• Lillafamd

    Körförbud

    Hej jag undrar om man får köra med bil med körförbud om man måste till akuten med barnet ? .. vi bor långt från sjukhuset 11 mil, och vi har inga andra alternativ, .. jag undanbeder gärna elaka kommentarer, jag vet redan att jag skulle ha fixat bilen, men ibland hinns det inte när annat i vardagen tagit över ..

  • Svar på tråden Körförbud
  • cosinus

    Nej det får du inte.

    Men de eventuella böterna är förmodligen betydligt billigare än taxi och risken att åka dit är minimal.

    Det intressanta är ju varför bilen har körförbud. Är det så att den riskerar rasa på vägen eller bromsarna slutat funka är det såklart inte en bra idé att köra den. Om den bara fått körförbud för att man inte fått tummen ur arslet att boka besiktning är det mindre illa.

    Men ska man vara strikt får du i princip bara köra kortaste vägen till besiktningen.

  • Anonym (Nej)

    NEJ det får man absolut INTE. Du får köra bilen till närmaste verkstad eller bilbesiktningen, INGEN annanstans. Ring efter taxi om det bara är halvakut eller ambulans om det är akut på riktigt, men isf satt du väl inte på FL med en tråd heller.

  • Anonym (Nej)
    Lillafamd skrev 2021-04-24 17:30:50 följande:

    Det finns inte taxi i skogen här.. men jag ska se om jag inte kan få hjälp via sociala medier.


    Vadå skogen, hur många mil till närmaste stad? Om ni ska till sjukhus finns säkert en taxi där som kan komma och köra er.
  • Anonym (Nej)
    Lillafamd skrev 2021-04-24 17:30:50 följande:

    Det finns inte taxi i skogen här.. men jag ska se om jag inte kan få hjälp via sociala medier.


    Men bra idé att gå ut på nätet iaf och be om skjuts!
  • Anonym (Bb)

    Varför har den körförbud? Om den inte är farlig att köra, hade inte jag tvekat.

  • Anonym (Sunt förnuft)

    Självklart kör ni till akuten med barnet om ni behöver det. Det står liksom över ett körförbud.

  • Anonym (tr)

    Sånt om bedöms från fall till fall.

    Handlar det om att rädda liv får man t o m köra full så.. men då ska det även vara sista utvägen.

    Varför har bilen körförbud? Rätt väsentligt om den saknar bromsar eller om avgasvärdena är lite för höga. Är det liknande det sistnämnda skulle jag bara ta ev böter och köra.

  • Anonym (J)

    Talar vi om livsavgörande så är det klart att ni måste köra.

    I annat fall kanske det finns sjuktransport hos er? Det finns det hos oss för halvakuta ärenden.

    Förstår absolut fenomenet att det inte går att få en taxi på landet

Svar på tråden Körförbud