• Wed 21 Apr 2021 19:59
    2387 visningar
    13 svar
    -1
    13
    2387

    Har gett kolsyrat vatten regelbundet till min 2 åring!

    Vår 2 åring älskar kolsyrat vatten tex loka och ramlösa.

    Ibland om vi har det hemma dricker hon det ofta.

    Så åtminstone några gånger i veckan. Vissa dagar jätte mycket.

    Är vi ute och äter får hon dricka det osv.

    Men läste nu på en av flaskorna att det inte ska ges till barn under 7 år regelbundet! Inte sett det förut.

    Oj! Vad är anledningen till detta. Är det för tänderna eller är det inte bra för kroppen allmänt?

  • Svar på tråden Har gett kolsyrat vatten regelbundet till min 2 åring!
  • hawtho­rne
    Wed 21 Apr 2021 20:02
    #1
  • Wed 21 Apr 2021 20:21
    #2

    Skulle gissa att det inte är för att det är kolsyrat utan för att det är mineralvatten. Enligt 1177 innehåller mineralvatten mycket flour och ska därför inte ges till barn.

  • Wed 21 Apr 2021 20:33
    #3

    Tack för era svar. Oj, nu fick jag riktig ångest, att jag inte kollat upp detta tidigare.

    Hade bara tänkt på kolsyran förut och läst att kolsyra i sig inte skulle vara något farligt med.

    Bäst att gömma ramlösa hädanefter!! Och hoppas vårt barn inte tagit skada redan.

  • hawtho­rne
    Wed 21 Apr 2021 20:35
    #4
    +1
    Kaga skrev 2021-04-21 20:33:12 följande:
    Tack för era svar. Oj, nu fick jag riktig ångest, att jag inte kollat upp detta tidigare.

    Hade bara tänkt på kolsyran förut och läst att kolsyra i sig inte skulle vara något farligt med.

    Bäst att gömma ramlösa hädanefter!! Och hoppas vårt barn inte tagit skada redan.
    Kolsyra vanligt kranvatten då?
  • Anonym (Sodav­atten)
    Wed 21 Apr 2021 20:38
    #5

    Det är fluorhalten i mineralvatten som Ramlösa och Loka som kan ge fläckar på de kommande permanenta tänderna (så länge barnet fortfarande har mjölktänderna kvar).

    Köp en soda streamer så är problemet löst. Barnet får bubbelvatten men slipper fluor och missfärgade tänder när de permanenta tänderna växer ut.

  • Wed 21 Apr 2021 20:46
    #6
    Anonym (Sodavatten) skrev 2021-04-21 20:38:41 följande:

    Det är fluorhalten i mineralvatten som Ramlösa och Loka som kan ge fläckar på de kommande permanenta tänderna (så länge barnet fortfarande har mjölktänderna kvar).

    Köp en soda streamer så är problemet löst. Barnet får bubbelvatten men slipper fluor och missfärgade tänder när de permanenta tänderna växer ut.


    Ja, men problemet kanske inte är löst om skadan redan är skedd därav fick jag sådan ångest. Hon har verkligen druckit det ofta i ungefär ett år :/

    Men ska självklart inte ge henne mer från nu.
  • Wed 21 Apr 2021 20:55
    #7
    hawthorne skrev 2021-04-21 20:35:47 följande:

    Kolsyra vanligt kranvatten då?


    Har ingen sådan men får kanske skaffa.
  • Anonym (Sodav­atten)
    Wed 21 Apr 2021 20:57
    #8
    Kaga skrev 2021-04-21 20:46:45 följande:

    Ja, men problemet kanske inte är löst om skadan redan är skedd därav fick jag sådan ångest. Hon har verkligen druckit det ofta i ungefär ett år :/

    Men ska självklart inte ge henne mer från nu.


    Gjort är gjort. Du kan inte ändra det förgångna oavsett. Ångest löser ingenting.

    Ge henne soda streamat kranvatten i fortsättningen om hon absolut vill ha bubbelvatten.

    Vad som eventuellt hänt med tänderna visar sig när den tiden kommer. Det är utanför din kontroll.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 21 Apr 2021 20:57
    #9

    Jag undrar ju lite varför man ger sitt barn kolsyrat vatten från början?

  • Wed 21 Apr 2021 21:03
    #10
    Anonym (Hmm) skrev 2021-04-21 20:57:39 följande:

    Jag undrar ju lite varför man ger sitt barn kolsyrat vatten från början?


    Minns inte exakt. Men bar nog runt förra sommaren då man var ute länge och lättaste sättet få tag på vatten är att köpa en loka.

    Och hon ville väl smaka och gillade det. Och ville ha mer.

    Och då hon gillade det tänkte man väl att då man är ute kan man köpa en loka till henne istället för att varje gång ha med eget vatten.

    Försökte som sagt kolla upp förut om det kunde vara skadligt men jag fokuserade mest på kolsyran och missade det här andra.
  • Wed 21 Apr 2021 21:07
    #11
    Kaga skrev 2021-04-21 20:33:12 följande:

    Tack för era svar. Oj, nu fick jag riktig ångest, att jag inte kollat upp detta tidigare.

    Hade bara tänkt på kolsyran förut och läst att kolsyra i sig inte skulle vara något farligt med.

    Bäst att gömma ramlösa hädanefter!! Och hoppas vårt barn inte tagit skada redan.


    Äh, var inte så hård mot dig själv! Det är ju olyckligt, men det händer att föräldrar missar saker. Vi får väl hoppas att tänderna inte tagit skada, men att ha ångest löser inget!
  • Thu 22 Apr 2021 08:44
    #12

    Loka är lugnt det är ramlösa som inte är bra :) är för mycket flour

  • nernu
    Thu 22 Apr 2021 10:49
    #13

    Som Lilant skrev så är det ingen fara med loka. Det är lika mycket fluor som i dricksvattnet. Det är ramlösa du kan vara lite mer försiktig med. Men högst troligt har ditt barn inte tagit någon skada av det heller.

Svar på tråden Har gett kolsyrat vatten regelbundet till min 2 åring!