• Anonym (TS)

    Måste man gå v. 20?

    Jag har fått ett jobb till sommaren, där jag till viss del kommer komma i kontakt med covid-positiva personer. Jag kommer vara gravid efter vecka 20, och enligt FK kan arbetsgivaren förbjuda mig från att arbeta relaterat till risker i arbetsmiljön, men enligt DO är det diskriminering att påtvinga omplacering på grund av graviditet. FK beskriver också, på samma sida, hur det går till: steg 1 är att medarbetaren själv ansöker om omplacering, och steg 2 är att arbetsgivaren undersöker möjligheten. Vad är det som gäller egentligen, vem har sista ordet? Måste jag berätta för arbetsgivaren att jag är gravid? Eller borde jag berätta redan nu om arbetet behöver anpassas? Graviditeten kommer vara synlig, men vill verkligen ha detta jobb.

  • Svar på tråden Måste man gå v. 20?
  • Anonym (F)

    Du måste berätta om din graviditet några månader innan du tänker gå hem inför förlossningen. Det är din skyldighet.

    Om chefen kan tvinga hem dig är jag osäker på däremot, det är inte riktigt samma regler som gäller nu under corona som i vanliga fall. Det skulle alltså inte räknas som diskriminering iaf.

  • Anonym (H)

    Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet. Däremot blir du tvungen att göra det 2-3 månader före bf eftersom du då måste ansöka om föränderlighet. Lagstadgat 2 månader innan men kan vara reglerat till 3 månader i kollektivavtal.

    Om du berättar för arbetsgivaren så är denne skyldig att göra en arbetsmiljöutreding. Om de kommer fram till risk för att smittas av covid så är de skyldiga att vidta åtgärder i första hand. Antingen genom att anpassa arbetsmiljön så att den blir smittsäker eller omplacera dig. Kan de inte omplacera dig så är de SKYLDIGA att stänga av dig. Annars bryter de mot arbetsmiljölagen.

    Detta gäller alldeles oavett vilken form av risk som finns i arbetsmiljön. Det kan handla om buller eller kemikalier lika gärna som covid.

  • Anonym (H)

    Jag undrar lite vad du menar med att do säger att man inte får omplaceras?

    Graviditet går under könsdiskriminering. Om man skulle omplaceras pga att arbetsgivaren tex tycker att det är osmidigt med en person som är något långsammare än vanligt så skulle det eventuellt kunna vara diskriminering.

    Men när det handlar om säkerhetsrisker kommer det inte gå som diskriminering

  • Anonym (TS)

    Det är en visstidsanställning så föräldraledigheten infaller ändå efter det, där blir det inga problem. Arbetet är i vården så jag gissar att det utan tvekan räknas till högrisk-arbete, det är inte heller aktuellt med arbete hemifrån eller andra uppgifter förstås, finns inga alternativ. Något tips på hur jag borde tänka, berätta redan nu eller inte alls?

  • Anonym (Greta)
    Anonym (Greta) skrev 2021-04-24 04:03:05 följande:

    Jag tänker att du borde berätta för din egen skull. Läste i vårdfokus att av de gravida som smittas av covid mellan veckan 22-27 föds 1 av 35 barn extremprematurt alltså före vecka 28.1 av 70 föder prematurt mellan vecka 28-31. Tänker bara om du själv anser att jobbet är värt risken?

    www.vardfokus.se/nyheter/forsta-skyddsstoppet-for-gravida-i-riskgrupp/


    Förtydligande. Av de som får covid mellan vecka 28-31 så föder 1 av 70 prematurt.
  • Anonym (H)

    Nu förstår jag inte riktigt. Har du fått jobbet redan eller inte? Hänger inte alls med

  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2021-04-23 22:49:24 följande:

    Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet. Däremot blir du tvungen att göra det 2-3 månader före bf eftersom du då måste ansöka om föränderlighet. Lagstadgat 2 månader innan men kan vara reglerat till 3 månader i kollektivavtal.

    Om du berättar för arbetsgivaren så är denne skyldig att göra en arbetsmiljöutreding. Om de kommer fram till risk för att smittas av covid så är de skyldiga att vidta åtgärder i första hand. Antingen genom att anpassa arbetsmiljön så att den blir smittsäker eller omplacera dig. Kan de inte omplacera dig så är de SKYLDIGA att stänga av dig. Annars bryter de mot arbetsmiljölagen.

    Detta gäller alldeles oavett vilken form av risk som finns i arbetsmiljön. Det kan handla om buller eller kemikalier lika gärna som covid.


    Det stämmer inte riktigt. Egen förlossning krävs det inte något beslut från arbetsgivaren för tjänstledig.
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2021-04-24 07:39:39 följande:

    Det stämmer inte riktigt. Egen förlossning krävs det inte något beslut från arbetsgivaren för tjänstledig.


    Menar du att det för ens egen förlossning inte krävs beslut från arbetsgivaren? Det har jag aldrig läst någonting om? Har du lust att hänvisa till var jag kan läsa om detta?

    Jag förstår naturligtvis att man under förlossningen får ledigt oavsett.

    Men har man inte sökt innan så är det ju 2 månader man måste vara hemma utan arbetsgivarens godkännande isf.

    Det är lagstadgat obligatorisk ledighet 2 veckor under 7 veckor före och 7 veckor efter förlossningen. Men det hjälper ju inte om man måste vara ledig 2 månader utan chefens godkännande.

    Sedan finns det naturligtvis ingen rimlig chef och troligtvis inget fack som skulle gå med på att en person som fött barn nekas föräldraledighet för att denne inte sökt i tid.

    Men jag är absolut nyfiken på lag/rättspraxis som säger att man som födande inte måste ansöka om föräldraledighet 2 månader innan
  • sextiotalist
    Anonym (H) skrev 2021-04-24 07:46:43 följande:

    Menar du att det för ens egen förlossning inte krävs beslut från arbetsgivaren? Det har jag aldrig läst någonting om? Har du lust att hänvisa till var jag kan läsa om detta?

    Jag förstår naturligtvis att man under förlossningen får ledigt oavsett.

    Men har man inte sökt innan så är det ju 2 månader man måste vara hemma utan arbetsgivarens godkännande isf.

    Det är lagstadgat obligatorisk ledighet 2 veckor under 7 veckor före och 7 veckor efter förlossningen. Men det hjälper ju inte om man måste vara ledig 2 månader utan chefens godkännande.

    Sedan finns det naturligtvis ingen rimlig chef och troligtvis inget fack som skulle gå med på att en person som fött barn nekas föräldraledighet för att denne inte sökt i tid.

    Men jag är absolut nyfiken på lag/rättspraxis som säger att man som födande inte måste ansöka om föräldraledighet 2 månader innan


    Jo, detta gick vi igenom på min grundutbildning som facklig förtroendeman. Just egen förlossning så var det en av de få undantagen som en arbetsgivare inte kunde neka tjänstledigt. Detsamma gäller även att ta över föräldraledigheten när den andra föräldern insjuknar akut.

    Kom inte ihåg om det reglerades via de lagarna som reglerar föräldraledighet eller arbetsrätt

    Men nu gäller det egen förlossning.
Svar på tråden Måste man gå v. 20?