Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:33:41 följande:
Min man träffade den här mannen via sitt jobb för ca 3 år sedan via sitt jobb. Dom hade ett gemensamt intresse och har umgåtts lite via det. Det är ingen gammal barndomsvän eller någon bästa vän. Ingen som hängt här hemma.
Jag och min man bor 17 mil ifrån varandra. Jag skulle flytta ner till honom i sommar var tanken. Har varit tillsammans i 5 år på distans och förlovade sen 4 år tillbaka. Jag har träffat den här mannen kanske 7 gånger och hans fru 3. Aldrig tillsammans med några andra än dom. Vi har varit ute och ätit ihop . Hans fru är tyst och undergiven vågar inte tycka något om något utan att han först gett klartecken. Vi har pratat mest om väder och vind typ men kommit bra överens. Han däremot har gått rätt hårt åt mej dom gånger vi träffats. Har aldrig förstått varför. Han ifrågasätter mitt jobb och min titel och min lön. Jag har många år på högskolan och har en tjänst där jag tjänar kanske tre gånger så mycket som honom. Tydligen stör han sej på det. Enligt andra så pratar han nedlåtande om mitt jobb med andra så fort han kommer åt. Jag är typen som inte pratar jobb privat och nämner aldrig vare sej min titel eller lön för någon, så det är inget jag skryter om. Han har också varit på mej om min bil och min klädsel. Och att jag druckit ett glas vin till maten. Det får man visst inte göra som tjej. Min man har märkt att han varit på mej men jag har valt att inte gå i diskussion mot honom utan glidit över till något neutralt ämne.
Jo jag har funderat på vad som händer nu. Det är slut. Det kanske låter drastiskt men den här vännen har gått långt över gränsen många gånger. Det sista han gjorde som fick mej att bestämma mej för att aldrig någonsin mer ens hälsa på honom om jag möter honom är det här. Han och min man skulle åka på en trip med sina sportbilar. Trippen inkluderade övernattning. Kvällen innan skulle plötsligt hans fru med. Min man var lite obekväm med detta och ringde mej och försökte få med mej också. Jag kunde inte ta ledigt vilket med facit i hand vännen räknat ut. Samma morgon dök plötsligt en tjej till upp som vännen bestämt skulle åka i min mans bil. Det visade sej sen att vännens plan var att byta ut mej mot henne. Och hotellrummen vännen bokat till min man var inget enkelrum utan ett dubbelrum som hon också skulle sova i. Det var efter det här min man bröt med vännen.
Och nu tycker han att vännen och hans fru skulle vara välkomna på vårt bröllop. Aldrig helvete att det kommer hända. Min mans argument att bjuda vännen var att dom träffas via jobbet och ett par andra som känner dom båda blir bjudna. Kan säga att det resonemanget fick mej att ändra syn på min man. Jag kommer inte gifta mej med honom.
Den där "vännen" mår riktigt dåligt! Det är extremt tydligt. Han har skaffat sig en fru som han behandlar som dörrmatta och känner sig uppenbarligen rejält hotad av din framgång! Vilken löjlig person...
Bra att du står upp för dig själv, jag tycker inte det är drastiskt som i överilat att lägga relationen bakom sig, det visar bara ditt värde. Du vet vad man säger, man känner andra på vilket umgänge de håller. Jag tror att du kommer att hitta bättre män i framtiden!