• Anonym (Ts)

    Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?

    Jag har fått nytt jobb och har tre månaders uppsägningstid. Den nya arbetsgivaren vill gärna ha in mig så fort som möjligt för att få en smidigare överlämning. Jag kommer ta ut lite semester under min uppsägningstid och funderar på om jag då kan passa på och bli upplärd på mitt nya jobb. Kan till och med tänka mig att göra det gratis (för min egen skull).

    Får man göra så? Det är ingen konkurrerande verksamhet. Jag har ringt facket och enligt dem får man inte göra så på grund av att man har lojalitetsplikt . Frågade då om det är okej att jag gör det som fritidsintresse (dvs obetalt under min semester), men enligt henne (ung och bestämd) var det inte heller tillåtet.

    Personen jag ersätter kommer försvinna innan jag hunnit börja, därav min angelägenhet om att få kunskap av denne.

    Någon som kan råda?

  • Svar på tråden Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?
  • Anonym (Japp)

    Den du pratade med på facket har rätt. Det enda du egentligen kan göra är att försöka förhandla ner din egen uppsägningstid. Eller bara gilla läget.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-24 07:55:10 följande:

    Den du pratade med på facket har rätt. Det enda du egentligen kan göra är att försöka förhandla ner din egen uppsägningstid. Eller bara gilla läget.


    Då är det bara att gilla läget. På ett sätt tycker jag inte att det är mitt problem för den nya arbetsgivaren vet att jag har tre månader.. Men det kommer bli
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-24 07:55:10 följande:

    Den du pratade med på facket har rätt. Det enda du egentligen kan göra är att försöka förhandla ner din egen uppsägningstid. Eller bara gilla läget.


    Det var inte det jag ville höra.. haha ;)

    Jag funderar på om jag kan bli överlämnad ett par timmar om dagen under semestern, för då anses det som hobby. Bättre än inget tänker jag..
  • Anonym (F)

    Prata med nån annan på facket, hon yrar i nattmössan. Lojalitetsplikten gäller bara vid konkurrerande verksamhet och om du får semester godkänd så är det ju ett jättebra tillfälle att gå in på nya jobbet tidigt.

    Tänk så här, du har få två, tre eller hur många anställningar som helst, så länge det inte är konkurrerande verksamhet. Det har ingen med att göra i så fall. Den där facktjejen fattar nog inte den biten utan tänker att du bara får arbeta för en arbetsgivare i taget eftersom du är anställd där men så går det ju inte till, då skulle ingen kunna ha flera deltidsjobb t ex.

  • Anonym (Japp)
    Anonym (F) skrev 2021-04-24 08:31:53 följande:

    Prata med nån annan på facket, hon yrar i nattmössan. Lojalitetsplikten gäller bara vid konkurrerande verksamhet och om du får semester godkänd så är det ju ett jättebra tillfälle att gå in på nya jobbet tidigt.

    Tänk så här, du har få två, tre eller hur många anställningar som helst, så länge det inte är konkurrerande verksamhet. Det har ingen med att göra i så fall. Den där facktjejen fattar nog inte den biten utan tänker att du bara får arbeta för en arbetsgivare i taget eftersom du är anställd där men så går det ju inte till, då skulle ingen kunna ha flera deltidsjobb t ex.


    Nej du har fel. Man får inte alls ha hur många anställningar man vill. Det har inget att göra med konkurrerande verksamhet.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-24 08:36:54 följande:

    Nej du har fel. Man får inte alls ha hur många anställningar man vill. Det har inget att göra med konkurrerande verksamhet.


    Förtydligande: det har inte bara med konkurrerande verksamhet att göra.

    Men ts: prata med din nuvarande arbetsgivare: är det helt omöjligt att korta ner uppsägningstiden?
  • Anonym (F)
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-24 08:36:54 följande:
    Nej du har fel. Man får inte alls ha hur många anställningar man vill. Det har inget att göra med konkurrerande verksamhet.
    Nej, det är faktiskt så det ligger till. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (F) skrev 2021-04-24 08:31:53 följande:

    Prata med nån annan på facket, hon yrar i nattmössan. Lojalitetsplikten gäller bara vid konkurrerande verksamhet och om du får semester godkänd så är det ju ett jättebra tillfälle att gå in på nya jobbet tidigt.

    Tänk så här, du har få två, tre eller hur många anställningar som helst, så länge det inte är konkurrerande verksamhet. Det har ingen med att göra i så fall. Den där facktjejen fattar nog inte den biten utan tänker att du bara får arbeta för en arbetsgivare i taget eftersom du är anställd där men så går det ju inte till, då skulle ingen kunna ha flera deltidsjobb t ex.


    Ja, jag har läst om lojalitetsplikten på fackets hemsida och där står det just att man inte får starta konkurrerande verksamhet under tiden man är uppsagd samt att man inte får jobba åt en konkurrent. Man får inte ta med sig kunder exempelvis. Jag förstår inte på vilket sätt det påverkar mig. Det är två helt olika branscher och jag skadar inte min arbetsgivare på något sätt. Semestern har jag tjänat in under året och jag anser att jag kan göra precis vad jag vill då. Har också funderat på att ringa och prata med någon annan. Hon lät påverkad av egna åsikter, samt möjligtvis rädd att jag skulle spela in samtalet och använda det som bevis.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Japp) skrev 2021-04-24 08:41:34 följande:

    Förtydligande: det har inte bara med konkurrerande verksamhet att göra.

    Men ts: prata med din nuvarande arbetsgivare: är det helt omöjligt att korta ner uppsägningstiden?


    Har frågat om det, tyvärr omöjligt..
  • Anonym (F)
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-24 08:43:00 följande:
    Ja, jag har läst om lojalitetsplikten på fackets hemsida och där står det just att man inte får starta konkurrerande verksamhet under tiden man är uppsagd samt att man inte får jobba åt en konkurrent. Man får inte ta med sig kunder exempelvis. Jag förstår inte på vilket sätt det påverkar mig. Det är två helt olika branscher och jag skadar inte min arbetsgivare på något sätt. Semestern har jag tjänat in under året och jag anser att jag kan göra precis vad jag vill då. Har också funderat på att ringa och prata med någon annan. Hon lät påverkad av egna åsikter, samt möjligtvis rädd att jag skulle spela in samtalet och använda det som bevis.
    Precis, det finns ingen konkurrens där så den biten gäller inte. Du kan också läsa länken jag la ut, här är iaf det sista som står:

    Sammanfattningsvis kan sägas att det generellt är okej att ha fler anställningar så länge det inte finns någon konkurrensklausul, arbetstiderna inte krockar samt att en anställning inte skadar förtroendet för den andra arbetsgivaren.
Svar på tråden Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?