• Anonym (Ja)

Jag ställde in bröllopet

Efter att ha läst hela inlägget så ja, det tycker jag. Jag undrar liksom du vad den där "vännen" håller på med, ni känner väl inte ens varandra sedan tidigare så det finns agg i bakgrunden. Kanske du har sårat någon han känner..? I vilket fall, din "man" ska självklart stå på din sida och även om han tycker att det inte är så illa (fast han har FEL!) så bjuder man inte ett sånt svin till ens bröllop, när han vet vad killen har gjort och hur grovt han har skadat dig och er! På ens bröllop har man all rätt att må bra! Nej, du gjorde rätt.

Har du funderat på vad som händer nu? Totalt slut på relationen eller ska ni försöka arbeta er igenom det här? Det kan gå, men jag tror ni behöver hjälp utifrån så att den där karln fattar att man måste stå upp för sin blivande fru!!

• Anonym (Ja)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 17:33:41 följande:
    Min man träffade den här mannen via sitt jobb för ca 3 år sedan via sitt jobb. Dom hade ett gemensamt intresse och har umgåtts lite via det. Det är ingen gammal barndomsvän eller någon bästa vän. Ingen som hängt här hemma.

Jag och min man bor 17 mil ifrån varandra. Jag skulle flytta ner till honom i sommar var tanken. Har varit tillsammans i 5 år på distans och förlovade sen 4 år tillbaka. Jag har träffat den här mannen kanske 7 gånger och hans fru 3. Aldrig tillsammans med några andra än dom. Vi har varit ute och ätit ihop . Hans fru är tyst och undergiven vågar inte tycka något om något utan att han först gett klartecken. Vi har pratat mest om väder och vind typ men kommit bra överens. Han däremot har gått rätt hårt åt mej dom gånger vi träffats. Har aldrig förstått varför. Han ifrågasätter mitt jobb och min titel och min lön. Jag har många år på högskolan och har en tjänst där jag tjänar kanske tre gånger så mycket som honom. Tydligen stör han sej på det. Enligt andra så pratar han nedlåtande om mitt jobb med andra så fort han kommer åt. Jag är typen som inte pratar jobb privat och nämner aldrig vare sej min titel eller lön för någon, så det är inget jag skryter om. Han har också varit på mej om min bil och min klädsel. Och att jag druckit ett glas vin till maten. Det får man visst inte göra som tjej. Min man har märkt att han varit på mej men jag har valt att inte gå i diskussion mot honom utan glidit över till något neutralt ämne.

Jo jag har funderat på vad som händer nu. Det är slut. Det kanske låter drastiskt men den här vännen har gått långt över gränsen många gånger. Det sista han gjorde som fick mej att bestämma mej för att aldrig någonsin mer ens hälsa på honom om jag möter honom är det här. Han och min man skulle åka på en trip med sina sportbilar. Trippen inkluderade övernattning. Kvällen innan skulle plötsligt hans fru med. Min man var lite obekväm med detta och ringde mej och försökte få med mej också. Jag kunde inte ta ledigt vilket med facit i hand vännen räknat ut. Samma morgon dök plötsligt en tjej till upp som vännen bestämt skulle åka i min mans bil. Det visade sej sen att vännens plan var att byta ut mej mot henne. Och hotellrummen vännen bokat till min man var inget enkelrum utan ett dubbelrum som hon också skulle sova i. Det var efter det här min man bröt med vännen.

Och nu tycker han att vännen och hans fru skulle vara välkomna på vårt bröllop. Aldrig helvete att det kommer hända. Min mans argument att bjuda vännen var att dom träffas via jobbet och ett par andra som känner dom båda blir bjudna. Kan säga att det resonemanget fick mej att ändra syn på min man. Jag kommer inte gifta mej med honom.
    Den där "vännen" mår riktigt dåligt! Det är extremt tydligt. Han har skaffat sig en fru som han behandlar som dörrmatta och känner sig uppenbarligen rejält hotad av din framgång! Vilken löjlig person...

Bra att du står upp för dig själv, jag tycker inte det är drastiskt som i överilat att lägga relationen bakom sig, det visar bara ditt värde. Du vet vad man säger, man känner andra på vilket umgänge de håller. Jag tror att du kommer att hitta bättre män i framtiden!
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-26 11:45:05 följande:

Bara du själv vet om det var "rätt"! Jag skulle INTE avblåst bröllopet för en sådan sak. Det är ju inte så att det här paret ska bo hos er och kanske har killen lugnat sig nu när han har tjej? 

Du har missat en del info. Han är gift och det har nog inte skett bara senaste månaderna. Han behandlar även sin fru som skit och hans beteende mot ts har inte förbättrats ett dugg. Sedan spelar det ingen roll heller även om han hade, så som han gjort mot ts och aktivt drivit någon slags hatkampanj mot henne är sånt man faktiskt inte måste förlåta. Jag skulle vägra ha en sådan person i mitt liv och ts man har återknutit kontakten med den här mannen bakom hennes rygg, försöker släta över hans beteende, beter sig som en svagsint ynkrygg på ren svenska. Jag förstår att hon inte vill vara med en man som inte tar hennes parti på ett moraliskt plan!
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-27 08:23:52 följande:
    Jodå, MEN jag fattar inte att man ställer in sitt drömbröllop då man T OM bokat en resa för att fira ettårig bröllopsdag  för att ens blivande man har en idiotisk kompis. Men alla är vi olika.
    För det är ju värt att sälja ut sitt egenvärde och sina värderingar med ett giftermål där man binder sig kontraktsmässigt till en man som inte står upp för en, för en resas skull och för att man redan säkert betalat en massa annat i samband med vigseln.... NEJ mari123, du har inte alls fattat poängen!!
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-27 11:51:00 följande:
    Nähä. Huvudsaken att du har det då och kan ge rätt råd.
    Vi är ganska många som fattat poängen mari123, den enda som inte verkar göra det är du. Vi är också ganska många som inte skulle sälja ut oss till en man som inte står på vår sida och tycker att ts gjort rätt. Jag behöver inte din bekräftelse för att veta vad som är rätt och fel här, tack.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:37:05 följande:
    Tydligen. Det förstod han inte. En brist, absolut. TS, du och många andra får gärna bryta med era män. Jag skulle inte gjort det av den anledningen. Inte när han nu uppenbarligen ångrar sig och verkar förstå hur fel det var.
    Har du verkligen läst ts beskrivning av vad den där mannen gjort?? Han har bedrivit en hatkampanj gentemot henne, fullständigt. Snackat skit om henne till alla möjliga personer, så pass att deras vänner ifrågasätter. Han har försökt trycka ner henne så mycket som möjligt när de umgåtts. Han har betett sig som ett totalt svin. Den som inte fattar att man bryter med en sådan person helt går inte att vara i en relation med.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 21:18:45 följande:

Vad vill den här kompisen uppnå? Mer än att han tycker att din man ska bli ihop med någon kvinna i hans omgivning

Vad är vinsten för kompisen? Han måste ju tycka att det är värt det genom att ställa till sådan dynga. Varför vill han skada dig? Varför lägger han ner så mycket tid och kraft för att vara så genuint elak.

Egentligen har det ingen som helst betydelse. Var glad att du tog dig ur det i grevens tid.

Jag tror ärligt att det inte har med ts som person att göra utan att den där killen kännr sig hotad av henne och alla andra kvinnor som öht åstadkommit nåt alls i sitt liv. Det är väl också därför han behandlar sin fru som skit.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-30 17:39:59 följande:
    Han står säkert upp för dig när han fattar vad du behöver. Han har ju gjort det nu när han vet. Kan du leva med att du måste berätta vad du behöver från honom så kommer det nog inte vara några problem. Jag tolkar det som att han vill göra allt för dig (men precis som de flesta av oss har brister, och inte lyckas göra rätt alltid).
    Det borde han ha fattat tidigare!! Om ts mådde så dåligt att hon behövde gå i terapi, deras vänner hör av sig och undrar vad som händer och de måste ha haft oräkneliga samtal om hur den där mannen betett sig mot ts och hans hatkampanj emot henne - en man som inte fattar hur illa det är efter allt detta och när hon vill att han bryter med idioten, den är inte värd att slösa mer tid på.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-30 18:34:59 följande:
    Ja, det borde han fattat tidigare.
    Huruvida mannen är "värd att slösa mer tid på" eller inte vet TS bäst själv.
    Ja, och ts har redan sagt flera gånger att det är slut mellan dem, och med all rätt. Han är inget att hålla i när åskan går iaf.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:
    Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.
    Det är klart att det kanske inte känns likadant nu för ts som då, alltså att det sårar henne på samma känslomässigt djupa sätt, men det är ett oförlåtligt beteende oavsett hur lång tid som gått. Sånt där kommer man bara inte över och går vidare med livet. Man bjuder inte en sån person på sitt bröllop!! Och även om han inte betett sig så illa så är han ju knappt ens en bekant till maken och därför olämplig i vilket fall att bjuda in. På ett bröllop har man främst de som är nära en i livet, det är den där personen inte på något som helst sätt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:14:50 följande:
    Jag försvarar inte exet. Jag har flera gånger skrivit att han gjort fel. Jag kan göra det igen.
    Exet har gjort fel. Det var fel att umgås med mannen. Det var fel att vilja bjuda honom på bröllopet. Fel. Fel. Fel.

Det jag inte håller med om är att felet är så oförlåtligt att man väljer att avsluta förhållandet.
    Bra. Då vet vi vad du tycker.
  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2021-05-02 18:19:35 följande:
    Jag hade också valt en vän framför en sur eventuell partner som vill bestämma vem jag ska vara vän med.
    Ok att inte bjuda honom på bröllopet, men att förbjuda en vänskap?

Jag tror att "din man" får det bättre utan dig.
    Tips: det underlättar att läsa tråden innan man yttrar sig..... Åtminstone ts inlägg.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 19:40:14 följande:

Uppdatering. Han kom hit i dag. Med blommor och ett fint smycke och förslag om åka på spa (skit i Coronan tydligen) och såklart en massa dravel om hur fantastisk jag är...

Bad honom åka igen och lämna mej ifred. Nu när jag är så ond och känslokall mot honom måste han visst sjukskriva sej nästa vecka. Stackars honom... not.

Man kan inte köpa sig ursäkter, det ser han åtminstone. När inte det fungerar så försöker han skuldbelägga dig för sina egna misstag. Snyggt jobbat....
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet