Inlägg från: Bula2021 |Visa alla inlägg
  • Bula2021

BF Januari 2022 ????

Är det här med att bli avstängd vecka 20 något nytt? Känner att jag missat något i så fall :)

• Bula2021
    Rådjuret28 skrev 2021-07-16 23:57:16 följande:

Nä, varit sedan januari/februari att gravida kvinnor är i riskgrupp. Har en kompis som varit hemma med gravidpeng sedan februari för att hon har ett jobb där hon utsätts för mycket folk och ej kan jobba hemifrån.

Även min barnmorska sa vid inskrivning att hon tycker jag ska ta sprutan annars måste jag kolla med jobbet om en lösning att jobba hemifrån, alternativ gå hemma med gravidpeng.

Text från folkhälsomyndigheten: Socialstyrelsen har gjort en uppdatering av riskgrupper och bedömer att allvarlig covid-19 under senare delen av graviditeten ökar risken för att föda för tidigt. Därför bedömer Socialstyrelsen att graviditet efter vecka 20 bör räknas in bland de riskgrupper som har möjlighet till att få ersättning om de inte kan arbeta hemifrån.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/

Ok, bara om man inte kan arbeta hemifrån alltså :)
  • Bula2021

Hej alla! Det har varit tyst från mig i väntan på svaret på fostervattensprovet som gjordes för en och en halv vecka sedan.

I dag ringde läkaren och sa direkt: ?Det ser bra ut.? Så trots att nackspalten var 3,8 så visade varken korta/enkla analysen eller den längre/djupgående på några avvikelser. Fattar så klart att det ändå kan förekomma - men det kan det ju på alla barn. På rul om två veckor kommer de kolla bebisen hjärta lite extra noga, men inget tyder på något avvikande nu.

Hurra! ÄNTLIGEN känner jag att jag kan slappna av så här 17 veckor in i graviditeten.

Och just det, blir också gärna inbjuden till Facebook-gruppen nu :)

• Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-04 19:58:45 följande:

Åh vilken härlig nyhet <3

linn898 skrev 2021-08-05 09:49:25 följande:

Så härligt, vilken lättnad! Grattis!!

Krizty88 skrev 2021-08-09 20:38:15 följande:

Men åh! Vilken otrolig lättnad. Är så jätteglad för er skull :)

Tack snälla, allihop. Jag hoppas att fler som får liknande resultat i framtiden hittar det här och kan känna lite lugn innan de fått konkreta resultat efter hög sannolikhet.
  • Bula2021
    linn898 skrev 2021-08-10 18:42:07 följande:

Har ni känt bebisen än och isf vilken vecka el dag? Jag går in i 19 imorgon och önskar verkligen att få känna den snart! Har haft nåt litet pirr då och då som kan vara bebis men jag vet inte.. Är så orolig hela tiden och hade vart så skönt att få känna den.

Nån mer än jag som har kvar illamåendet förresten? Börjar bli riktigt segt..

Krizty88 skrev 2021-08-11 15:09:24 följande:

Jag är också i vecka 19 och tycker mig nyligen börjat känna något som jag gissar är bebisen. Känns som hon petar på mig inifrån och ibland bubblar det till på ett sätt jag aldrig känt innan. Barnmorskan sa att om man känner något som man tror är bebisen är det det. Så jag tänker att det nog är hon som säger hej! :) Det kommer nog rätt snart för dig skulle jag tro! Vanligast är väl typ från nu och framåt. Så tufft med illamående fortfarande, hoppas det går över!

Samma här - går in i vecka 19 i morgon (17+6) i dag och har vid två tillfällen på kvällar och en morgon känt som ett fladder/snabbt bubbel när jag legat på rygg i sängen. Det är ju inte tarmbubbel så antar att det är bebis :)

Jag var illamående i tre månader, men sedan cirka tre veckor funkar det bra med mat - halelulja! För mig funkade det men en tablett Postafen innan sänggående så kunde jag äta frukost dagen efter utan problem. Så det är mitt tips!!
  • Bula2021
    NatMar005 skrev 2021-08-12 07:25:17 följande:

Hej på er!

Det har varit rätt tyst ifrån mig men det är bara för att jagvhsr mått rätt dåligt. Både fysiskt och psykiskt.

Har varit så rädd för att något skulle vara fel med bebisen i magen att jag ringde gråtandes till min bm med 2v kvar till RUL och sa: "om något är fel eller den inte lever så vill jag veta det nu och inte under RUL som ska vara en glädjens dag! Jag står fan inte ut med det här, orkar inte mer."

