Sommarsemester och bonusar?
Jag undrar hur ni andra planerar semestern när ni lever med någon som har barn? Kör ni 2 veckor med barn och 2 utan eller varannan vecka som innan?
Jag undrar hur ni andra planerar semestern när ni lever med någon som har barn? Kör ni 2 veckor med barn och 2 utan eller varannan vecka som innan?
Vi har ett avtal från tingsrätten. Där står att barn har rätt till 2 veckors sammanhängande ledighet med varje förälder. Ny är våra barn tonåringar så det blir så att det yngsta barnet följer detta men de äldre gör lite som de vill. I avtalet står att föräldrarna ska turas om vartannat år att vara först med att välja vilka två veckor man vill ha.
Tycker ni att det är OK att tonåringarna kommer och går lite som de vill under sommaren då?
Om ni planerar att resa nånstans; hur gör ni då?
De första åren meddelade mamman "så här blir det", men efter en del bråk o krav från oss kom vi fram till följande.
Två bokade veckor, vartannat år valde mammas familj vartannat pappans familj. Meddelade i april när semesterlistorna var satta.
Utöver de två veckorna "tog vi det som det blev", dvs inga fasta helger/veckor utan lite flytande. Mamman hade oftast 3-4 veckors semester, medans vi ofta hade möjlighet att dra ut på det hela sommarlovet med lite pusslande, så ofta var bonus hos oss åtta veckor, med mellanlandning hos mamman några dagar emellanåt.
Tycker ni att det är OK att tonåringarna kommer och går lite som de vill under sommaren då?
Reser ni utan barn typ varannan resa eller blir det bara någon weekend utan barn?
Resa med andras ungar?
Nej, det skulle jag betala för att slippa.
Vi har en väldigt okomplicerad relation alla ex emellan så det blir som vi behöver och kan jämka ihop mellan oss. Vi brukar sätta oss ner tillsamman över en fika och plannera semester ihop.
Varannan vecka
Varannan vecka
Reser ni utan barn typ varannan resa eller blir det bara någon weekend utan barn?
Brukar bonusar åka med på resor även när de passerat 18 år?
Vi brukar försöka få till en barnfri vecka tillsammans då vi passar på att göra något ihop. Övrig tid har oftast någon av oss barn hos sig.
Hur många veckor i taget det handlar om beror på planer osv. Ska man åka på semester behöver man ju kanske mer än en vecka.
Jag har nuförtiden dock mina barn i princip hela sommaren och pappan har 2 veckor med dem.
Brukar bonusar åka med på resor även när de passerat 18 år?
I en kärnfamilj så vill båda föräldrarna åka med sina barn, vilket inte är direkt fallet när man är i en styvfamilj. Dessutom brukar barn med skilda föräldrar få dubbelt upp när det gäller resor. Dels med mamman och eventuellt hennes partner och med pappan och dennes partner. Därför kanske de inte kan åka med på alla resor.
Är det vanligt att 18 åringar följer med sin bonusförälder och föräldern på resor?
Har och vill ha min dotter under hela min semester.
Sen kan hon åka till sin pappa någon dag / 1 helg under de 4 veckorna.
Min sambo säger inget om det.
Hans barn ( min bonus) bor heltid hos oss.
Åker kanske 1 vecka eller nån helg till sin mamma i sommar.
Och då vill vi helst INTE att han åker på våran semestern.
På semestern vill vi vara alla.
Plus minus någon dag hit och dit.
Kanske skulle velat ha en barnfri vecka under semestern OM barnen var små (under skolålden)
För att kunna njuta av sena kvällar och sovmorgon bara jag och sambon.