Alaskan Malamute
Någon som har erfarenhet av Alaskan?
Bra eller dåliga?
Passar dom som familjehund?
Alla erfarenheter tack!
Någon som har erfarenhet av Alaskan?
Bra eller dåliga?
Passar dom som familjehund?
Alla erfarenheter tack!
Jag har ingen själv, men känner många som har de i dragspann!
Min uppfattning är att rasen är avlad för att vara utomhus!! Visst går det ha den innomhus också, då får den "mindre" päls och så, men den trivs bäst utomhus helt klart!! Och den är avlad för att jobba med... så har man mycket tid, lust och gillar friluftsliv, skidåkning och sånt, så passar den nog kanske som familjehund!! Alla hundar i den rasen jag känner, är självklart familjehundar, men dock inga hundar som ligger i soffan och latar sig!! De är jättesnälla mot barn och skulle inte göra en fluga förnär... eller iallfall om de inte känner sig trängda el hotade på nått sätt!!
Okej, tack för ditt svar!
Fler?
tjingeling!
vi har en blandras alaskan/labrador
hon är kanon som familjehund å super snäll mot bebben
Känner mamman till henne (en renrasig alaskan) väldigt väl å hon har exakt samma psyke, vi känner även hennes föräldrar som e precis likadana!
så för oss funkar det kanon å vi har haft henne redan innan bebben kom men hon tog alla dessa tokigheter med ro.
ska tilläggas att Jordan dagligen drar i hennes öron, pillar i hennes ögon, slår
henne med sina leksaker å hon bara låter honom göra det.
I går när jag kolla till honom mitt i matlagningan så ligger Leia med Öppen mun å Jordan drar å sliter i tungan
Jordan har även som favorit syssla att dra tag i Leias svans å åka i gåstolen efter henne när hon försöker komma loss!
men nu ska jag sluta babbla, det enda ni ska tänka på är att hundrasen KRÄVER MYCKET motion! De vill jobba, å jobba hårt för att bli nöjda. Det är ingen sällskaps hund som nöjer sig med kissepromenader runt huset...
lycka till
Okej, ni måste ha en fantastisk hund!
...och det är precis som Arctura sa en hund som trivs bäst ute, mer ute än inne!
Leia tränar 5 dagar i veckan ( då är hon ute å löper i skogen i minst 6 timmar, då ingår även intervallträning)
de resterande 2 dagarna är hon "bara" ute å tränar eftersök med sambon några timmar om dan.
mycket jobb, men har man intresset så e det helt klart värt det!
Ja, hon är fantastisk!
ska försöka få valpar på henne till nästa år om du är intresserad
Min mamma hade en alaskan malamute som var jättefin, men... Jag tycker nog inte att de går under gruppen "sällskapshund". Hon var en utpräglad ute-hund och sov ofta på altanen (sommar som vinter) och var i stort behov av att vara ute, länge och ofta. De kräver mycket arbete - och de fäller kopiöst mycket!
Vi har haft labrador och bearded collie/briard innan och jag måste nog säga att de var mer lämpade som familjehundar - tycker jag i alla fall. Vi barn var ju utflugna när mamma köpte hunden, och det var ett attans jobb varje gång vi kom hem: i hennes ögon (hundens...) stod vi lägst i rang och hon var som en hök över oss hela tiden. Viljestark och envis, med andra ord. Men det kanske var HENNES personlighet!!
Hon löper sex timmar i skogen - om dagen?
Hur har ni tid? -imponerad-
Jag känner ju familjer som har dessa hundar i sitt företag och håller på med spann!! De kör turister på vintern...
de gör ju inte nått annat än att tränar med sina hundar, de är ju deras jobb och jag ljuger inte, ifall jag säger att de kör med sina hundar i stort sätt varje dag, minst ett pass på någon timme!! Hundarna har vila på sommaren, då det är för varmt för dem att jobba, alltså de har semester!!! Så det är verkligen en ras som tåls att tänka igenom, innan man skaffar en!! Vet att de lätt blir understimulerade och gärna gör av energin på att förstöra saker eller skälla konstant om de inte får jobba ordentligt!!
Vill man ha en sån ras till "familjehund" så kanske en blandning med någon annan ras skulle funka bättre än en renrasig Alaskan ras, det gäller ju alla alaskan,raser förståss....