Anonym (J) skrev 2021-04-22 14:52:03 följande:
Inga erfarenheter mer än att det var pissigt jobbigt att gå i åkulla bokskogar (fem stigningar) som gravid i vecka 20 utan tillstymmelse till mage.
Då var jag ändå van att gå och gick i regel 16.000 steg på jobbet varje dag.
Är du van att gå så är det säkert lättare. Men annars skulle jag vara tveksam till vandring så sent i graviditeten.
Den aspekt jag tänker mest på är väl egentligen att det dels bör vara vandring som går att avbryta (inte upp på ett fjäll där du behöver fjällräddning). Och också att du bör tänka på att du vill kunna få hjälp och ta dig till sjukhus om någonting händer med barnet. Minskad fosterrörelse, prematurfödsel osv.
Tänker spontant att liggunderlag kanske inte är jättekul med stor mage?
Om jag hade haft tankar på att vandra som gravid så hade jag antingen hållit mig till leder, typ bergslagsled, eller bokat en stuga för att göra dagsturer.
Är vandringsvan, gått långa turer i fjällmiljö med tung packning och tältat. Men det är ju säkert en annan sits att vara gravid.
Har uppblåsbart tjockt liggunderlag som är extra brett. Tanken är också inte att gå utanför led, så hurtig vill jag inte vara.
Alternativet att ha stuga och ta dagsturer finns redan löst som backup. Funderade också på tvådagarsturer från stugan - dvs en övernattning bara och sedan tillbaka.
Sjukhus finns på köravstånd - dock vill jag ju inte belasta vården i onödan utanför min egen region såklart om det är ansträngt läge så det är något som kommer vägas in i alla beslut med, hur sitsen är i slutet av sommaren.