Inlägg från: Anonym (Sanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Anonym (Storm) skrev 2021-04-27 08:56:57 följande:

Så här tolkar jag det:

Narcissisten och Ts fd arbetar på samma arbetsplats. Eftersom han ändå skulle bjuda andra kollegor så ville han bjuda denna narcissisten också. Troligtvis därför att narcissisten manipulerat Ts man så det är hand ord och inte Ts mans som framkommit. Om Ts står för något som narcissisten inte gillar så gör narcissisten allt för att rationalisera bort denna personen. Och precis det har han lyckats med. Det blir inget bröllop och de verkar ha flyttat isär. Alltså vann narcissisten igen! De vinner varje gång. Ts man känner säkert enorm ångest och fattar säkert inte hur han kunde bli så manipulerad, alternativt så är han kvar i bubblan och fortsätter matas av narcissistens onda planer. Nu kommer narcissisten ha övertag på Ts make. Han har inga hämningar och kommer säga och göra saker som får Ts man att se annorlunda på Ts.

Nästan rätt. Min man har eget företag. Kompisen jobbar på ett annat med en annan arbetsgivare. Min man brukar hyras in av chefen på kompisens jobb. Kompisen och ett par killar till brukar umgås på raster och ibland på fritiden. Dom andra killarna är inte jätteförtjusta i kompisen. Inte chefen heller, han har varit nära att kicka kompisen vid något tillfälle. Så skulle kompisen inte bli bjuden så betyder inte det att min man mister sina jobbuppdrag på kompisens jobb men det blir nog lite obekvämt när han är där gissar jag.

Jag och min man har aldrig bott ihop. Jag skulle flytta ner till sommaren när min yngsta och hans yngsta slutar gymnasiet. Så har inte flyttat isär. Vi har valt att vänta tills barnen är flygfärdiga och levt som särbos.

Jag ser det inte som att kompisen vunnit. Det är ingen tävling. För mej är det viktigt att ingen trampar på mej. Att jag inte vill gifta mej längre beror enbart på hur min man agerat, inget annat. Hade min man stått upp för mej hade kompisen kunnat prata hur mycket skit som helst.
  • Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-04-27 20:39:08 följande:

Han har ju undanhållit sanningen för henne. Och TS har trott att han inte har haft någon kontakt med honom efter att han sa upp den.

Eftersom han inte har berättat att han haft kontakt med honom så är det ju att ljuga.

Han har ju sagt att han inte tyckte att det den sk vännen har gjort var så farligt.

Så nog lär han ha fattat det.

Och även om TS inte hade sagt rakt ut att hon tagit illa upp av det vännen gjorde så borde han ha stått upp för henne ändå.

Via jobbet så har min haft kontakt med kompisen. Det har jag vetat och det har varit ok med mej. Men vad jag trodde inget utöver det. Både kompisen och min man delar samma intresse så det är över det dom umgåtts privat. Egentlingen inget annat.

Min man vet hur illa jag tagit vid mej av allt skitprat och jag har varit mycket tydlig med att jag aldrig någonsin kommer att umgås med kompisen mer. Min man hade helt klart för sej vad den här vännen gjort mot mej och hur det skadat mej. Det enda som möjligen kan vara till min mans försvar är att det gått rätt lång tid sen han bröt med kompisen. Jag har strukit vännen ut mitt liv och nämner honom aldrig, men han vet att jag inte förlåtit något. Min man har ju träffat den här kompisen via jobbet och jag gissar att kompisen börjat nässla sej in igen...
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 06:35:48 följande:

Är du en riktig drama Queen. Psykologhjälp? Eller är din man ett riktigt rötägg?

Vilket är värst? Att han undanhållit sin kontakt med kompisen eller vad kompisen spred? Rimligen borde det kommit fram från fler håll att han sprider skit. Någon annan i bekantskapskretsen borde också täppt igen truten

på kompisen. Så även om kompisen inte skulle bli bjuden på bröllopet så skulle det ju finnas fler av gästerna som hört förtalet och kanske t.o.m. hållit med.