Har känt mig som en bluff på något sätt, som om jag bara inbillar mig att magen hsr växt och att allt är som det ska. Har drömt mardrömmar om att jag bara varit skengravid eller att jag plötsligt vaknat i sängen med att jag fött mitt döda barn utan att märka det. Det har varit horribelt på alla sätt. Har inte kunnat äta eller sova..

Så min bm ordnade ett extra UL sent igår och där fick vi se en välmående, frisk och väldigt stark liten TJEJ!! Bröt ihop. Grät i flera timmar i armarna på min sambo som grät han med. Av lättnad och lycka. Äntligen, äntligen kan vi slappna av litegrann. <3

Vilken härlig känsla - stort grattis till er!

Jag förstår hur du känner. Efter våra vidriga veckor efter kub och sedan fostervattensprov så var vi som i dvala. Jag tänkte omedvetet bort graviditeten till och med. Ville typ dricka vin ?bara för att? (men gjorde så klart inte det).

Sedan samtalet förra veckan att alla prover på fostervattnet såg bra ut har jag verkligen känt en lättnad och vi har kunnat berätta för familjen om tillökning - en HIMLA tur för nu kan inte magen döljas längre :D

På fredag nästa vecka har jag rul, och är ändå lite nojig för det, att de ska se något hjärtfel eller liknande med tanke på vad kub sa. Men jag försöker tänka positivt fram tills dess för att det inte ska äta upp mig från insidan.
  • Bula2021

Hej gänget!

Jag är inne i vecka 19 nu och har rul i slutet av nästa vecka. Under veckan som gått har jag känt som en slags ?ihålig känsla? i magen, som ett sug eller vakuum. Någon som känner igen känslan? Då jag aldrig varit gravid förut har jag inget att relatera till utan försöker tänk att det är normalt :) Något växer ju där inne så att det stretar, drar och moler är inte så konstigt :) Har också haft lite magknipskänsla på höger sida i några dagar men tror det har med att göra att jag börjat äta järn (Niferex) så mitt hb-värde var mycket lågt.

Om jag ligger på rygg i sängen är magen också stenhård på höger sida, ovanför höftkammen mot naveln, men på vänster sida är den mjuk som vanligt. Kan det vara att moderkakan sitter på höger sida av livmodern tro? Ska bli spännande att se på på rul nästa vecka om det är så (om jag kommer ihåg att fråga vill säga!)

I övrigt blir jag andfådd för minsta lilla ansträngning och är också helt s-j-u-k-t kissnödig sedan ett par veckor. Kan kissa lite, sen går det en timme och jag blir verkligen superkissnödig, som att jag inte kissat på en halv dag. Tror att det ska komma en fors när jag då går på toa, men så kommer det typ två matskedar :D

• Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-15 19:09:25 följande:

Har också som ett hål i magen. Å hungrig till och från, kan ätit och sen bli super hungrig.

Har också blivit sjukt kissenödig, så jobbigt. Försöker träna men flåset har ju gått upp ? men lite långdistans har de blivit.

Har svårt att sova på höger sida för de drar så mycket i sidan. Men vänster går bra.

Är i vecka 17, men känner allt hur de rör sig när jag är stilla. Så de är lite mysigt :)

Fått sjukt ömma bröstvårtor dock?

Ja bröstvårtorna lever sitt eget liv, haha! Vissa dagar som vanligt, andra superömma och svullna.

Jag håller på med hästar och hoppas kunna rida till slutet av september, men någon styrketräning utöver att greja i trädgården har det inte blivit. Ska dra igång med lite styrka hemma nu under hösten ändå tänker jag! Vill verkligen hålla igång så länge som det är möjligt för återhämtningens skulle efter förlossningen.

När jag ligger på rygg i sängen på kvällen kan jag ibland, några kvällar, känna som ett snabbt fladder i nedre delen av magen. Det kan inte vara tarmrörelser utan måste ju vara de första tecknen från bebisen?! Så märkligt men härligt!!!
  • Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-16 07:16:11 följande:

Hahah ja, svårt å välja behå som är bekväm för dagen i förväg bara ;)

Åh kul, är gammal ryttare. Men efter studier så har jag tyvärr lagt ridningen på hyllan. Blev inte samma sak. Nu mera är de mest en stålhäst som används:)

Ja de känner jag med! Tror inte de är tarmrörelser heller :) så spännande men läskigt haha

