• molly50

Jag ställde in bröllopet

Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:36:40 följande:

Mannen har inte satt högre värde på sin bekant än på blivande frun. Han har inte fattat hur dåligt TS mått av detta, och framför allt inte att hon fortfarande skulle reagera så starkt. Visst, det är fel av honom, men inget medvetet fel. Så fort han insåg hur illa TS tog vid sig ville han göra allt för att ställa det tillrätta och ångrade sig.

Han begick ett misstag, för att han inte förstod hur allt låg till. Misstag är mänskligt, och själv förlåter jag min man för saker han gör av okunskap. Detta var inte för att vara elak, inte ett medvetet svek, och inget som säger att TS inte kan lita på honom i framtiden.

Han bad vännen fara och flyga och sade upp bekantskapen med honom för att han betett sig så illa.
    Skulle han ha gjort det om han inte fattat att TS tagit illa upp,tror du?
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:50:13 följande:
    Jag kan inte se att TS skrivit att han ljugit. Han har haft kontakt, men det kan ju innebära på jobbet.
    Fiona M skrev 2021-04-27 19:45:13 följande:

Läste du ens TS?

Jadå. Mannen tyckte inte det var så farligt = han insåg inte hur illa det var för TS. Han visste att hon gått hos psykolog. Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
    Han sa upp bekantskapen med sin sk vän efter vad han hade gjort.
    Sen fick TS reda på att han ändå haft kontakt med honom hela tiden då han ville bjuda honom på deras bröllop.
    Är inte det att ljuga?
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:34:27 följande:
    TS trodde att han sade upp bekantskapen för alltid. Det kanske mannen trodde med, men sedan blev det inte så. Jag ser fortfarande inte att han ljugit. Det beror ju på om ts frågat honom rakt ut och han då förnekat det eller ej. Uppenbarligen skulle han aldrig velat bjuda sin bekant på bröllopet om han fattat hur illa ts tyckte det var.
    Han har ju undanhållit sanningen för henne. Och TS har trott att han inte har haft någon kontakt med honom efter att han sa upp den.
    Eftersom han inte har berättat att han haft kontakt med honom så är det ju att ljuga.

Han har ju sagt att han inte tyckte att det den sk vännen har gjort var så farligt.
    Så nog lär han ha fattat det.
    Och även om TS inte hade sagt rakt ut att hon tagit illa upp av det vännen gjorde så borde han ha stått upp för henne ändå.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:37:05 följande:
    Tydligen. Det förstod han inte. En brist, absolut. TS, du och många andra får gärna bryta med era män. Jag skulle inte gjort det av den anledningen. Inte när han nu uppenbarligen ångrar sig och verkar förstå hur fel det var.
    Det borde han ha fattat redan när det hände.
  • molly50
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 06:35:48 följande:

Är du en riktig drama Queen. Psykologhjälp? Eller är din man ett riktigt rötägg?

Vilket är värst? Att han undanhållit sin kontakt med kompisen eller vad kompisen spred? Rimligen borde det kommit fram från fler håll att han sprider skit. Någon annan i bekantskapskretsen borde också täppt igen truten

på kompisen. Så även om kompisen inte skulle bli bjuden på bröllopet så skulle det ju finnas fler av gästerna som hört förtalet och kanske t.o.m. hållit med.

Jäkla märklig situation.

Så du är beredd att kasta bort allt pga mannens kompis. Det står inte i proportion till varandra. Om det vore så stort skulle det funnits en polisanmälan om kränkning och förtal mm. Eftersom det hände för en tid sedan så skulle du inte gått vidare med relationen och definitivt inte planerat ett bröllop.

Verkar helt vansinnigt att du inte fattat eller fått höra på omvägar att mannen fortfarande hade kontakt med kompisen som spred skit och gör det än.

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Mannen är definitivt inte värd dig. Försök gå vidare.

Är man en Dramaqueen för att man tar illa upp av någons skitsnack och dåliga beteende?
    I så fall finns det nog många Dramaqueens därute.

Jag skulle säga att både TS ex och hans bekanta är riktiga rötägg.
    Men det största problemet är egentligen inte exets bekanta utan det är TS ex som inte stod upp mot den bekanta utan tvärtom fortsatte ha kontakt med honom bakom TS rygg.
    Och som dessutom sa att det han sagt och gjort mot TS inte var "så farligt" och ville bjuda honom på deras bröllop. Efter allt han har gjort mot TS!
    Så det är ju pga exets handlingar (eller snarare det han inte har gjort) som TS har valt att lämna.
    Vem vill leva med någon som inte står upp mot den som behandlar en illa?

