• Annssi

    Frånvarande förälder

    Jag vet inte om det finns en tråd som tar upp denna fråga, men jag undrar vad ni andra tänker om mor/farföräldrer när den andra föräldern är frånvarande?

    Min situation är att jag ska ha dop, och tänker ifall det är "snällt" att ge en inbjudan till barnets farfar/farmor, när pappan själv har bestämt att vara frånvarande?

    Om man är intresserad av sitt barnbarn, antar jag att man hör av sig och tar kontakt? Eller är det mitt ansvar att ge dem en " inbjudan" in till sonens liv?

    Min son är bara 2 månader gammal.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Frånvarande förälder
  • Anonym (.....)

    Det måste vara en galet knepig situation om ens son inte vill vara närvarande i sitt barns liv samtidigt som man som farmor och farfar kanske vill vara det.

    Vi vet ju inte hela historien om ni haft ett förhållande eller inte och om det finns andra partners inblandade.

    Det kan såklart spela en viss roll men samtidigt vill väl de flesta ha en relation med sina barnbarn.

    Men om allt är normalt så tycker jag absolut att de ska få en inbjudan. Märker du att de vill ha en relation med ditt barn så var tacksam för det. Det vinner ju alla på om inte det är nåt speciellt som droger eller annat inblandat. Att utesluta dem däremot känns väldigt fel om allt som sagt är normalt. Det hade nog vart en stor sorg för dem och även för barnet den dag det växer upp och frågar efter dem.

  • Anonym (.....)

    Det måste vara en galet knepig situation om ens son inte vill vara närvarande i sitt barns liv samtidigt som man som farmor och farfar kanske vill vara det.

    Vi vet ju inte hela historien om ni haft ett förhållande eller inte och om det finns andra partners inblandade.

    Det kan såklart spela en viss roll men samtidigt vill väl de flesta ha en relation med sina barnbarn.

    Men om allt är normalt så tycker jag absolut att de ska få en inbjudan. Märker du att de vill ha en relation med ditt barn så var tacksam för det. Det vinner ju alla på om inte det är nåt speciellt som droger eller annat inblandat. Att utesluta dem däremot känns väldigt fel om allt som sagt är normalt. Det hade nog vart en stor sorg för dem och även för barnet den dag det växer upp och frågar efter dem.

  • Anonym (Ellen)

    Jag skulle ha bjudit in dem. Jag ser det helt enkelt som i mitt barns intresse att ha god kobtakt med farföräldrarna om möjligt, så då hade jag gärna tagit "första kontakten" genom en sådan inbjudan.

  • Anonym (Ellen)

    Jag kan ju tillägga att jag har ett barn där pappan inte varit närvarande men där relationen till farföräldraena varit bra. Det är jag väldigt glad för och jag är mycket tacksam för att de kunnat finnas där för mitt barn. Jag tycker att det varit betydelefullt för barnet att få en koppling även till sin pappa på det sättet (plus att farmor och farfar är/var fina människor).

  • Anonym (Hanna)

    Jag hade bjudit in dem som en gest att sträcka ut handen. Tar dem den så hoppas jag på ett fint samarbete genom åren, väljer dem att inte ta den så skulle jag inte anstränga mig speciellt för dem, då ligger bollen i deras korg.

  • Anonym (sss)

    Om du inte tror att pappan startar världskrig för at du bjuder in hans föräldrar utan att ha pratat med honom, så kör! Eftersom barnet är så litet så törs nog inte de äldre ta kontakt, det är bra om du gör det först. De kanske tror att du inte vill ha kontakt med dem pga pappan. Vet de ens om att det ska bli dop, tex? 

    Vet du något om dem? Är de vettiga personer som kommer kunna berika sitt barnbarns liv? 

  • Anonym (Ja)

    Ja det är ditt ansvar att bjuda in. De har ingen laglig rätt till sitt barnbarn och om pappan är så dum så kan de ju inte bara tränga sig på heller, många äldre respekterar på det sättet och håller avstånd. Jag tycker absolut du ska bjuda dem om du inte hyser agg till dem. Det är ju för barnets bästa att ha dem i sitt liv, även om pappan är en idiot. 

  • Anonym (Bjud)

    Jag hade bjudit in farmor, farfar, fastrar, farbröder till dopet om jag var du. Så får dem själva välja om de önskar komma och ta del i barnets liv eller ej. Du öppnar dörren för dem genom en inbjudan. Så får du se hur de väljer att handla.

  • StudierKemi

    Vilken ljuv hämnd på pappan som kommer känna sig dum, när andra i hans närmsta släkt ville ha kontakt och kärlek med ditt barn (om de nu väljer att komma). Och han själv kommer vara utan allt det roliga och får istället bara leva i en kall skugga! Kör på!!!

Svar på tråden Frånvarande förälder