• Anonym (TS)

Måste man gå v. 20?

Jag har fått ett jobb till sommaren, där jag till viss del kommer komma i kontakt med covid-positiva personer. Jag kommer vara gravid efter vecka 20, och enligt FK kan arbetsgivaren förbjuda mig från att arbeta relaterat till risker i arbetsmiljön, men enligt DO är det diskriminering att påtvinga omplacering på grund av graviditet. FK beskriver också, på samma sida, hur det går till: steg 1 är att medarbetaren själv ansöker om omplacering, och steg 2 är att arbetsgivaren undersöker möjligheten. Vad är det som gäller egentligen, vem har sista ordet? Måste jag berätta för arbetsgivaren att jag är gravid? Eller borde jag berätta redan nu om arbetet behöver anpassas? Graviditeten kommer vara synlig, men vill verkligen ha detta jobb.

• Svar på tråden Måste man gå v. 20?
  • EpicF
    korngryn skrev 2021-04-30 18:47:21 följande:

Jovisst, men barn behöver ju tas om hand kvällar, nätter och helger också.

Absolut. Men vanligen är man två om det och annars finns oftast barnvakt att tillgå.
  • EpicF
    korngryn skrev 2021-04-30 18:47:21 följande:

Jovisst, men barn behöver ju tas om hand kvällar, nätter och helger också.

Absolut. Men vanligen är man två om det och annars finns oftast barnvakt att tillgå.
  • Anonym (TS)
    korngryn skrev 2021-04-30 13:33:33 följande:

Det är inte säkert att det behöver synas i v 20. Däremot kommer du ju vara i v 30 i slutet av sommaren och då syns det ju i regel mer. Men det är inte säkert att det kommer synas då heller! Det beror ju dels på magen och dels på vilken typ av arbetskläder du kommer ha. OM någon skulle fråga om du är gravid kan du ju svara ?ja, tidigt? eller skoja till det lite med ?nej, men jag gillar bullar?

Detta förutsätter ju dock att du kommer må bra och inte drabbas av någon typ av komplikationer.

Min tanke var sådan! Men jag jämförde med tidigare graviditet och då syntes det tydligt. Det syns redan nu men som du skriver, inte under arbetskläderna! Däremot har jag hittills behövt säga till vid röntgen framförallt, så helt hemligt är det svårt att hålla det.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2021-04-30 13:11:33 följande:

Har du tagit studieuppehåll? Eller kan du göra tillbaka till studierna?

En sak till, varför har du inte planerat bättre? Du måste väl ha vetat att du kan bli avstängd pga graviditet och risk för smitta?

Funderar på att göra klart studierna parallellt, men skulle behöva ha praktik inpå BF (om smittorisken inte beräknas vara hög där med) och sist föddes barnet lite tidigare. Resten är på distans, så det skulle fungera även om det inte är optimalt.

Det var välplanerat med en tydlig plan, men även min mans ekonomiska situation har förändrats så detta blev extra tufft. Vi har förstås en buffert och låg FP hade jag räknat med, men inte att vara utan inkomst fram till dess. Som någon skrev är det nya riktlinjer.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-04-30 22:47:28 följande:

Funderar på att göra klart studierna parallellt, men skulle behöva ha praktik inpå BF (om smittorisken inte beräknas vara hög där med) och sist föddes barnet lite tidigare. Resten är på distans, så det skulle fungera även om det inte är optimalt.

Det var välplanerat med en tydlig plan, men även min mans ekonomiska situation har förändrats så detta blev extra tufft. Vi har förstås en buffert och låg FP hade jag räknat med, men inte att vara utan inkomst fram till dess. Som någon skrev är det nya riktlinjer.

Men hur i hela fridens namn kunde du planlägga att du skulle kunna ta ett sommarjobb om då vara gravid i v 20 när du började? Det är inte ens säkert man kan eller orkar jobba i vården som gravid. Planla du för det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-04-30 18:25:21 följande:

Men du lite frågor bara.

Vilken vecka är du i nu?

Du arbetar alltså inte nu utan studerar fram till sommaren så din anställning skulle börjat?

Om det är så att du inte börjat arbeta förens i somnar så antar jag att du har ett avtal som inte varar mer än 6 månader? Iaf hade du ändå inte fått en sgi och lägsta föräldrapenning.

Om du redan börjat arbeta antar jag att din anställning är mer än 6 månader. Och isf har du en sgi trots att du måste gå hem nu.

Kom gärna med mer info så kan jag säkerligen hjälpa dig med hur du på bästa sätt går vidare med den ekonomiska biten

Det stämmer med studierna och lägsta FP, men jobbade så mycket det gick förra året så kanske att FK höjer SGI utifrån det. Jag uppfattade inte att graviditetspenningen i detta läge skulle baseras på SGI (t o m när jag pratade med FK första gången nämnde hon ingenting om det, trots att hon sa "SGI 0"), eller att jag inte skulle kunna jobba alls för den delen. Tar tacksamt emot förslag.
  • Anonym (TS)

quote=81098707][quote-nick]EpicF skrev 2021-04-30 22:53:49 följande:[/quote-nick]Men hur i hela fridens namn kunde du planlägga att du skulle kunna ta ett sommarjobb om då vara gravid i v 20 när du började? Det är inte ens säkert man kan eller orkar jobba i vården som gravid. Planla du för det?[/quote]

Varför skulle man inte kunna jobba när man enbart är halvvägs, det är väl snarare undantag att inte kunna det? Jag har som sagt varit gravid tidigare och vet vad jag ger mig in på, sedan kan något oförutsett alltid hända, gravid eller inte, och därför har man en buffert. Vi kommer knappast behöva sälja bostaden eller gå hungriga. Men att jag KAN arbeta, men inte FÅR, nej det hade jag inte räknat med.