Vad gäller de andra vännerna så har ju även de reagerat på det den här personen har sagt om TS och tagit det med henne och exet..
    Men om de är rätt personer att täppa igen truten på honom vet jag inte.
    Det är väl framförallt TS ex som borde ha gjort det.

Vad gäller polisanmälan så är det kanske inte ens något som TS har tänkt på?
    Och frågan är om det kommer att hjälpa.
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 20:41:24 följande:
    Via jobbet så har min haft kontakt med kompisen. Det har jag vetat och det har varit ok med mej. Men vad jag trodde inget utöver det. Både kompisen och min man delar samma intresse så det är över det dom umgåtts privat. Egentlingen inget annat.

Min man vet hur illa jag tagit vid mej av allt skitprat och jag har varit mycket tydlig med att jag aldrig någonsin kommer att umgås med kompisen mer. Min man hade helt klart för sej vad den här vännen gjort mot mej och hur det skadat mej. Det enda som möjligen kan vara till min mans försvar är att det gått rätt lång tid sen han bröt med kompisen. Jag har strukit vännen ut mitt liv och nämner honom aldrig, men han vet att jag inte förlåtit något. Min man har ju träffat den här kompisen via jobbet och jag gissar att kompisen börjat nässla sej in igen...
    Ok. Men han har ju oavsett haft kontakt med honom utan att berätta det för dig.
    Trots vetskapen om vad han gjort mot dig.
    Och det kan ju skada tilliten för honom.

Kompisen lär säkert försöka nästla sig in nu när han vet att det är slut mellan er,och kanske prata ännu mer skit.
    Men jag hoppas ditt ex är man nog att stå emot i så fall.
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 23:16:11 följande:
    Vi hade planerat allt i hemlighet. Bröllopet var planerat i december i år. Hade tänkt skicka inbjudningarna runt semestern så vi var ute i god tid. Mina föräldrar och syskon skulle fått veta lite innan innan dess såklart men än har vi inte berättat. Den enda som vetat och vet allt är min bästa vän. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka. Hon har föreslagit parterapi. Jag vet inte... Till min familj har jag sagt att vi tagit paus. Vad han sagt vet jag inte.
    För att parterapi ska fungera så måste ni ju båda vilja
    Och han måste inse allvaret i det hela och förstå att det är ett problem som måste lösas.
    Gör han inte det så kan det bli svårt.
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-30 16:12:08 följande:
    Och jag vill inte... Där vi står nu är att han har gjort en pudel och tagit på sej att han handlat fel och krälar om förlåtelse. Det har han fått också. Men egentligen är det inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte kan lita på att han står upp för mej som jag vill att man gör för varandra. Just nu ser jag honom som en ryggradslös man.
    Det förstår jag.
    Jag hade inte heller kunnat lita på en sådan man.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-30 17:39:59 följande:
    Han står säkert upp för dig när han fattar vad du behöver. Han har ju gjort det nu när han vet. Kan du leva med att du måste berätta vad du behöver från honom så kommer det nog inte vara några problem. Jag tolkar det som att han vill göra allt för dig (men precis som de flesta av oss har brister, och inte lyckas göra rätt alltid).
    TS ska inte behöva berätta för honom vad hon behöver. Det ska han förstå ändå.
    I alla fall när det gäller sådana saker som detta.
    Att någon behandlar henne illa.
    Om ens partner söker psykologhjälp så inser de allra flesta att partnern mår riktigt dåligt och slutar då med det som får partnern att må dåligt.
    Men tydligen inte TS ex. Och nu får han ta konsekvenserna av det.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:
    Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.
    Om han förstod hur illa det var så borde han väl ha gjort något då,på en gång. Inte nu i efterhand,när skadan redan är skedd.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 12:52:41 följande:
    Jag håller inte med, men man kan ju tycka olika. Enligt mig kan inte någonsin förutsätta att "någon skall förstå ändå". Däremot kan man ju välja att inte leva med någon som inte "förstår ändå", precis som TS gjort.
    Om ens partner blir illa behandlad av någon så ska man inte behöva bli tillsagd om att stå upp för sin partner.
    Det är något man bara gör.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:18:07 följande:
    Det gjorde han ju, medan hon blev illa behandlad.
    Sedan gick tiden. TS hade ingen som helst kontakt med kompisen, och blev inte fortsatt illa behandlad av honom.
    Det TS partner inte förstod var att tidigare beteende skulle ha uteslutit all framtida kontakt med kompisen.
    Nu vet han det, och är beredd att inte ha framtida kontakt heller.

