångest men när jag läser FASS så står det inget om att den är mot ångest. Vet läkaren vad han gjorde?

Han sa även att den ska börja verka direkt och inte ha jobbig insättning som andra antidepp har.

Låter märkligt alltihopa. Vet inte om jag vågar testa denna.

Ja, den används bla mot ångest och depression. Och ja, läkare vet vad han gör.
  • Anonym (Undrar)
    EpicF skrev 2021-04-21 18:09:29 följande:

Ja, den används bla mot ångest och depression. Och ja, läkare vet vad han gör.

Tyckte bara det var konstigt att det inte stod nåt om det i FASS...
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-21 18:13:23 följande:

Tyckte bara det var konstigt att det inte stod nåt om det i FASS...

Det används mot depression sjukdomar vilket ångest oftast är en del av.
  • Anonym (Undrar)
    EpicF skrev 2021-04-21 18:18:27 följande:

Det används mot depression sjukdomar vilket ångest oftast är en del av.

Har du ätit den?
  • Anonym (Byt)

Mirtazapin har en biverkning som gör att man blir extremt trött och därför används den också som alternativ sömnmedicin.

Varför ges inte kurativ behandling istället för mediciner? Ska man ha något för ångest så är bensodiazepiner det medel som hjälper, ex xanor. Då säger läkaren att det är beroendeframkallande, men vad är inte diverse ssripreparat och mao-hämmare? Vi som land ligger långt efter i den här diskussionen om man ser till norges framsteg där de lägger in patienter på behandling för ssri och mao. Be om en terapeut som kan jobba med att hjälpa dig finna strategier för att hanter eller avvärja din ångest.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Byt) skrev 2021-04-21 18:22:13 följande:

Mirtazapin har en biverkning som gör att man blir extremt trött och därför används den också som alternativ sömnmedicin.

Varför ges inte kurativ behandling istället för mediciner? Ska man ha något för ångest så är bensodiazepiner det medel som hjälper, ex xanor. Då säger läkaren att det är beroendeframkallande, men vad är inte diverse ssripreparat och mao-hämmare? Vi som land ligger långt efter i den här diskussionen om man ser till norges framsteg där de lägger in patienter på behandling för ssri och mao. Be om en terapeut som kan jobba med att hjälpa dig finna strategier för att hanter eller avvärja din ångest.

Önskar endast svar på min fråga om mirtazapin. Andra svar/råd undanbedes.
  • Anonym (Undrar)

Läste precis i en annan tråd här som fått irritation som biverkan. Det lät ju inget bra..men visst alla vi reagerar väl olika. När jag läser runt lite verkar folk tycka att den hjälper mot ångest.

• Anonym (Byt)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-21 18:25:38 följande:

Önskar endast svar på min fråga om mirtazapin. Andra svar/råd undanbedes.

Biverkningen kan hämma ångesten. Du får läsa på om signalsubstanser och receptorer i relation till ångest och mirtazapin (maohämmare)

Vad tänker du att du ska få för svar här. Ja eller nejsvar
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-21 18:31:00 följande:

Läste precis i en annan tråd här som fått irritation som biverkan. Det lät ju inget bra..men visst alla vi reagerar väl olika. När jag läser runt lite verkar folk tycka att den hjälper mot ångest.

Ps det är en jobbig insättning på grund av att man blir stentrött och zombie
  • EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2021-04-21 18:21:22 följande:

Har du ätit den?

Ja, för många år sedan men mot sömnproblem. Väldigt effekt mot det med och används mot det också.
Svar på tråden Mirtazapin?