• Anonym (Frilufsarn)

Vandra och tälta som gravid?

Vill höra lite erfarenheter från er andra. Någon som tältat/vandrat som gravid? Hur sent i graviditeten?

Kommer vara ca 6-7 mån gravid under semestern, och även om coronaläget förhoppningsvis är lugnare i slutet av sommaren och restriktioner skulle ha släppts så blir det hemester. Men är bra sugen på vandring (om kroppen tillåter).

Någon som vandrat så sent i grav och kan ge råd? Behöver inte boka in något i förväg och har all utrustning så det är mer en fråga om det kan funka . Tänker inte bära så tungt, det får andra göra.

• Svar på tråden Vandra och tälta som gravid?
  • Anonym (J)

Inga erfarenheter mer än att det var pissigt jobbigt att gå i åkulla bokskogar (fem stigningar) som gravid i vecka 20 utan tillstymmelse till mage.

Då var jag ändå van att gå och gick i regel 16.000 steg på jobbet varje dag.

Är du van att gå så är det säkert lättare. Men annars skulle jag vara tveksam till vandring så sent i graviditeten.

Den aspekt jag tänker mest på är väl egentligen att det dels bör vara vandring som går att avbryta (inte upp på ett fjäll där du behöver fjällräddning). Och också att du bör tänka på att du vill kunna få hjälp och ta dig till sjukhus om någonting händer med barnet. Minskad fosterrörelse, prematurfödsel osv.

Tänker spontant att liggunderlag kanske inte är jättekul med stor mage?

Om jag hade haft tankar på att vandra som gravid så hade jag antingen hållit mig till leder, typ bergslagsled, eller bokat en stuga för att göra dagsturer.

• Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-22 14:52:03 följande:

Inga erfarenheter mer än att det var pissigt jobbigt att gå i åkulla bokskogar (fem stigningar) som gravid i vecka 20 utan tillstymmelse till mage.

Då var jag ändå van att gå och gick i regel 16.000 steg på jobbet varje dag.

Är du van att gå så är det säkert lättare. Men annars skulle jag vara tveksam till vandring så sent i graviditeten.

Den aspekt jag tänker mest på är väl egentligen att det dels bör vara vandring som går att avbryta (inte upp på ett fjäll där du behöver fjällräddning). Och också att du bör tänka på att du vill kunna få hjälp och ta dig till sjukhus om någonting händer med barnet. Minskad fosterrörelse, prematurfödsel osv.

Tänker spontant att liggunderlag kanske inte är jättekul med stor mage?

Om jag hade haft tankar på att vandra som gravid så hade jag antingen hållit mig till leder, typ bergslagsled, eller bokat en stuga för att göra dagsturer.

Är vandringsvan, gått långa turer i fjällmiljö med tung packning och tältat. Men det är ju säkert en annan sits att vara gravid.

Har uppblåsbart tjockt liggunderlag som är extra brett. Tanken är också inte att gå utanför led, så hurtig vill jag inte vara.

Alternativet att ha stuga och ta dagsturer finns redan löst som backup. Funderade också på tvådagarsturer från stugan - dvs en övernattning bara och sedan tillbaka.

Sjukhus finns på köravstånd - dock vill jag ju inte belasta vården i onödan utanför min egen region såklart om det är ansträngt läge så det är något som kommer vägas in i alla beslut med, hur sitsen är i slutet av sommaren.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frilufsarn) skrev 2021-04-22 15:15:24 följande:

Är vandringsvan, gått långa turer i fjällmiljö med tung packning och tältat. Men det är ju säkert en annan sits att vara gravid.

Har uppblåsbart tjockt liggunderlag som är extra brett. Tanken är också inte att gå utanför led, så hurtig vill jag inte vara.

Alternativet att ha stuga och ta dagsturer finns redan löst som backup. Funderade också på tvådagarsturer från stugan - dvs en övernattning bara och sedan tillbaka.

Sjukhus finns på köravstånd - dock vill jag ju inte belasta vården i onödan utanför min egen region såklart om det är ansträngt läge så det är något som kommer vägas in i alla beslut med, hur sitsen är i slutet av sommaren.

Antar att ni då vandrar där det finns mottagning eller har en satellittelefon?

Hoppas du får bra tips från någon. Om detta är görbart handlar troligtvis mest om hur du mår. Lycka till!
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-22 16:00:43 följande:

Antar att ni då vandrar där det finns mottagning eller har en satellittelefon?

