• Minelli

Alaskan Malamute

Någon som har erfarenhet av Alaskan?
    Bra eller dåliga?
    Passar dom som familjehund?
    Alla erfarenheter tack!

• Svar på tråden Alaskan Malamute
  • bettyboopan

Har ingen själv, men hade oerhört gärna haft en om det inte hade varit för 1) jag bor i en 2:a 2) har varken tid eller energi till att tillgodose deras behov av att vara ute och jobba (inte just nu iaf). Tycker annars dom är så otroligt vackra och härliga!
    Vad jag har hört så blir en Alaskan Malamute väldigt olycklig om den inte får jobba mycket, gärna dra.. får den det så blir den nog en trevlig familjehund med!

• Andrés mamma

Alaska är en kanonfin hund, men kräver massor av tid och energi. Skulle inte satsa på den rasen med småbarn. Mina föräldrar hade en sån, men när mina småsyskon kom var det bara att inse att vi fick omplacera den - mådde inte alls bra och blev helt klart understimulerad....

• Minelli

Någon som kan rekommendera någon ras som är lämplig som familjehund? Gärna någon lite större ras.
    Verkar tyvärr inte som att en Alaskan skulle få den stimulans som den behöver här just nu.

• mjukisvicki

alltså alla hundar behöver stimulans. kanske inte i alskans utsträckning men ändå simulans på alla plan.
    speciellt stora hundar.. vet att engelska cockrana är riktiga lat hundar(vissa) och trivs med att vara med familjen och gå ut och gå långa promenader..

• Minelli

Självklart behöver alla djur stimulans! Men jag menade DEN stimulans som en Alaskan behöver.. alltså ganska mycket - kan vi nog inte ge just nu.

Ska titta på den engelska hunden aldrig hört talas om tror jag.

• mjukisvicki

ok dom är jätte vackra.. engelsk cocker spaniel heter dom
    fast på skk så heter dom bara cocker spaniel.

• Andrés mamma

En väldigt rar familjehund är ju Flat Coated retriver, det är en glad, lite slamsig hund. Skulle lätt köpa en sån om vi skulle köpa hund idag. Men som du säkert redan vet så kräver ALLA hundar, stor eller liten rätt mycket stimulans och motion...

• Minelli

Jo, självklart.. säger de igen: absolut ska man ge alla djur den stimulans dom behöver! Såpass med tid har jag allt. Men någon nämnde förut att dom lägger sex timmar per dag med sin alaskan och den tiden har vi inte riktigt tyvärr. Även om jag hade velat.

• bigmacoco

Jag gillar labradorer, och den hade vi när vi var små. Hon var underbar! Nu ska min mamma köpa en golden, och det känns också ok. De ligger ju iofs högt på "bitlistan" men det är nog för att de är så vanliga i barnfamiljer, tror jag. Dvs barnen leker och grejar med dem så att de nyper dem då och då. Annars var vår blandras (bearded collie/briard) också härlig - lätt att dressera och snäll som få. Hon blev dessutom gammal, 16 år!!

• Arctura

Det finns ju massor med raser med storlek! Menar du stor hund eller mellanstor hund? Stora raser som passar kan ju vara Lanseer, bernen sennen, sant bernard eller liknande... mellan storlek kan ju kanske vara golden, labrador, ellernått i den stilen!! Kolla in hundsidor här på nätet där finns ju massor av raser att kolla in!!

• Minelli

Ska göra det, tack för alla tips och råd!

• Hallonsaft

Varför inte en mastiff? Då har du en stor hund, som kräver lite lagom aktivering och motion. De är inte så krävande.

Svar på tråden Alaskan Malamute