Är det någon aktivitet i den där dolda Facebook-gruppen? För visst är du med i den? Jag har inte lyckats komma i kontakt med någon admin för inbjudan än :(
  • Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-16 10:46:31 följande:

Inte heller blivit inbjuden ännu.. försökt flera gånger :(

Då får vi starta en egen grupp :D
  • Bula2021
    hejhejkola skrev 2021-08-17 17:35:06 följande:

Hej på er! Varit väldigt inaktiv här, smugit in och kikat ibland. Är helt dödstrött sedan jag började jobba efter sommarledigheten haha.. har varit inne på gynakuten en runda när jag för några dagar sedan fick obehagliga och stora smärtor i magen med efterhängande molvärk, men allt var ok enligt barnmorskan där inne. Antar att det är växtvärk? Någon mer som fått ont i nedre delen av magen?

Sedan har jag ett sjukt konstigt symtom! Det liksom pirrar/domnar på en punkt under bröstet på vänster sida. Oftast när jag ligger ner men även ibland när jag står upp. Finns inte jättemycket om det när jag googlar. Får fråga BM om det när jag ska på RUL :p

JosHed skrev 2021-08-17 18:32:49 följande:

Jag har väldigt ont i ligamenten i magen, men känns ganska tydligt att det är det för det drar liksom enormt mycket på sidorna ????

Förra veckan fick jag från verkligen ingenstans som ett knivskarpt hugg i höjd med höger äggstock (typ) och skrek rakt ut! Min sambo bara stirrade. Sedan försvann det. Det har hänt en gång till sedan dess men i övrigt känner jag mest som ett molande, verkande vakuum eller hålighet i magen. Upplever också att den liksom är superspänd, som att den är fylld med luft? Antar precis som ni att det är växtvärk.

Jag har inte varit gravid förut så har inget att jämföra med. Har rul på fredag så ska fråga då, men förväntar mig ett ?Allt är normalt?-svar :)
  • Bula2021

Även för mig var det dags för rul i dag. Till min lättnat - efter allt som varit med fostervattensprov - så såg allt perfekt ut. Alla mått och organ såg ut precis som de ska. Så skönt!

Min mage har varit otroligt spänd så fort jag är uppe och går den senaste veckan, men inte när jag ligger ner/vilar. det var inget att oroa sig för fick jag veta. Så länge det försvinner vid vila är det ok. Hela min livmoder och bebisen ligger mer till höger än i mitten av magen sa hon, så det förklarar varför jag känt som en hård utbuktning på höger sida :) Moderkakan satt i ovan- och framkant.

Vi har valt att inte ta reda på kön och jag kunde själv inte ?se? något under ultraljudet så det blir verkligen en överraskning i januari :)

• Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-19 11:19:49 följande:

Åh vad skönt! Vilken lättad :D

Spännande att inte veta, har mitt rul om 2 veckor. Jag är så nyfiken så jag kommer ju vilja veta haha. Min man hade kunnat avvakta med han vill veta om jag vet ;)

Vi är ju nyfikna på vad det är så klart, men SÅ spännande att inte veta heller :)

Nu ska jag börja spana barnvagn mm. Har inte köpt något alls än, inte ens någon liten body! Har ni andra köpt något?
  • Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-19 14:18:28 följande:

Kul! Vi köpte nyligen en barnvagn för de sålde ut. Blev en Emmaljunga. Vi vela mellan bugaboo Emmaljunga och britax. Men vi bor i stan men i hus åker inte kollektivtrafik osv, så vi gick på den som kändes stabil och gedigen. Som vi hoppas blir bra :)

Kul! En vän till mig har en Bugaboo Fix som de är väldigt nöjda med. Den kändes stabil när jag provkörde. Jag är ganska lång så vill inte att bebis/barn ska ligga/hamna för långt ned mot marken, det blir så mycket böj i ryggen då. Foxen var också oerhört smidig/kompakt att lägga in i bil.

Vi bor i klassiskt villaområde i en medelstor stad. Kommer gå både på asfalt och typ elljusspår. Gött med skumfyllda, punkteringsfria hjul då!

Såg att Lindex har -20% på barn- och babykläder, inklusive rean i dag så kanske får bli något litet premiärinköp på vägen hem från jobbet :)
  • Bula2021
    Lilja3389 skrev 2021-08-19 16:34:50 följande:

Ja vi är också långa så de va viktigt med ett enkelt ställbart handtag. Då jag är lång men min man ännu längre, man kommer ju putta den vagnen många timmar :)

Bugaboon blev smidigare att få in i bilen, de va ju ens minus med Emmaljungan.