Hoppas du får bra tips från någon. Om detta är görbart handlar troligtvis mest om hur du mår. Lycka till!

Ja, absolut. Har vandrat utanför såna områden som ogravid och även om jag gillar miljöerna där är det inget jag skulle göra som gravid.

Tack iaf!
  • Anonym (J)

Kan tillägga gällande åkulla bokskogar att det alltså seriöst var jobbigare att gå en slinga där med fem stigningar än att gå upp på Kebnekajse (mörare i benen efter Kebnekaise bara). Och då hade jag som sagt NOLL mage

• Anonym (C)

Jag gick på en dagsvandring när jag var i typ v 25, bara vandringsled och över dagen så ingen tältning eller så. Det gick bra men så mådde jag väldigt bra rent allmänt då, hade lite mildare foglossning så fick tänka på det och ta lite extra pauser än man kanske gjort annars, men bara härligt att stanna upp och njuta av naturen lite extra också ;) . Så så länge du känner att du orkar och mår såpass bra och eftersom du är van vid att vandra så tror jag det kan funka bra :)

• Anonym (J)
    Anonym (C) skrev 2021-04-22 16:13:55 följande:

Jag gick på en dagsvandring när jag var i typ v 25, bara vandringsled och över dagen så ingen tältning eller så. Det gick bra men så mådde jag väldigt bra rent allmänt då, hade lite mildare foglossning så fick tänka på det och ta lite extra pauser än man kanske gjort annars, men bara härligt att stanna upp och njuta av naturen lite extra också ;) . Så så länge du känner att du orkar och mår såpass bra och eftersom du är van vid att vandra så tror jag det kan funka bra :)

Håller med dig. Ts är uppenbart van att vandra och har koll på säkerhetsrisker så så länge kroppen inte sätter stopp skulle jag köra. Och ha med i beräkningen att man måste ha en nödlösning om man inte orkar som man trott
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-22 16:22:35 följande:

Håller med dig. Ts är uppenbart van att vandra och har koll på säkerhetsrisker så så länge kroppen inte sätter stopp skulle jag köra. Och ha med i beräkningen att man måste ha en nödlösning om man inte orkar som man trott

Jo, jag kommer ju självklart att lyssna på kroppen. Har redan gjort mer slitiga vandringar så jag har inget behov av det för sakens skull.

Menade heller inte någon 14-dagars-historia rätt ut i Sarek, utan mer att hålla sig rätt nära startpunkten och bilen, njuta av naturen och ta tid åt naturupplevelsen i sig denna gång.

Dagsturer är också fina och det kanske mycket väl landar där, vore mest intressant att också höra erfarenheter från någon som tältat som gravid med lite tips och råd. :) Just för funderingen på turer med en övernattning då.
  • annabellelee

Jag vandrade som gravid i månad 5. Jag tränade hela graviditeten och mådde bra, dvs ingen foglossning eller andra allvarliga krämpor.

Att vandra var jobbigare än annars, vilket innebär att dagssträckorna tog längre tid än de brukar. Går det skulle jag korta dagsetapperna något, i mitt fall gick det inte eftersom övernattningsställena inte var belägna så att det var möjligt, men tältar du kanske det går att ordna. För min del hade 20-25%kortare dagsetapper varit perfekt.

Jag var också lite nervösare än annars, tex var en del av leden klättring på lösa stenar, och vanligtvis hade det inte varit problem, men som gravid var jag livrädd att snubbla till och skada magen. Så hade det gått hade jag undvikit särskilt jobbiga, hala eller branta passager.

Annars fungerade det jättebra!

• Anonym (J)
    Anonym (Frilufsarn) skrev 2021-04-22 16:29:10 följande:

Jo, jag kommer ju självklart att lyssna på kroppen. Har redan gjort mer slitiga vandringar så jag har inget behov av det för sakens skull.

Menade heller inte någon 14-dagars-historia rätt ut i Sarek, utan mer att hålla sig rätt nära startpunkten och bilen, njuta av naturen och ta tid åt naturupplevelsen i sig denna gång.

Dagsturer är också fina och det kanske mycket väl landar där, vore mest intressant att också höra erfarenheter från någon som tältat som gravid med lite tips och råd. :) Just för funderingen på turer med en övernattning då.

Är du med i några vandringsgrupper på Facebook? Tänker att det borde finnas en del där som vandrat gravida.

Annars finns även grupper för att vandra med barn. Skulle gissa ett en hel del av dem som vandrar med små barn också har vandrar som gravida.
Svar på tråden Vandra och tälta som gravid?