Jäkla märklig situation.

Så du är beredd att kasta bort allt pga mannens kompis. Det står inte i proportion till varandra. Om det vore så stort skulle det funnits en polisanmälan om kränkning och förtal mm. Eftersom det hände för en tid sedan så skulle du inte gått vidare med relationen och definitivt inte planerat ett bröllop.

Verkar helt vansinnigt att du inte fattat eller fått höra på omvägar att mannen fortfarande hade kontakt med kompisen som spred skit och gör det än.

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Mannen är definitivt inte värd dig. Försök gå vidare.

Nej, jag är ingen dramaquen. Och nej, min man är inget rötägg heller. Mej veterligen har jag aldrig haft en enda ovän tidigare i mitt liv.

Vad som är värst är såklart att inte min man står upp för mej. Den här kompisen har ju inte bara råkat slänga ur sej några elaka ord i förbifarten. Han har gjort så många taskiga saker mot mej att en bråkdel borde ha räckt för att min man aldrig någonsin skulle vilja ta i en kompisen ens med tång. Att min man nu tydligen väljer att släta över det är för mej detsamma som att han sviker mej. Kan han inte stå upp för mej vet jag inte om han är så mycket att ha. Att kompisen är ett rövhål (ursäkta språket) kan jag leva med. Det är hur min man hanterar rövhålet som gör att jag inte vill gifta mej med honom.

Polisanmälan. Nej det är inte aktuellt. Även om det nog absolut finns tillräckligt med material att sätta dit honom så skulle inte det gynna mej någonstans. Jag vill bara slippa han i mitt liv så är jag nöjd. Jag är som sagt ingen drsmaqueen.

Jag och min man bor som sagt inte ihop. Inte ens i samma stad vilket gör att jag missar mycket av vardagsskvallret. Jag lever mitt liv här med mina barn i veckorna och han sitt med sina barn. Vad han gör eller vem han träffar eller pratar med då är inget han behöver redovisa för mej. Mannens bästa vänner har ingen kontakt med den här kompisen så dom tvivlar jag på att dom ens vet, Övriga jobbarkompisar känner jag knappt. Det var visserligen dom som kontaktade mej och berättade men jag skulle aldrig be dom rapportera till mej. Min man och den här kompisen har vad min man sagt endast haft kontakt via sms utanför jobbet. Dom har pratat om sitt intresse och att kanske ses och utöva det tillsammans igen.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-28 09:07:52 följande:

Vad säger era vänner och familjer om utvecklingen?

Vi hade planerat allt i hemlighet. Bröllopet var planerat i december i år. Hade tänkt skicka inbjudningarna runt semestern så vi var ute i god tid. Mina föräldrar och syskon skulle fått veta lite innan innan dess såklart men än har vi inte berättat. Den enda som vetat och vet allt är min bästa vän. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka. Hon har föreslagit parterapi. Jag vet inte... Till min familj har jag sagt att vi tagit paus. Vad han sagt vet jag inte.
  • Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-04-29 09:13:34 följande:

För att parterapi ska fungera så måste ni ju båda vilja

Och han måste inse allvaret i det hela och förstå att det är ett problem som måste lösas.

Gör han inte det så kan det bli svårt.

Och jag vill inte... Där vi står nu är att han har gjort en pudel och tagit på sej att han handlat fel och krälar om förlåtelse. Det har han fått också. Men egentligen är det inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte kan lita på att han står upp för mej som jag vill att man gör för varandra. Just nu ser jag honom som en ryggradslös man.
  • Anonym (Sanna)
    EnAnonumius skrev 2021-05-02 00:39:14 följande:

Ser att du fortsätter att försvarar ursäkten till en man.

TS gick hos en psykolog för att bearbeta det. Bara där så borde vem som helst, som är (minimum) normalbegåvad, fattat att det var riktigt illa.

Jo det var det det var. Riktigt illa. Det var inte bara lite skitsnack på en fest. Och min man är helt på det klara hur illa det tog på mej. Det var inget han missade.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Storm) skrev 2021-04-30 17:42:50 följande:

Åh... jag vet knappt vart jag ska börja..

