• Grooth

    Allvarligt problem med att få luft

    Hej! Att starta en ny tråd av detta ämne känns onödigt då jag är medveten om att många trådar redan ligger ute, men skulle vilja ha "förnyade tips" och erfarenheter. Så här ligger det till, har nu under vintern dragit på mig det här himla besväret igen. Varje gång jag ska få luft måste jag liksom ta i och ta ett djupt andetag för att nöja mig. Har vart med om detta för något år sedan men sedan försvann det plötsligt och nu har det kommit tillbaka. Jag har väldigt svårt att tro att det kan vara stress då jag inte alls känner mig stressad. Jag idrottar mycket och en sak som är synd är att detta problem drabbar mig även då och inte bara vardagen, numera hela tiden så fort jag tänker på det. Ibland kan det bara gå bort för en liten stund men så fort jag tänker på det igen blir allt värre. Är rädd att det kan vara allvarliga tillstånd som sjukdomar eller astma. 

    Jag är en ung idrottskille som ser verkligen allvarligt på detta då jag är rädd att min idrottskarriär framöver är förstörd, för så fort jag börjar flåsa kommer tänket på andningen och de "djupa" andetagen sätter igång. Det är väldigt jobbigt att behöva andas så för att få luft framförallt när man tränar och heller inte normalt. . Jag blir glad över varenda svar jag kan få, någon som känner igen sig, eller kanske vet vad det beror på och kan ge tips? Jag vill så himla himla gärna få tillbaka min gamla andning och hitta tillbaka till mitt gamla jag.
    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-26 17:14
    Vårdcentralen har väntelistor nu i corona och tar inte in. Jag har fått luftrörsvidgande i form utav astma spray här hemma, men det hjälper inget. Så troligtvis något annat..

  • Svar på tråden Allvarligt problem med att få luft
  • Themis

    Lättaste sättet är väl att gå till läkare och göra en PEF-mätning av din lungvolym och prata om din oro.

    Märks inget konstigt i den mätningen så har du i alla fall ett riktrmärke för nästa mätning om det plötsligt skulle kännas sämre.

    Och visst är astma en jobbig diagnos men de flesta med astma lever ändå normala liv.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • nnnnnnnn

    och mät upp allt som går att mäta i blodet med, järnvärde, järnmättnad (ferritin), vitaminer och mineraler.
    Det kan ge kvävningskänslor att ligga lågt i järnvärde och ferritin och är hyfsat lätt att fixa till...

    Så en hel scanning på vårdcentralen!

  • AndreaBD

    Istället för att älta detta bör du gå till läkare och kolla. Jag tycker det låter väldigt mycket som astma. Man kan få det värre på vintern, vid förkylning och vid träning/ansträngning. Och det är det du beskriver. Om du får det undersökt och medicinerat, så kan du leda ett vanligt liv och självklart även idrotta. Men om du väntar allt för länge så blir det värre och tar länge tid att få under kontroll. Så, gå till läkare! Det är ingen stor grej, hela vår familj har astma. 

  • Grooth

    Tack för tipsen, ska gå till Vårdcentralen imorgon och prata med en läkare och ta med mig detta och kan sedan uppdatera. Om det är astma känns det konstigt att det bara kom fram från ingenstans en viss dag, kanske kan knytas till pollen(allergisk astma)...Hur som helst, uppskattar alla svar jag kan få!

  • AndreaBD
    Grooth skrev 2021-04-25 19:51:43 följande:

    Tack för tipsen, ska gå till Vårdcentralen imorgon och prata med en läkare och ta med mig detta och kan sedan uppdatera. Om det är astma känns det konstigt att det bara kom fram från ingenstans en viss dag, kanske kan knytas till pollen(allergisk astma)...Hur som helst, uppskattar alla svar jag kan få!


    Astma börjar ju någon gång. En del har det från barndomen, men man kan får det när som helst under sitt liv. Vi fick det hela familjen efter att ha bott i en lägenhet med mögel (som inte syntes). Och jag har har inte haft besvär och inte behövt medicinera i ungefär 10 år senast. Tills jag fick en inflammationshämmande medicin för något, och astma var en av biverkningarna. Och då började det igen! Och jag fattade knappt vad det var, hade nästan glömt hur det är. Då kändes det bara som dålig kondition. Annars kan man ju hosta också. Men till slut fick jag knappt luft och fick ta mig till sjukhus akut. 
Svar på tråden Allvarligt problem med att få luft