Nyinspelning av Vi på Saltkråkan, som ska utspela sig i nutid. Åsikter?
Jag lägger den här tråden i Känsliga Rummet för at det är mer folk som läser trådar här än i Filmdelen av forumet. Hoppas alla är förstående.
I torsdags avslöjade SVT att de ska spela in en nyversion av Vi på Saltkråkan.
Lite citat från SVTs egna artiklar i ämnet:
"Enligt SVT:s programavdelning ska nya Vi på Saltkråkan vara troget de intentioner Astrid Lindgren hade när hon skrev originalmanuset, men placera berättelsen i svenskt 2020-tal."
Sälvklart har det också kommit lite kritik:
"Helena Lindblad, filmkritiker på Dagens Nyheter, menar att det inte går att beställa en klassiker utan det är något som uppstår organiskt. Hon skriver att ?Retrotrenden känns mest som en lite pinsam idétorka.? och menar att film- och tvutvecklingen borde locka till mer nytänk och inte tillbakablickar."
"?Vi behöver inte en ny Saltkråkan?, skriver kulturjournalisten Erika Hallhagen på Svenska Dagbladet och tycker att det vore bättre med en nyskriven berättelse."
Så hur känns det spontant för er, kära Familjelivare? Behöver vi en ny Saltkråkan? Behöver vi en ny version av någon Astrid Lindgren film?
Personligen känner jag att de enda nyinspelningarna vi behöver av Astrid Lindgrens filmer är Bröderna Lejonhjärta (med visst "vemod" eftersom enda orsaken till att jag vill det är av filmtekniska skäl) och vi behöver faktiskt en svensk version av Mio min Mio.