• Sanlin90

    Tidigare havandeskapsförgiftning kommer det igen?

    Hej, fick barn för ca 6mån sedan och det blev i slutändan 3 dygn med igångsättningsvärkar pga havandeskapsförgiftning, jag hade epidural men va ändå sjukt sliten då jag hade sjuka njursmärtor av förgiftningen.

    Nu börjar vi försöka med nr 2 men hur vanligt är det att man åker på skiten igen? Jag födde 1v före bf nu och hade då börjat med blodtrycksmedicin ca 3v innan för blodtrycket började smyga iväg såfort trombylen togs bort i v 36.

    Om man får det igen och det börjar med blodtrycket på samma sätt kan man då kräva igångsättning direkt om man är rädd att bli så fruktansvärt dålig igen? Har aldrig kräkts så mycket och haft så ont i heöa mitt liv, epiduralen tog både snett och knappt alls och värkar är en ljuv dans på rosor jämnfört med smärtan i njuren!

  • Svar på tråden Tidigare havandeskapsförgiftning kommer det igen?
  • JosHed
    Sanlin90 skrev 2021-04-25 21:59:33 följande:

    Hej, fick barn för ca 6mån sedan och det blev i slutändan 3 dygn med igångsättningsvärkar pga havandeskapsförgiftning, jag hade epidural men va ändå sjukt sliten då jag hade sjuka njursmärtor av förgiftningen.

    Nu börjar vi försöka med nr 2 men hur vanligt är det att man åker på skiten igen? Jag födde 1v före bf nu och hade då börjat med blodtrycksmedicin ca 3v innan för blodtrycket började smyga iväg såfort trombylen togs bort i v 36.

    Om man får det igen och det börjar med blodtrycket på samma sätt kan man då kräva igångsättning direkt om man är rädd att bli så fruktansvärt dålig igen? Har aldrig kräkts så mycket och haft så ont i heöa mitt liv, epiduralen tog både snett och knappt alls och värkar är en ljuv dans på rosor jämnfört med smärtan i njuren!


    Till mig sa det att risken är 25-65% att gå det igen. Så varierar mycket. Ofta får man ju medicin innan som kan hjälpa till lite. Och tätare kontroller. Man kan nog inte kräva igångsättning. Beroende på vilken vecka kan man söker diskutera. Jag blev ju inlagd i v.31 och var asdåligt och då pratade de om att jag skulle vara på sjukhuset till v.37+0 minst. Blev akutsnitt i v.32. Så tror att är servats blodtryck eller protein så behandlas du för det. På sjukhus eller hemma, men med tätare kontroller. Om man inte är i v.38-39 typ.
  • Hoppas2022

    Risken finns men det behöver inte bli så. Jag har tre barn, samma pappa. Med första fick jag inte HF, med andra fick jag och blev igångsatt pga av dåliga levervärden. Med tredje fick jag trombyl vilket kan ha hjälpt, fick ingen HF.

    Något jag tycker är märkligt är att två olika bm var förvånade över att jag inte fick HF med första men fick det med andra. De menar att jag borde fått med både eftersom det är samma pappa. Båda frågade om det verkligen var samma pappa till barnen. Har alltid funderat över det och tycker att det är konstigt att man på MVC inte är mer påläst om det. Jag är inte den enda som råkat ut för detta ju. Även min syster fick HF med ett barn men inte med det andra, samma pappa till barnen. Så det kan ju inte vara så ovanligt att man får det med ett barn men inte med nästa trots att det är samma pappa.

  • Jemp

    Större risk men behöver inte bli så. Jag slapp. Fick trombyl och extra kontroller (inkl TUL), samt förlossningssamtal/planering inte pga havandeskapsförgiftningen i sig men pga traumatisk första förlossning.

  • maizor

    Jag fick svår havandeskapsförgiftning i första graviditeten, blev skickad från mvc till bedömningsmottagningen direkt och därefter direkt till förlossning. Barnet var ute 24 timmar efter vi varit på mvc i vår hemstad. 

    Planerade andra graviditeten med specmvc innan jag blev gravid. Fick trombyl och blodtrycksmedicin DIREKT när det började bli något förhöjd. Fick inte havandeskapsförgiftning men däremot hade jag graviditetsdiabetes under hela graviditeten. Jag skulle blivit igångsatt i vecka 37+ eftersom jag mådde så dåligt (blir väl huminitera skäl..) så det går nog men det var pga mitt mående under graviditeten och hade inte fått det bekräftat innan. Nu ska vi försöka få en trea och har tid hos specmvc för att planera graviditet och förlossning (eftersom andra fl slutade i akut ks och jag blev nedsövd pga barnet). Jag tog kontakt med aurora, det kan du göra även innan fl. Först fick jag prata med en bm och nu som sagt med en läkare.  Jag kommer försöka att kräva att de börjar med hinnsvepningar innan bf. 

Svar på tråden Tidigare havandeskapsförgiftning kommer det igen?