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-05-01 00:15:56 följande:

quote=81098707][quote-nick]EpicF skrev 2021-04-30 22:53:49 följande:[/quote-nick]Men hur i hela fridens namn kunde du planlägga att du skulle kunna ta ett sommarjobb om då vara gravid i v 20 när du började? Det är inte ens säkert man kan eller orkar jobba i vården som gravid. Planla du för det?

Varför skulle man inte kunna jobba när man enbart är halvvägs, det är väl snarare undantag att inte kunna det? Jag har som sagt varit gravid tidigare och vet vad jag ger mig in på, sedan kan något oförutsett alltid hända, gravid eller inte, och därför har man en buffert. Vi kommer knappast behöva sälja bostaden eller gå hungriga. Men att jag KAN arbeta, men inte FÅR, nej det hade jag inte räknat med.[/quote]

Finns massor av olika komplikationer som gör att man inte kan arbeta efter v 20. Och du måste väl ha insett att en arbetsgivare kan stänga av en gravid pga smittorisk/arbetsmiljö även innan koronan?

Sedan kan jag personligen tycka att man inte söker och tackar ja till ett sommarjobb man ska påbörja i v 20. Det ser rätt dumt ut i arbetsgivarens ögon.

Vi hade en som skulle börja jobba när hon var i v 20-22, det gick inte eftersom hon blev sjukskriven efter en vecka. Klarade inte av tunga lyft etc. Hon har fick inte fortsatt anställning efter föräldraledigheten eller speciellt fina referenser. Vi tvungna att tala om hur hon hade varit på arbetsplatsen den korta tiden och det är inget man vill höra som blivande chef.
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2021-04-30 22:55:58 följande:

Det stämmer med studierna och lägsta FP, men jobbade så mycket det gick förra året så kanske att FK höjer SGI utifrån det. Jag uppfattade inte att graviditetspenningen i detta läge skulle baseras på SGI (t o m när jag pratade med FK första gången nämnde hon ingenting om det, trots att hon sa "SGI 0"), eller att jag inte skulle kunna jobba alls för den delen. Tar tacksamt emot förslag.

Min frågor till dig.

Arbetade du innan du studerade?

Har du glapp mellan det arbetet och studier?

Började du studera före 2018?

Om du började studera före 2018, har du då tagit fullt studiemedel för tiden före 2018?

Du har pausat dina studier. Vad har du gjort från att du pausade dessa fram tills nu? Har du några glapp? Alltså tid när du ej studerar eller arbetat?

Arbetade du under studierna? Isf hur mycket?

Vad har du haft för typ av anställning nu efter studierna?

Jag förstår att du arbetat efter studierna pausades. Hur länge?

Hur länge skulle din anställning i sommar vara? Vad är det för typ av anställning?

Vilken gravidvexka är du i nu?

Allt detta är frågor som behöver svar om jag skall kunna ge dig svar gällande sgi.

Naturligtvis är er planering också olycklig. Jag antar att du inte fått ditt sommarjobb när du blev gravid? Och dunkande alltså inte ens vara säker på att du faktiskt skulle HA ett jobb. Avstängning eller inte.

Nu kan ju inte alltid barn planeras optimalt, och jag hoppas verkligen att er ekonomi löser sig på bästa sätt. Glöm inte bort att soc finns. Beroende på hur kass er ekonomi är kan det gå att få hjälp från dem
  • korngryn
    EpicF skrev 2021-05-01 01:00:11 följande:

Varför skulle man inte kunna jobba när man enbart är halvvägs, det är väl snarare undantag att inte kunna det? Jag har som sagt varit gravid tidigare och vet vad jag ger mig in på, sedan kan något oförutsett alltid hända, gravid eller inte, och därför har man en buffert. Vi kommer knappast behöva sälja bostaden eller gå hungriga. Men att jag KAN arbeta, men inte FÅR, nej det hade jag inte räknat med.

Finns massor av olika komplikationer som gör att man inte kan arbeta efter v 20. Och du måste väl ha insett att en arbetsgivare kan stänga av en gravid pga smittorisk/arbetsmiljö även innan koronan?

Sedan kan jag personligen tycka att man inte söker och tackar ja till ett sommarjobb man ska påbörja i v 20. Det ser rätt dumt ut i arbetsgivarens ögon.

Vi hade en som skulle börja jobba när hon var i v 20-22, det gick inte eftersom hon blev sjukskriven efter en vecka. Klarade inte av tunga lyft etc. Hon har fick inte fortsatt anställning efter föräldraledigheten eller speciellt fina referenser. Vi tvungna att tala om hur hon hade varit på arbetsplatsen den korta tiden och det är inget man vill höra som blivande chef.[/quote]

Fast här var det ju fråga om sommarvik, det var aldrig tal om fast tjänst. Ts skulle väl bara jobba mellan v 20 och 30. Klart de allra allra flesta klarar att jobba , åtminstone när man passerat de första 3 månaderna när man spyr hela tiden. Om inte annat för att man måste. Hur tror du folk gjorde förr? Då snackar r vi ju verkligen tungt jobb också, bära hö, ved, vatten, mjölka, mocka, dra plog etc.
Svar på tråden Måste man gå v. 20?