Åh spännande! Inte köpt några kläder ännu. Men börjar bli sugen. Tänkte hålla mig till rul. Sett reklam om sånna Björndräkter på sociala medier man blir ju sugen eftersom bebis kommer mitt i vintern. Är ju ett tag kvar men samtidigt går tiden super fort :D

Börjar ha lite svårt att dölja magen, döljer främst på jobbet. Men kläderna är lite korta nu, bär alltid klänning, jobbar hemma mestadels som tur är. Hur har ni gjort med gravidkläder? Beställde två par leggings och ett par träningsbyxor, tog emot lite. Men kommer vilja ha leggings i vinter och inte mina vanliga som redan nu börjar sitta dåligt över magen. Eftersom jag är lång så blir ju alltid tröjor lite korta vilket inte är den bästa kombon. Så fick unnat mig lite :)

Jag har fått några mammabyxor av en vän som precis fått barn, samt köpt ett par smala jeans, typ skinny fit, men mammamodell med trikå vid magen på HM. Den modellen passar mig. Men typ varje dag de senaste fem veckorna har jag gått i cykelbyxor med hög midja som har bred mudd. De är i träningsbyxematerial men ingen mammamodell, har ändå funkat. Jag jobbar också mest hemma men i dag behövde jag in på kontoret. Körde då cykelbyxorna och en vit lös bomullsskjorta till, och sandaler. Köpte skjortan på HM i veckan, LOGG-delen eller vad den heter? Väldigt skön i kraftigt bomullstyg.

Överdelar kommer nog bli typ mamma-/amningslinnen med nån skjorta eller liknande över i höst och vinter.
  • Bula2021
    linn898 skrev 2021-08-19 20:31:22 följande:

Svarar på lite allmänt i tråden :)

När det gäller saker till bebis har vi inte vågat köpa någonting ännu, men kommer nog åka och kolla på vagnar o spjälsäng snart för att kunna hålla koll på om nåt kommer ut beggat. Dock har vi fått en del begagnade bebiskläder, de har jag sorterat och lagt i vårt förråd så länge bara. Men det känns ju mer verkligt nu efter RUL så hittar jag nåt fint kanske jag köper :)

När det gäller kläder till mig så var det lääängesen jag kunde ha mina vanliga kläder. Är ganska smal vanligtvis så när vi berättade för olika släktingar i v 12-13 så hade alla redan sett det haha, då hade jag ändå verkligen jobbat på att dölja det.. Har haft turen att kunna få gravidkläder av släkting och genom marketplace så bara köpt lite klänningar för att få plats med magen :)

Hörni ska vi skaffa en egen fb-grupp om vi inte får vara med i den andra?

Jag och Lilja skrev samma lite högre upp, att vi väl får skapa en egen liten grupp om ingen av administratörerna ser den här tråden längre :)
  • Bula2021
    Link92 skrev 2021-08-20 06:18:11 följande:

Hej!

Skriv till mig om ni vill bli inbjudna till Facebook-gruppen :) (det har pågått en diskussion om att överskrida den tidigare bestämda 50 personer-gränsen men ingen har motsatt sig att vi bjuder in fler så gör vi det nu!)

Jag har också skickat meddelande till dig :)
  • Bula2021
    Mtessa skrev 2021-08-20 11:21:01 följande:

Hej på er!

Har följt den här tråden sedan start men inte skrivit något än då jag är helt ny på familjeliv men också för att jag hade bestämt mig för att vänta till efter RUL. Är gravid med BF 7 januari efter IVF men varit försiktigt positiv efter flera misslyckanden och mf och ma.

Långsamt börjar det nu sjunka in att det här faktiskt verkar gå vägen! Det känns fantastiskt och på RUL fick vi veta att vi väntar en liten pojke.

Finns fortfarande plats i någon facebook-grupp som är privat? Jag outar inte så mycket av mitt liv i sociala medier så jag har ännu inte skrivit där att vi ska ha barn.

Jag förstår din känsla exakt, både kring graviditet och sociala medier :) Vi har inte heller outat något på det sättet än. Skriv ett direktmeddelanden till Link92 ovan och be att bli inbjuden. Du trycker på namnet så kommer det upp alternativ att skicka meddelande.
  • Bula2021

Hej allihop!

Facebook-gruppen var inte min grej. Är inte särskilt aktiv på Facebook i vanliga fall så jag gick ur gruppen rätt snabbt.

Lycka till allihop med era graviditeter :)

Svar på tråden BF Januari 2022 ????