Igen, jag håller med om att mannen gjort fel.
    Ja,han bad vännen fara och flyga en gång.
    Men det får ju ingen betydelse när han ändå fortsatte ha kontakt med honom bakom TS rygg.
    Trots att han vet hur illa TS tog vid sig av hans väns beteende.
    Sen hade han dessutom mage att vilja bjuda honom på deras bröllop.
    Och sa dessutom att han inte tycker att vännens beteende var "så farligt".
    Det bevisar väl att han inte tar detta på allvar.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:38:55 följande:
    Alltså, jag har läst TS alla inlägg. Jag förstår inte riktigt vad du vill med dina (riktade mot mig). Det är inget nytt du skriver. Varför får du känslan att du måste föra TS talan? Hon klarar det utmärkt själv. Hon har varit väldigt tydlig.

Jag håller inte med om att det mannen gjort är oförlåtligt, och jag hade inte brutit med honom av detta skälet.
    Eftersom det är du som försvarar TS ex så är det dig jag riktar mig till.
    Du ser det inte som så allvarligt att hans sk vän sprider falska rykten om TS,att han försöker bjuda med TS ex på en resa med en annan tjej (när han fortfarande var tillsammans med TS) och anmärker på allt TS gör och att exet ,trots allt det han gjort,sen vill bjuda honom på deras bröllop, att det är fog för att lämna.
    Du är ganska ensam om den åsikten.
    Jag sätter i alla fall ett högre värde i mig själv än att behöva finna mig i att bli behandlad så.
  • molly50
    Anonym skrev 2021-05-02 18:19:35 följande:
    Jag hade också valt en vän framför en sur eventuell partner som vill bestämma vem jag ska vara vän med.
    Ok att inte bjuda honom på bröllopet, men att förbjuda en vänskap?

Jag tror att "din man" får det bättre utan dig.
    Har du verkligen läst vad TS har skrivit om sitt ex och hans sk vän?
    Om inte så rekommenderar jag dig att göra det.
    Det här handlar inte ens om en vän utan om en ytlig bekant.
    Och vem vill gifta sig med någon som sätter en ytlig bekant före sin partner?
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 19:40:14 följande:

Uppdatering. Han kom hit i dag. Med blommor och ett fint smycke och förslag om åka på spa (skit i Coronan tydligen) och såklart en massa dravel om hur fantastisk jag är...

Bad honom åka igen och lämna mej ifred. Nu när jag är så ond och känslokall mot honom måste han visst sjukskriva sej nästa vecka. Stackars honom... not.

Tror han att blommor och presenter ska få dig att glömma det han har gjort?
    Har han fortfarande kontakt med den sk vännen?
    I så fall blir ju allt han gör bara falskt.
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 22:44:09 följande:
    Vet inte om han har kontakt med vännen. Han var djupt ångerfull i alla fall och sa att han inte skulle ha mer kontakt med honom oavsett om vi kan lösa det eller inte. Just nu bryr jag mej inte. Bad honom lämna mej ifred.
    Oavsett så blir det ju svårt för dig att kunna lita på honom igen.
    Han har ju tidigare bett honom fara och flyga och ändå fortsatt ha kontakt med honom.
    Vad får honom att tro att du ska kunna lita på att det inte händer igen?
  • molly50
    Anonym skrev 2021-05-02 18:48:18 följande:
    Ok och ok... jag hade inte brytt mig.
    Hade du brytt dig om ifall någon av dina vänner behandlat din partner illa?
    Som pratat skit och spridit falska rykten om din partner?

Personligen så hade det inte varit en stor uppoffring för mig att säga upp bekantskapen med en ytlig bekant (som ts ex sk vän är) som behandlat min man illa och försökt förstöra mellan oss.
    Det är ändå inte en person jag vill ha i min närhet.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet