Inlägg från: Bula2021 |Visa alla inlägg
  • Bula2021

BF Januari 2022 ????

Josepose skrev 2021-07-03 08:38:18 följande:

Hej, jag är nu här på FL och väntar mitt första barn i januari 22. Jag har tid för kub-ul nu på måndag. Är lite nervös då jag är 38 år. Och hemska tanke om barnet vore dött. Jag har läst för mkt skräckhistorier här på FL tror jag ???? Hursom, kul att ha hittat hit till er ??

Hej! Jag är 36 och väntar mitt första barn genom ivf. Har kub på onsdag och känner igen mig i dina känslor. De sista två, tre veckorna har jag känt mig ogravid frånsett större bröst och illamående, så kub är ändå välkommet för att se så allt ser bra ut :) Hur har du tänkt kring nipt? I min region tror jag bara att det erbjuds om sannolikheten är på en viss nivå. Som det känns nu kommer vi köpa nipt privat om vi inte erbjudes det efter kub.
  • Bula2021
    Josepose skrev 2021-07-05 09:34:24 följande:

Hej igen! Nu är kub klart. Bebis levde o jag fick lågrisk med en siffra på 1:1197. Bestämde där och då att jag ville göra nipt oxå för att slippa älta och få ångest (jag har en del ångestproblematik) så har även gjort det nu och får svar om ca 10 dagar!

Skönt att göra! Gör du nipt via regionen då? Vet du vad du får betala? :)
  • Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-07-05 12:52:22 följande:

De garantera bara om man är 35+. Ska ju göra det om två veckor vilket är mitt i semestern så finns ju ännu mindre tider då. Så hon tipsa om att boka privat å fanns de tider kunde vi avboka. Men de tänkte vi inte göra utan nu kör vi privat.

Är ju lite tråkigt för min man (allas respektive om de finns någon) att de blir väldigt exkluderade pga pandemin. Å vi känner att vi vill göra så mycket som möjligt tillsammans. Min man missar ju rätt mycket annars.

Men visst känns det som att det borde komma en förändring även inom vården snart, med anhöriga som får följa med? Håller verkligen tummarna för det iaf!
  • Bula2021
    superbloom skrev 2021-07-05 13:59:26 följande:

Hos oss kom den förändringen förra veckan, så bara ett par dagar innan KUB för vår del. Så det verkar vara på gång! 

Får partner följa med in på sjukhus vid ultraljud hos er? Det är ju fantastiskt! Här i Värmland är det ingen ändring än tyvärr :( Men däremot får folk sitta hur många de vill på uteserveringar?. helt sjukt!
  • Bula2021
    Josepose skrev 2021-07-05 18:41:05 följande:

Ja, det var inget billigt test. Där jag gjorde det kostar det 6500 kr, men det kan variera lite i pris vad jag förstått. Men tänker ändå att det är billigt i jämförelse mot vad ett barn med funktionshinder skulle kosta. Snart din tur :) Hur tänker du angående nipt?

Håller med. Det här blir nog vårt enda gemensamma barn (sambon har två sedan innan) så jag vill gärna kolla upp det jag kan. Förstår så klart att det finns tusen saker som inte går att kolla upp, och har full respekt för de som väljer att inte kolla något. Jag är 36 och min sambo är också äldre, så vi tycker det känns tryggt att kolla upp. Om kub visar under den sannolikhet som ?behövs? för att regionen ska genomföra nipt så kommer vi betala för det privat.

Ser fram emot ul i morgon med skräckblandades känslor. Livrädd för både hög sannolikhet och att det inte ska finnas något hjärta som slår. Jag gjorde blodprov för två veckor sedan så de bör kunna säga sannolikheten direkt vid ul i morgon.
  • Bula2021
    hejhejkola skrev 2021-07-06 20:37:51 följande:

Tack för era svar hörrni<3 känns skönt o veta att man inte är ensam :)

Jag är likadan. Är i vecka 13 och har kub i morgon. Min mage är svullen när jag ätit och på kvällen, på morgonen syns exakt inget alls :) Försöker slappna av och tänka som någon skrev ovan: så länge jag inte blöder eller har ont. Hoppas ändå kunna slappna av mer efter i morgon, förutsatt att kub går bra.
  • Bula2021

Kub gick inte så bra som jag hoppades.

Fick resultatet 1/39 på trisomi 21 och 1/143 på både trisomi 13 och 18. Tror det var främst pga. nackspaltens mått som var brett (vet inget mått) och kanske min ålder? Är 36. Tror inte de två blodvärdena de tog var varken låga eller höga egentligen. Röker inte, måttlig alkohol, bra bmi.

Fick där och då en tid för läkarsamtal nästa vecka om vad nästa steg är. Jag uppfattade att fostervattensprov är nästa steg och att det är intill 100 procentigt svar. De gör detta direkt istället för att först göra nipt. Jag vill göra fostervattensprovet och fattar ju att det är 38/39 chans att det visar att allt ser bra ut, men känslan kvarstår hela tiden att kub hade kunnat vara så j-a mycket bättre, 1/2000 eller 1/20000.

Känner mig så otroligt ledsen och maktlös. Varför blev det så här för mig/oss efter att äntligen lyckats med ivf? Allt känns så hopplöst och orättvist. Bara tanken på den lilla som låg där inne och sprattlade och fejade med sina små armar och ben på ultraljudet gör mig gråtfärdig men också liksom känslokall på samma gång. Vill inte tänka på varken den eller att jag är gravid förens vi vet svar på fostervattensprov.

• Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-07-09 15:17:33 följande:

Det va inte roligt att höra :(

Men du får inte glömma att KUB ger en sannoliksiffra och inte ett exakt resultat <3 håller tummarna på positiva svar nästa vecka. Ta inte ut något i förskott, styrkekramar <3

Jo precis, det är en sannolikhetssiffra och jag försöker tänka så när jag har bra stunder. Om siffran ändå hade varit åtminstone 1/200 eller ännu bättre.

Har försökt läsa på lite om mått på nackspalt och resultat efter att öven fvp eller mkp gjorts efter det, men det är svårt att hitta någon statistik på sådant resultat.

Som jag läst mig till på 1177 så kan fostervattensprov göras först efter vecka 15. Sedan tar det en-två veckor att får svar beroende på om man ska ha snabbsvar eller utökat. Känns helt vidrigt att vara i vecka 17 eller kanske till och med mer innan vi får svar.
  • Bula2021
    hejhejkola skrev 2021-07-12 11:13:32 följande:

Ja precis, det är lite så jag tänker. Om det skiter sig på KUB känns det nog bättre att de vet än att man berättar om graviditeten när den redan är över? får se om sambon är ombord med att berätta idag! Vi har tidigare kommit överens om att vänta till efter KUB

superbloom skrev 2021-07-12 12:56:38 följande:

Vi berättade efter KUB av samma anledningar som du berättar ovan. Det blev en liten turné, men det var mysigt det också. :) Samtidigt tänker jag, som en del säkert redan nämnt, att om det inte går som man hoppats på KUB, så kanske man vill ha det stödet från sin familj också. 

NatMar005 skrev 2021-07-12 12:08:09 följande:

Håller tummarna för oss bägge! <3

Vi har berättat för de som står oss nära. Vi tänker som så att skulle vi tvingas avbryta graviditeten såhär sent så vill vi inte behöva hålla det hemligt heller om vi inte vill. Som min sambo säger, och han hatar (!!) Att prata; skulle det vara så att det inte går vägen så måste vi våga prata om det också. Och visa världen hur den faktiskt ser ut och sluta försköna allt och undanhålla det jobbiga. Han har rätt tror jag.

Vi har inte berättat för våra familjer, endast några nära vänner vet. Jag ville vänta till efter kub av den orsaken, och nu gick ju inte kub så bra. Så med facit i hand känns det som vi gjorde rätt. Men - det är ju så klart min/vår uppfattning och alla ska absolut göra som de känner bäst. Det finns inget rätt och fel, bäst eller mindre bra sätt att göra det.

Vi har i dag varit på läkarsamtal och fått fostervattensprov inbokat om två veckor. Jag har då passerat vecka 15. Efter cirka en arbetsvecka får vi 100 procentigt svar på trisomi 13, 18 och 21. Efter cirka två veckor får vi även svar på fler tester som görs på samma fostervatten. Det är andra kromosomavvikelser, dna osv. Skulle det visa på sådant som gör att vi behöver avbryta graviditeten kommer vi då berätta det för familjerna, att det blev en graviditet till slut men att den tyvärr fick avslutas.

Hr inget problem att prata om det då, men jag fixar inte att alla vet innan att det kanske visar på dåliga svar, att alla ska titta på mig med bekymrade blickar och fundera, dalta med mig osv. Blir GALEN av sånt!!! :)
  • Bula2021
    Krizty88 skrev 2021-07-13 08:21:25 följande:

Så jobbigt med den ovissheten! :(

Fostervattenprovet skulle fortfarande verkligen kunna vara bra, borde vara mer troligt att det är bra än dåligt, men kub är så lurigt sådär med sannolikhetssiffrorna. Känns som en så otroligt vid skala när en del kan få 1/20000 som du säger. Håller verkligen tummarna för er att allt ska få se bra ut. Tänker på er! <3

Exakt. Förlossningsläkare vi träffade i går poängterade verkligen det med kub. Att den som får 1/200, 1/2000 eller 1/20000 och därmed hamnar inom låg risk lika väl kan får ett barn med t ex. downs eller annan funktionsvariation. Det finns aldrig garantier med kub men med fostervattensprov är det 100 procent. Dock kostar ju det mycket för vården att utföra, och risken för missfall är cirka 0,5-1 procent. Så någonstans måste de ju sätta sannolikhetsgränsen.

Hur mår du?
Svar på tråden BF Januari 2022 ????