Tänk dig att du träffar en person för första gången. En stilig person med varmt leende. Denne hälsar artigt på dig och ger dig en komplimang som du suger åt dig och som får dig att sträcka lite extra på ryggen. Ni pratar en stund, personen är nyfiken på dig som person, ställer många frågor och svarar helt perfekt. Du växer för varje sekund och känner dig toppen. Du kanske svajar lite på ditt hår, visar det där vackra leendet lite extra, säger smarta saker, är super intressant! Nyss har du fått höra att du är en fantastiskt människa.

Plötsligt gör personen en äcklad min mot dig. Men säger inget. Ser bara illamående och äcklad ut. Du blir direkt förstenad och jag lovar att du funderar över vad du gjort eller om du har något mellan tänderna. Din puls ökar, svetten börjar komma. Vad händer kanske du frågar. Personen tittar på dig nerifrån och upp och ser besvärad ut. Säger bara- ?Inget?. Och går. Kvar står du, förvirrad och febrilt letar efter en spegel. I spegeln ser du dig själv som vanligt. Vad var fel?

Så manipulerar en narcissist en. De höjer en till skyarna, sen ser de till att du störtdyker och slår dig på vägen. Det blir en kemisk reaktion likt en narkotikamissbukare i hjärnan. Belöningssystemet triggas. Antingen vill du ha mer av bekräftelsen, eller så söker du konflikt för att få svar. Det är bara det att en konflikt med en narcissist går inte att vinna. Det gör dom. Det är ingen tävling säger du. Säg det till narcissisten! Allt är vinna för dom!

Vad jag vill ha sagt nu då är att din man har blivit manipulerad, hjärntvättad. Ska han förstå och få insikt i varför du agerar som du gör så måste kontakten med narcissisten brytas! Det tar månader får hjärnan att ställ om sig. Förmodligen kan han inte ens nämna någon god anledning till varför narcissisten ska bjudas. Han vet ingen för narcissisten har trillat med hans huvud. Förvirrat honom. Han har gjort att din man inte kan komma ihåg konversationer. Din man kommer bara ihåg känslan. Testa honom så får du se.

Menar du att det skulle vara en ursäkt för min man att bete sej så mot mej? För mej är det möjligen en anledning men inte mer än så. Jag har gjort slut. Jag vill inte gifta mej med en man som behandlar mej så.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:

Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.

Nu drar du dina egna slutsatser. Det stämmer inte.

Min man är fullt medveten om hur illa den här personen gjort mej och att det är en person som jag aldrig någonsin vill ha något mer att göra med igen. Till och med jobbarkompisarna som knappt känner mej har fattat och valt att avstånd från honom. Det är inget jag har bett dom göra, men dom har själva fattat själva vilken idiot han var. Ingen umgås med honom med undantag av den jobbrelation dom måste ha med honom på grund av det han gjorde mot mej. Ingen med undantag av min man! Och dessutom i smyg, så nog fattar han.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 13:18:07 följande:

Det gjorde han ju, medan hon blev illa behandlad.

Sedan gick tiden. TS hade ingen som helst kontakt med kompisen, och blev inte fortsatt illa behandlad av honom.

Det TS partner inte förstod var att tidigare beteende skulle ha uteslutit all framtida kontakt med kompisen.

Nu vet han det, och är beredd att inte ha framtida kontakt heller.

Igen, jag håller med om att mannen gjort fel.

Min man var helt på det klara med att om han valde att fortsätta umgänget på det privata planet med kompisen var det slut mellan oss. Ditt påstående om att min man inte förstod att det gällde för alltid stämmer inte. Han var helt på det klara med det. Jag har dock inte förbjudit honom att fortsätta vara vän med honom, men han visste att om han valde vännen betydde det att jag skulle gå.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:

Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.

Vill förtydliga att det är 1,5 år sedan. Inte många. Och efter det har det vi pratat om det som hände flera gånger. Det inget som hände för länge, länge sedan som vi inte diskuterat på många år. Senaste gången vi hade ämnet uppe var nog inte mer än en månad sen när vi såg deras bil på parkeringen till mataffären och min man frågade om vi skulle åka till en annan affär.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2021-05-02 18:44:29 följande:

Hur så?

Han kan vara en bra vän oavsett vad han tycker om ts.

Vad vet vi om ts till exempel?

Ingen rök utan eld kanske.

Det kan man säkert vara. Frågan är bara hur bra vän han är när han inte har några barndomsvänner kvar och inga nuvarande heller. Men vem vet det kanske är som han sagt att han haft otur med alla sina vänner genom hela sitt 50-åriga liv.

Så vad är det du vill veta om mej?
  • Anonym (Sanna)

Uppdatering. Han kom hit i dag. Med blommor och ett fint smycke och förslag om åka på spa (skit i Coronan tydligen) och såklart en massa dravel om hur fantastisk jag är...

Bad honom åka igen och lämna mej ifred. Nu när jag är så ond och känslokall mot honom måste han visst sjukskriva sej nästa vecka. Stackars honom... not.

• Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-05-02 20:18:49 följande:

Tror han att blommor och presenter ska få dig att glömma det han har gjort?

Har han fortfarande kontakt med den sk vännen?

I så fall blir ju allt han gör bara falskt.

Vet inte om han har kontakt med vännen. Han var djupt ångerfull i alla fall och sa att han inte skulle ha mer kontakt med honom oavsett om vi kan lösa det eller inte. Just nu bryr jag mej inte. Bad honom lämna mej ifred.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-03 09:11:49 följande:

Alltså...det hela låter så skumt. Med tanke på att ni aldrig bott ihop så hade jag nog funderat lite över om jag egentligen känner den mannen jag ska gifta mig med alls.

Det är lite för många luckor. Varför umgås han med den här idioten? Vad ger det honom? Hur kunde han någonsin tro att det skulle vara ok med dig att bjuda honom på bröllopet? Om han fortsatt att umgås med honom i hemlighet så har han ju aktivt mörkat det - hur länge hade han tänkt göra det? Trodde han ni skulle umgås allihop när ni flyttar ihop?

Finns det något annat i relationen till din särbo som skaver undrar jag? Inte för att det behövs - det här att han aktivt väljer vänskap med en ytlig bekant som hatar hans blivande fru är tillräckligt. Men kan det finnas annat som inte framkommit? Skulder? Tidigare relationer? Har vännen nån hållhake på honom? Kan det vara så att särbon delar sin kompis värderingar men håller tyst om det?

Det är så skumt alltihop - de flesta män blir ju lite protective när det kommer till sånt här. Den enda man jag träffat som uppvisade likande mesighet hade autism och uttalade svårigheter med socialt samspel. Så det skulle ju kunna vara en förklaring iofs.

Men SJÄLVKLART ska du inte flytta ihop eller gifta dig med denne man.

Jo tankarna om jag känner honom finns förstås hos mej. Trodde jag gjorde det, men vet i sjutton. Vi har bott hos varandra Tors - sön i princip varje veckoslut. Lite mer sista året under pandemin så vi har träffats rätt mycket. Allt har känts bra mellan oss. Han är vad jag bedömer öppen, glad och enkel att umgås med. Har definitivt ingen diagnos. Enda anledningen jag kan se att min man umgås med den här kompisen är att dom har ett gemensamt intresse som båda brinner för. Min man har varit rätt ensam i sitt intresse så när det visade sej att den här killen hade samma började dom umgås. Dom har i princip bara umgåtts via sitt intresse och min man hade inte hängt med den här killen om det inte vore för det. Av vad jag vet är det ingen som gillar den här kompisen. Försöker komma på om det kan finnas något annat som skaver hos min man men nej. Han har en trevlig exfru som jag lärt känna. Inga andra kvinnor i garderoben. Inga skulder eller något annat skumt heller. Inget mer än den här kompisen... Ursäkta att jag inte styckeindelat. Gick inte.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet